|
کدخبر: 330139

​عقب نشینی بازار ارز دیجیتال | علت چیست ؟

بازار ارزهای دیجیتال امروز با کاهش شدیدی مواجه شده است. در طول ۲۴ ساعت گذشته، بازار نزدیک به ۳٪ عقب‌نشینی کرده است.

اقتصاد ​عقب نشینی بازار ارز دیجیتال | علت چیست ؟

 این رکود اخیر در رمزارزهای برتر مانند بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، دوج‌کوین (DOGE)، بی‌ان‌بی (BNB)، چین‌لینک (LINK) و سایر ارزهای دیجیتال، بحث‌هایی را در بازار در رابطه با دلایل احتمالی این کاهش برانگیخته است.

در این مطلب، به بررسی دلایل احتمالی که به فشار فروش امروز بازار دامن زده است، خواهیم پرداخت. با توجه به نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال، شناسایی این عوامل می‌تواند به درک بهتر وضعیت کنونی و پیش‌بینی آینده این بازار کمک کند.

خروجی ETFهای اسپات بیت کوین

ETF اسپات بیت کوین ایالات متحده، پس از ثبت جریان‌های ورودی به مدت پنج روز متوالی تا اول جولای (۱۱ تیر) مسیر خود را معکوس کرده است. طی این پنج روز، ETF بیت کوین ایالات متحده بالاترین ورود ۱۲۹.۵ میلیون دلاری را در ۱ جولای ثبت کرد. این حرکت به احساسات مثبت بازار دامن زد و اعتماد سازمانی به بیت کوین را زنده کرد.

با این حال، سناریوی کلی در ۲ جولای (۱۲ تیر) تغییر پیدا کرد و ETFهای بیت کوین ایالات متحده خروجی ۱۳.۷ میلیون دلاری را ثبت کردند. علیرغم ورود ۱۴.۱ میلیون دلار و ۵.۴ میلیون دلار از IBIT بلک راک و FBTC فیدلیتی، خروج ۳۲.۴ میلیون دلار از گری‌اسکیل اهمیت این دستاوردها را من بین برد.

این حرکت ممکن است بار دیگر بر احساسات سرمایه‌گذاران تأثیر بگذارد، چرا که هنوز به دنبال شفافیت در حرکت بازار هستند. خروجی اخیر پس از یک ورودی مثبت پنج‌روزه نیز نشان می‌دهد که موسسات قبل از هر ریسک بیشتری در این بخش، در حال انتظار هستند.

فشار فروش حاصل از سخنان جروم پاول

روز سه‌شنبه، ۲ جولای (۱۲ تیر)، جروم پاول، رییس فدرال رزرو، در یک رویداد در کشور پرتغال در مورد اقتصاد و سیاست پولی سخنرانی کرد. وی در سخنان خود رضایت جزئی از پیشرفت تورم را ابراز کرد، اما گفت که هنوز مطمئن نیست که به کاهش نرخ‌ها ادامه دهد. قیمت بیت کوین در پاسخ به این سخنرانی تحت فشار فروش قرار گرفت.

اظهارات اخیر جروم پاول، رییس فدرال رزرو در مورد پیشرفت در کنترل تورم، بر فشار فروش بیت کوین افزوده است. علیرغم اذعان به برخی پیشرفت‌ها در مهار تورم، پاول همچنان در آغاز کاهش نرخ‌ها مردد است و بر نیاز به اطمینان بیشتر مبنی بر حرکت پایدار تورم به سمت هدف فدرال رزرو کمتر از ۲٪، تأکید می‌کند. شاخص مخارج شخصی (PCE) وزارت بازرگانی، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، افزایش ۲.۶٪ را در طی سال گذشته نشان داد که نسبت به سال گذشته ۴٪ کاهش داشت، اما همچنان بالاتر از هدف است. این موضع محتاطانه نشان می‌دهد فدرال رزرو ممکن است نرخ‌های بهره بالاتری را برای دوره طولانی حفظ و احتمالا نقدینگی محدود کند و بر دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام و ارزهای دیجیتال فشار نزولی وارد کند.

در رابطه با بیت کوین، این موضع سیاست پولی محتاطانه قبلا در کاهش ۳.۶۳٪ قیمت آن ظاهر شد و آن را به سطح ۶۰٬۷۰۰ دلار رساند. بیت کوین با فشارهای اضافی ناشی از فروش قابل توجه توسط ماینرها و فروش قریب الوقوع طلبکاران Mt. Gox نیز مواجه است. با بدتر شدن شرایط نقدینگی، علاقه سازمانی به بیت‌کوین، که با کاهش ورودی‌ها به ETF‌های بیت‌کوین مشخص می‌شود، نیز کاهش می‌یابد. اگر فدرال رزرو سیاست فعلی خود را حفظ کند، بیت کوین احتمالا تثبیت جانبی را تجربه خواهد کرد و در صورت تداوم فشارهای فروش، احتمال کاهش بیشتر تا حدود ۵۴٬۰۰۰ دلار وجود دارد.

سررسید قراردادهای آپشن‌ در روز جمعه

به نظر می‌رسد سررسید گسترده آپشن‌های پیش‌رو نیز بر اشتهای سرمایه‌گذاران برای ریسک‌پذیری تأثیر گذاشته است.

فروش اخیر در بازار کریپتو را می‌توان در درجه اول به سررسید قابل‌توجه آپشن‌های بیت کوین و اتریوم نسبت داد. داده‌های دریبیت (Deribit) نشان می‌دهند آپشن‌های BTC با ارزش نظری بیش از ۱.۰۴ میلیارد دلار و نسبت پوت به کال ۰.۸۰ در روز جمعه، ۵ جولای (۱۵ تیر)، با حداکثر قیمت درد (Max Pain) ۶۳٬۰۰۰ دلار (قیمتی که بیشترین مقدار قرارداد، چه پوت باشد، چه کال، بی‌ارزش می‌شود) منقضی می‌شوند.

نمودار-سود

همچنین، آپشن‌های اتریوم به ارزش ۴۷۹.۳۰ میلیون دلار، با نسبت پوت به کال ۰.۳۸ و حداکثر قیمت درد ۳٬۴۵۰ دلار نیز منقضی خواهند شد. این انقضای قریب‌الوقوع باعث ایجاد عدم اطمینان و تاثیر بر رفتار بازار می‌شود، زیرا معامله‌گران موقعیت خود را قبل از موعد مقرر تنظیم می‌کنند.

نمودار-سود۱

تاخیر راه‌اندازی ETFهای اسپات اتریوم

بازار ارزهای دیجیتال به شدت منتظر تایید ETF اسپات اتریوم توسط SEC ایالات متحده در این هفته بود. با این حال، تاخیر احتمالی ممکن است باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شود.

با نگاهی به آخرین روندهای بازار، نیت گراچی (Nate Geraci)، رییس ETFStore، گفت که ETF اسپات اتریوم ایالات متحده ممکن است در تاریخ ۱۵ جولای (۲۵ تیر) راه‌اندازی شود. علاوه بر این، بلومبرگ نیز به عرضه اولیه ETF اتر در ایالات متحده در اواسط جولای اشاره کرده است.

ترس بازار از بازپرداخت بدهی صرافی Mt. Gox

سرمایه‌گذاران نگران هستند که صرافی Mt. Gox پس از توزیع بیت کوین فشار فروش زیادی را به بازار وارد کند که ممکن است احساسات نزولی را تقویت کرده باشد. به گفته QCP Capital انتظار می‌رود توزیع بدهی Mt. Goxs در این هفته آغاز و تا ۱۴۰٬۰۰۰ بیت کوین بازار را تحت فشار قرار دهد، به خصوص به این دلیل که برنامه دقیق انتشار هنوز مشخص نیست.

بازار کریپتو با بیش از ۱۲۰ میلیون دلار لیکوییدیشن مواجه است

داده‌های کوین‌گلس نشان می‌دهد فروش اخیر در بازار کریپتو باعث لیکویید شدن ۱۲۳.۶۲ میلیون دلار در ۲۴ ساعت گذشته شده است. در همین بازه زمانی، حدود ۴۵٬۰۰۰ معامله‌گر، لیکویید شدند که بزرگترین لیکوییدیشن مربوط به یک معامله‌گر در اوکی‌اکس و روی ETH-USDT-SWAP به ارزش ۳.۳۶ میلیون دلار انجام شد.

بیت کوین با لیکوییدیشن ۳۴.۷۴ میلیون دلار مواجه است، در حالی که لیکوییدشن اتریوم به ۳۲.۸۷ میلیون دلار رسیده است. با این حال، علیرغم فروش اخیر بازار ارزهای دیجیتال، برخی از تحلیلگران هنوز نسبت به عملکرد آینده بازار خوش‌بین هستند. با توجه به کاهش ارزش و پیش‌بینی‌ها در رابطه با تایید ETF اتریوم در این ماه، بازار ارزهای دیجیتال ممکن است در روزهای آینده شاهد رشد باشد.

با این حال، با توجه به اینکه قیمت بیت کوین در حال حاضر از مرز ۶۱٬۰۰۰ دلار عبور کرده است، ریسک همچنان در بازار حاکم است. علی مارتینز (AliCharts)، کارشناس محبوب بازار ارزهای دیجیتال، در تحلیلی نسبت به لیکوییدیشن بیش از یک میلیارد دلار در صورت رسیدن بیت کوین به مرز ۶۲٬۶۰۰ دلار هشدار داد.

همچنین، داده‌های کوین‌گلس نشان می‌دهند سود باز قراردادهای فیوچرز بیت‌کوین (OI) نسبت به دیروز حدود ۴٪ کاهش داشتهن، در حالی که OI اتریوم حدود ۱.۴٪ کاهش یافته است. این داده‌ها نیز احساسات تیره و تار حاکم بر بازار کریپتو را منعکس می‌کنند.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها