|
کدخبر: 329581 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت بستنی در انواع خشک و تر! | بستنی با چای سوغات عجیب مردم تبریز

خوردن بستنی در روزهای گرم جذابیت دارد اما برخی بستنی ها در انواع خشک نیز به بازار وارد شده است. در این گزارش به بررسی قیمت انواع آن می پردازیم.

اقتصاد قیمت بستنی در انواع خشک و تر! | بستنی با چای سوغات عجیب مردم تبریز

تابستان با خوراکی های خنک معروف است و محبوب ترین خوراکی مخصوصا روزهای گرم تابستان، بستنی است. بستنی از کوچک تا بزرگ طرفدار دارد و در انواع و اقسام مختلف تولید شده تا رضایت همه سلیقه ها را جلب کند. حتما شما هم این روزها متوجه بالا رفتن غیر منطقی قیمت بستنی شده اید. شاید روزی می توانستیم با ۱۰ هزار تومان بستنی بخریم ولی این روزها باید چند ۱۰ هزار تومان هزینه کرد تا یک بستنی ساده خرید.

حال که صحبت از بستنی شد با پدیده جالب بستنی خشک نیز مواجه هستیم. یک نوع شیرینی مخصوص تبریز که طعم بستنی را می دهد اما سرد و تر نیست! این شیرینی دلچسب هم می تواند برای دوست داران بستنی، خوراکی جذابی باشد.بستنی خشک تبریز (سوت شیرنیسی تبریز) را همراه با چای می خورند. 

خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش به بررسی قیمت انواع بستنی پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

قیمت انواع بستنی خشک در بازار

بستنی خشک انجمادی در ابتدا برای برنامه فضایی ناسا توسعه داده شد تا فضانوردان بتوانند در طول مأموریت‌های طولانی خود از یک خوراکی خوشمزه و مغذی لذت ببرند.

 بستنی خشک انجمادی نیازی به یخچال ندارد و می‌تواند تا ۲۵ سال بدون فاسد شدن ذخیره شود. این امر آن را برای سفرهای فضایی طولانی که به ذخیره‌سازی مواد غذایی با ماندگاری بالا نیاز دارند، ایده‌آل می‌کند. همچنین بستنی خشک انجمادی بسیار سبک و کم‌حجم است و فضای ذخیره‌سازی کمی را اشغال می‌کند. این امر حمل و نقل آن را در فضاپیماها که فضای محدودی دارند، آسان می‌کند.برای لذت بردن از بستنی خشک انجمادی، فقط کافی است آن را به مدت چند دقیقه در دمای اتاق قرار دهید تا دوباره نرم شود. نیازی به یخ زدایی یا گرم کردن آن نیست.

در تصویر زیر چند نمونه بستنی خشک را می بینیم که قیمت آن از ۲۵۰ هزار تومان تا ۲۸۰ هزار تومان متفاوت است.

بستنی-خشک

قیمت انواع بستنی چوبی در بازار

بستنی چوبی یا کیم نوعی بستنی‌ست که بدور تکه‌ای چوب شکل گرفته است. بستنی چوبی معمولاً با لایه‌ای از شکلات پوشیده شده تا از آب شدن و ریختن بستنی جلوگیری شود.
در تصویر زیر چند نمونه بستنی چوبی را می بینیم که در طعم های مختلف و قیمت های مختلف عرضه شده است. مثلا بستنی چوبی با طعم فندقی به قیمت ۶۸ هزار تومان به فروش می رسد.
بستنی-چوبی

قیمت انواع بستنی لیتری موجود در بازار

بستنی لیتری معمولا در انواع دسر استفاده می شود و کاربردهای زیادی در این زمینه دارد و همچنین می تواند برای یک میان وعده خانوادگی مصرف شود.
در تصویر زیر چند نمونه بستنی لیتری در طعم های مختلف را می توانید ببینید که قیمت های مختلفی دارد. به عنوان نمونه بستنی لیتری با طعم باقلوا و وانیل به قیمت ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
 
بستنی-لیتری

 

گذری بر تاریخچه بستنی در ایران

ستنی ابتدا به صورت سنتی و دستی با عنوان "بستنی زعفرانی" تهیه می‌شد. این بستنی درون ظرفی (بشکه‌ای) دو جداره درست می‌شد؛ به این صورت که درون جدار داخلی شیر، خامه، شکر، ثعلب و زعفران، و در جدار بیرونی یخ و نمک ریخته می‌شد؛ سپس بشکه را مرتباً تکان می دادند تا بستنی تهیه شود. اما امروزه این صنعت توسعه فراوان یافته و تقریباً در تمام شهرهای ایران به صورت صنعتی تهیه و مصرف می گردد.

تهیه بستنی در ایران متداول نبود و در قرن نوزدهم از اروپا به ایران انتقال یافت و متداول شد. در حقیقت از سفر سوم ناصرالدین شاه به اروپا، پلومبیر نام محلی ییلاقی در فرانسه است که بستنی خوشمزه‌ای در آنجا تهیه می‌شد و نام پلومبیر یعنی نوعی بستنی که با مخلفاتی همراه است از این شهر منشاء گرفته است.

در برخی منابع آمده است، در سال آخر سلطنت ناصرالدین شاه ساختن بستنی در ایران متداول شد و معروف‌ترین بستنی فروش بعدی تهران یعنی ممد ریش بستنی خامه‌دار مخصوصی تهیه می‌کرد که در تهران مردم استقبال زیادی از آن کردند. این بستنی با ثعلب تهیه می‌شد. یخ و نمک را در بشکه ای ریخته داخل بشکه را شیر می ریختند و با وسایل مخصوص و تمهیدات زیاد و تکان دادن و چرخاندن ظرف از آن بستنی تهیه می کردند. بستنی فروشی های دوره گرد به زودی در تهران پیدا شدند که بستنی را در همان محفظه ها می گرداندند و با نان مخصوص عرضه می کردند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها