|
کدخبر: 329373

مشخص شدن دلیل گرانی موبایل | در پشت پرده بازار گوشی ها چه می گذرد؟

تازه‌های بازار نشان می‌دهد که در چند ماه گذشته، فعالان بازار با کمبود نسبی موبایل مواجه شده‌اند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که با وجود کاهش تخصیص ارز، برخی از شرکت‌ها همچنان موبایل وارد کرده‌اند یا حداقل از قبل کالا داشته‌اند تا در شرایط فعلی در سطح بازار توزیع کنند. برخی از فعالان معتقدند که شرکت‌ها بر اساس سهمیه‌شان موبایل وارد نمی‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که بازرگانان موجودی موبایل دارند اما با افزایش قیمت به شکل محدود می‌فروشند. به هر حال، شرکت‌ها اعتقاد دارند که کمبود ارز فرایند واردات موبایل را پیچیده کرده و از چند ماه پیش ارز بابت واردات موبایل دریافت نکرده‌اند.

اقتصاد مشخص شدن دلیل گرانی موبایل  | در پشت پرده بازار گوشی ها چه می گذرد؟

اطلاعاتی که از فعالان حوزه تلفن همراه دریافت می‌شود، نشان می‌دهد که در بازار، کمبود نسبی موبایل وجود دارد. اما برخی از فروشندگان اعلام کرده‌اند که با وجود این کمبود، برخی از شرکت‌ها کالاهای موجودی دارند. با این حال، به نظر می‌رسد که کمبود موبایل در بازار به مرور زمان بیشتر می‌شود.

بازار-موبایل

داور امان‌پور، فروشنده موبایل در علاءالدین، درباره کمبود موبایل در بازار گفت: در این مدت بازرگانان با کمبود ارز مواجه بودند. واردات شرکت‌ها به صورت سهمیه‌ای است اما گاهی شرکت‌ها در زمان درست موبایل وارد نمی‌کنند تا با افزیش قیمت سود بیشتری دریافت کنند.

به گفته امان‌پور، قیمت همه برندها در بازار گران شده اما قیمت آیفون ۱۴ و‍‍ ۱۵ به دلیل قاچاق بودن‌شان افزایش پیدا نکرده است. قیمت چند مدل برند شیائومی در همین چند روز دو میلیون و سامسونگ سه میلیون افزایش یافته است.

او ادامه داد: شرکت‌های واردکننده که ما بیشتر با آنها همکاری داریم داریا، آرمان و آرمان همراه هستند. داریا بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین واردکننده سامسونگ است که حداقل هفته‌ای دو بار از آن موبایل می‌‌خریم.

امان‌پور درباره افزایش قیمت موبایل و ارز دولتی گفت: دولت به واردکنندگان موبایل ارز دولتی می‌دهد اما در نهایت موبایل با ارز آزاد فروخته می‌شود، همان‌طور که خرید دارو از داروخانه با ارز آزاد انجام می‌شود بقیه کالاها هم به همین شکل است. فروشندگان موبایل اگر متوجه اطلاعیه‌ای از گمرک شوند، مجبورند چند روزی فروش موبایل را متوقف کنند تا قیمت نهایی مشخص شود.

درباره افزایش قیمت موبایل، ۲۲ خرداد، دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری طی نامه‌ای به اداره کل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی درخواست کرد روند افزایش قیمت گوشی تلفن همراه به صورت خاص برند شیائومی در بازار بررسی و کنترل شود. اما فعالان بازار در این خصوص گفتند این افزایش قیمت مختص تمامی برندهاست نه فقط برند شیائومی.

در همین خصوص متین رمضانی، فروشنده موبایل، گفت دلیل تخصیص کم ارز علاوه‌ بر نبود ارز و مشکلات کلان، سیاست‌های دولت است؛ زیرا از این روش می‌خواهند موبایل داخلی را بین فعالان این حوزه و مصرف‌کنندگان پررنگ کنند که افراد به سمت تولید و خرید موبایل داخلی بیایند.

به گفته رمضانی، بزرگ‌ترین شرکت واردکننده داریا است که موبایل‌ها را به صورت سبد می‌فروشد و ما را مجبور به خرید می‌کند، زیرا برای خرید موبایل سامسونگ با قیمت پایین‌تر باید موبایل باند را هم بخریم تا بتوانیم از شرایط خرید سایر برندهای وارداتی استفاده کنیم.

افزایش قیمت موبایل بدون افزایش قیمت ارز

علی‌اصغر کفشی از فروشندگان موبایل در شهرستان گفت: در چند وقت اخیر قیمت موبایل بدون دلیل افزایش پیدا کرد و با کمبود موبایل هم مواجه بودیم؛ مثلاً یک لیست از ۱۵ موبایل برای شرکت می‌فرستادیم اما فقط چند مدل گوشی را می‌توانستیم بخریم. مشخص نیست موبایل واقعاً کم است یا نیست یا به دلیل سود بیشتر در شرایط فعلی نمی‌فروشند.

به گفته کفشی، نوسانات قیمت به دلار مربوط نیست زیرا موبایل با دلار ۷۰ هزار تومانی فروخته می‌شود نه دلار ۵۰ هزار تومانی.

در همین باره پوریا حدادی فروشنده دیگری گفت کمبود موبایل به‌ دلیل کمبود تخصیص ارز نیست. به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها کالا دارند اما می‌خواهند گران شود و بعد بفروشند، زیرا کمبود تخصیص ارز یک ماه اتفاق افتاده است اما الان بیشتر از یک ماه است که کمبود موبایل داریم.

حدادی گفت: بیشترین خرید از شرکت هماهنگ است که زیرمجموعه داریاست.

محمدرضا بختیاری از فعالان حوزه بازار نیز در این باره گفت بیشترین کمبود در این مدت مربوط به برندهای سامسونگ و شیائومی است. بزرگ‌ترین واردکننده داریاست که الان حدود یک روز است داریا هم به فروشندگان لیست خرید موبایل نداده است.

منبع: پیوست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها