|
کدخبر: 329366 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی؛

سیگنال مجلس به بازار مسکن ۱۴۰۳ | این افراد از پرداخت مالیات معاف می شوند

یوسفی اظهار کرد: یکی از مکانیزم های مدنظر ما در ارتباط با حوزه مسکن، به خروج سوداگری از بازار مربوط می شود که یکی از ابزارهای مهم آن، دریافت مالیات از سوداگران است. انبوه سازان یا سازندگانی که به ساخت واحدهای مسکونی مشغول هستند و این واحدها را برای مصرف مردم (خرید و فروش، رهن و اجاره) درنظر می گیرند، ما در مجلس برای این افراد معافیت مالیاتی تعیین می کنیم.

اقتصاد سیگنال مجلس به بازار مسکن ۱۴۰۳ | این افراد از پرداخت مالیات معاف می شوند

ایجاد ثبات در بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن، بسیار حائز اهمیت است و نمی توان به سادگی از اهمیت آن عبور کرد. ثبات در بازارهای اقتصادی به معنای حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا، کاهش نوسانات قیمت، ایجاد اعتماد و پایداری در بازار است.

بازار مسکن برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری مهم در نظر گرفته می‌شود. ایجاد ثبات در بازار، اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد و آن‌ها را ترغیب می‌کند که سرمایه خود را در بخش مسکن قرار دهند. این امر به ایجاد رشد اقتصادی، ایجاد شغل و افزایش ثروت جامعه کمک می‌کند.

نوسانات قیمت مسکن می‌تواند منجر به نااطمینانی و ریسک برای خریداران و فروشندگان شود. ثبات در بازار مسکن، باعث کاهش نوسانات قیمت و ایجاد پایداری در بازار می‌شود. این امر به خریداران اعتماد می‌بخشد و به آن‌ها امکان می‌دهد تصمیمات خرید یا فروش بهتری اتخاذ کنند.

بازار مسکن ثابت و پایدار، دسترسی به مسکن مناسب و قابل پرداخت را برای جامعه فراهم می‌کند. وجود یک بازار پایدار، از جمله بازار اجاره، به افراد اجاره‌دهنده امکان می‌دهد تا مسکن مورد نیاز خود را با اطمینان و پایداری بیشتری پیدا کنند.

با توجه به نیاز روزافزون به واحد مسکونی در جوامع بزرگ شهری، بازار مسکن ممکن است با بحران امکانات مواجه شود. ایجاد ثبات در بازار، به کنترل بهتر بحران امکانات کمک می‌کند.

گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

مجتبی-یوسفی1

طرح نهضت ملی مسکن باید ادامه پیدا کند

مجتبی یوسفی در مورد نقش مسکن در برنامه های مجلس و دولت و ضرورت ادامه پروژه هایی نظیر نهضت ملی مسکن اظهار کرد: مسکن یکی از اولویت های اصلی ما محسوب می شود که در حدود ۶۵ درصد سبد خانوار را تشکیل می دهد. به باور من، طرح نهضت ملی با وجود برخی ضعف ها باید ادامه پیدا کند و دولت جدید در صورت نیاز به بررسی ایرادات پرداخته و چالش ها را به نوبت از سر راه بردارد.

او ادامه داد: اوضاع نباید به گونه‌ای پیش برود که همانند وزیر دولت های یازدهم و دوازدهم، عدم ساخت واحد های مسکونی، یک دستاورد و افتخار در نظر گرفته شود. امروز ما بر سر سفره ناکارآمدی ۱۰ سال اخیر در حوزه اقتصاد و به ویژه حوزه مسکن قرار داریم که مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد شد.

یوسفی در ارتباط با تعیین سقف برای افزایش اجاره بها و اجرایی سازی این طرح در کشور عنوان کرد: بازار مسکن دارای ۲ مولفه اصلی است و پیش از هر گونه تحلیلی باید به بررسی این دو مورد مهم پرداخت.  عرضه و تقاضا به تعداد ملک‌ هایی اشاره دارد که برای فروش یا اجاره در بازار مسکن در دسترس هستند و تعداد متقاضیانی که علاقه‌مند به خرید یا اجاره مسکن هستند.

ساخت-و-ساز-مسکن

وی خاطرنشان کرد: ما باید از ورود بی‌دلیل برخی افراد به این بازار و برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا جلوگیری کنیم. این خطر برای تمامی بازارها محتمل است و تنها مختص بازار مسکن نیست. در قانون جهش تولید مسکن، ما به سمت عرضه حرکت کردیم که در راستای آن تسهیلاتی نیز لحاظ شده است.

نماینده مجلس دوازدهم در ادامه مطرح کرد: در ارتباط با برنامه مجلس دوازدهم برای مقابله با سوداگری در بازار مسکن اظهار کرد: یکی از مکانیزم های مدنظر ما در مجلس، به خروج سوداگری از بازار مربوط می شود که یکی از ابزارهای مهم آن، دریافت مالیات از سوداگران است. انبوه سازان یا سازندگانی که به ساخت واحدهای مسکونی مشغول هستند و این واحدها را برای مصرف مردم (خرید و فروش، رهن و اجاره) درنظر می گیرند، ما در مجلس برای این افراد معافیت مالیاتی تعیین می کنیم.

یوسفی تصریح کرد: طرح هایی نظیر تعیین سقف برای نرخ اجاره بها در کوتاه مدت می تواند موثر واقع شود اما نمی توان در انتظار تاثیرات مثبت آن در بلندمدت نشست. دولت های گذشته موفق به بهبودی بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو و بازار ارز برای مدت کوتاه نشدند.

مشاور-املاک

لزوم ایجاد ثبات در بازار مسکن

او یادآور شد: بنابراین، ما باید در گام اول ثبات اقتصادی را در بازارهای موازی ایجاد کنیم تا از این رهگذر شاهد بروز اتفاقات مثبت باشیم و به هدف نهایی خود نزدیک شویم. مادامی که سایر بازارهای اقتصادی به ثبات مورد نیاز نزدیک نشوند، بازار مسکن نیز به ناچار با مشکلات همیشگی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

یوسفی در ادامه به گسترش نیوز گفت: در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، برخی نامزدهای نزدیک به دولت آقای روحانی اظهارات خلاف واقع مطرح کردند و در صدد نا‌ امید کردن مردم هستند. در دولت رئیس جمهور شهید با نگاه به درون، بسیاری از مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی برطرف شد.

او در پایان اضافه کرد: درحوزه مسکن نیز کارهای مهم و خوبی انجام شد و وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را برای رفع معضلات بازار به کار گرفت. هرکسی که قصد ناامید کردن مردم را دارد، در جبهه دشمن است و نباید به او اعتنا شود. فارغ از هر نتیجه‌ای، باید مشارکت حداکثری صورت بگیرد و مردم با حضور گسترده خود حماسه‌ای جدید خلق کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها