|
کدخبر: 329708

جزییات جدید از طرح جدید کالا برگ | مرحله دوم چه تغییراتی خواهد داشت؟

«طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ادامه داشت.

اقتصاد جزییات جدید از طرح جدید کالا برگ | مرحله دوم چه تغییراتی خواهد داشت؟

دولت سیزدهم، به منظور افزایش امنیت غذایی مردم و تأمین یارانه نقدی برای آن‌ها، طرح سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی را به اجرا درآورد. این طرح شامل یارانه مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار در سه دهک اول درآمدی و یارانه برای کودکان هفت دهک درآمدی جامعه است که نیازمند تغذیه مضاعف هستند.

هر کدام از این طرح‌ها برای قشر خاصی تعریف شدند تا امنیت غذایی آن‌ها از طریق یارانه ارتقا یابد یا تقویت شود. طرح فجرانه یکی دیگر از ابتکارات دولت در حوزه تشویق مردم به خرید اقلام خوراکی با قیمت پایه بود؛ به این شکل که آن‌ها سبد غذایی تعریف شده مشتمل بر ۱۱ قلم کالای اساسی را با قیمت پایه خریداری کنند.

کالا-برگ-الکترونیکی

«طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ادامه داشت. در این طرح اعتبار تشوقی خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق کالابرگ از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه برای دریافت آن اعتبار تشویقی حذف شد.

زمان پرداخت مرحله دوم کالابرگ مشخص نشده است

معاون رئیس جمهور در مورد وضعیت پرداخت کالا برگ اظهار کرد: کالابرگ را دولت به صورت مرحله به مرحله تصویب و اجرا می‌کند؛ در سال جاری مرحله اول در فروردین و اردیبهشت اجرا شد و برای نوبت بعد پیشنهاداتی به ستاد اقتصادی دولت ارسال شده و عملاً وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه به دنبال این هستند که در مورد زمانبندی اجرای مرحله دوم با توجه به تحقق منابع، پیشنهاد را به ستاد اقتصادی دولت ارائه کنند که هنوز زمان دقیق مرحله دوم قطعی نشده و به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی می‌شود.

همچنین معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: ۳.۶ هزار میلیارد تومان برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ، ۲.۱ هزار میلیارد تومان به خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی ، ۱۱ هزار میلیارد تومان به ۱۰ میلیون خانوار دهک ۱ تا ۳ و ۱۵.۷۵ هزار میلیارد تومان به ۱۷.۵ میلیون خانوار دهک ۴ تا ۹ پرداخت شد.

پرداخت ۳۲.۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و کمک معیشتی در خرداد

یارانه معیشتی یک برنامه کمک هزینه نقدی است که دولت به طور مرتب به شهروندان ایرانی پرداخت می‌کند. این یارانه به منظور کاهش فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت‌ ها و کمک به بهبود شرایط معیشتی مردم اجرا شده است.

در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است: پیرو اطلاعیه قبلی در مورد نحوه پرداخت یارانه کمک معیشتی و تغییرات در زمان پرداخت یارانه از ۲۰ هر ماه به ۲۵ (پرداخت دهک اول، دوم و سوم) و ۳۰ ماه (دهک چهارم تا نهم)، یارانه مرحله ۱۶۰ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های یکم تا سوم کل کشور واریز و از ساعت ۲۴ فرداشب قابل برداشت است.

عنوان تاریخ واریز مبلغ(به ازای هر نفر)
یارانه خانوار دهک های ۱ تا ۳ بیست و پنجم هر ماه ۴۰۰ هزار تومان
یارانه خانوار سایر دهک ها مشمول سی ام هر ماه ۳۰۰ هزار تومان

یارانه تیر کی واریز می‌شود؟

تغییر زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن سال گذشته اتفاق افتاد. طبقه‌بندی، دسته‌بندی یا به اصطلاح خود دولتی‌ها، دهک‌بندی خانوارها هم دستخوش تغییر شد، اما سازمان هدفمندی به‌عنوان متولی اصلی پرداخت یارانه نقدی می‌گوید تغییرات جدی و ساختاری نبوده است.

یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. یارانه خانوار دهک چهار تا هفت، نفری ۳۰۰ هزار تومان است. خانوار دهک هشت و ۹ به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی به حسابشان واریز می‌شود.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها