|

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس شورای تامین کنندگان دام:

گوشت زیاد است اما گران! | قیمت دام زنده در ماه محرم

پوریان گفت: وضعیت ذخایر دام در کشور در شرایط خوبی به سر می برد. هم دام سبک وضعیت خوبی دارد و هم نحوه عرضه به صورت گسترده انجام می شود. بیشترین دلیل گرانی گوشت به افزایش قیمت نهاده های تولید برمی گردد.

اقتصاد گوشت زیاد است اما گران! | قیمت دام زنده در ماه محرم

گوشت یکی از اقلام ضروری سبد خانوار است و به طبع قیمت آن برای خانواده ها مهم است. در سال های اخیر نوسان قیمت گوشت رو به بالا در مورد انواع گوشت در کشور کاملا مشهود بوده است و سعی شده است با واردات گوشت های تنظیم بازاری کمی وضعیت را متعادل کنند. اما چیزی که عیان است حذف شدن گوشت از سفره بسیاری از خانواده ها است.

خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام به بررسی عوامل موثر بر قیمت گوشت و دام زنده پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

منصور_پوریان

وضعیت تولید و عرضه گوشت در کشور

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت ذخایر دام در کشور در شرایط خوبی به سر می برد. هم دام سبک وضعیت خوبی دارد و هم نحوه عرضه به صورت گسترده انجام می شود. همچنین در مورد تولید و عرضه گوساله نیز شرایط خوبی داریم. اما مشکلی که همچنان با آن روبرو هستیم گرانی گوشت در بازار است و مخصوصا در مورد گوشت گوسفندی این مشکل بیشتر دیده می شود. در بخش گوسفند، دام قابل عرضه حدود ۴ میلیون راس است و افزایش قیمت به هیچ وجه به دلیل کمبود دام نیست و می توان گفت بیشترین دلیل گرانی گوشت به افزایش قیمت نهاده های تولید برمی گردد. در صورتیکه سعی شده است گرانی گوشت توسط تنظیم بازار و واردات پوشش دهی شود ولی باز هم به این هدف نرسیده اند.

وی افزود: در بخش گوساله تولید و عرضه در وضعیت خوبی به سر می برد و به دلیل اینکه گوشت تنظیم بازاری و وارداتی زیاد است، شرایط برای کاهش یافتن قیمت وجود دارد. در مورد قیمت گوشت گوسفندی قیمت ها نسبتا بالا است اما در مورد میزان عرضه و دام مشکلی وجود ندارد. ۷۵ میلیون راس دام سبک موجود است، از این بین حدود ۴ میلیون راس قابل کشتار است، پس در مقایسه با نیازموجود دام بیشتری نیز وجود دارد. بنابراین مشکلی در تولید و عرضه وجود ندارد اما اتفاقاتی در بازار می افتد که نه به تولید ربط دارد و نه به عرضه ارتباط پیدا می کند. دام فراوان وجود دارد و عرضه نیز به وفور انجام می شود اما در مرحله نهایی در مورد قیمت گذاری گوشت، حلقه آخر قیمت را به دلخواه تعیین می کند.

گوشت-چرخ

شرایط بازار در مورد قیمت گذاری گوشت

رئیس شورای تامین کنندگان دام خاطرنشان کرد: بازار تابع یک سری خصوصیات خاص خودش است که اگر قیمت دام زنده را جدا فرض کنیم، هزینه هایی مثل حمل و نقل، کشتارگاه، مالیات و غیره باعث می شود، قیمت نهایی تغییر کند. در سبد پروتئینی ما انواع گوشت ها موجود است و عرضه آن ها نیز زیاد است. در حال حاضر درخواست برای گوشت گوساله خیلی پایین است چون بازار اشباع شده است. درخواست برای گوشت گوسفندی زیاد است و باز هم عرضه آن در بازار ادامه دارد، بنابراین گوشت در بازار زیاد است. اما در بازار مصرف شرایط جور دیگری مشاهده می شود و متاسفانه قیمت در وضعیت خوبی قرار ندارد.

پوریان ادامه داد: در برخی از اقلام وضعیت قیمت ها بهتر است و گوشت گوساله وضعیت بهتری در بازار دارد و کاهش قیمت را در دام زنده و گوشت گوساله داشتیم. اما در مورد گوشت گوسفند این وضعیت را نداریم به دلیل اینکه خصوصیات گوشت گوسفند، جا به جایی گوسفند و کشتار آن متفاوت است اما قیمت آن در بازار به نسبت قیمت منطقی آن، کمی بالاتر است. قرار بر این است به دلیل افزایش دام در دست تولیدکنندگان، خرید حمایتی انجام شود و مخصوصا در فصل تابستان این موضوع در اولویت قرار بگیرد و یا صادرات آن انجام شود.

درخواست از رئیس جمهور منتخب در حوزه تولید داخلی

وی درباره صبحت های شنیده شده در ایام انتخابات توسط نامزدهای انتخاباتی گفت: انتظار داشتیم نماینده هایی که برای ریاست جمهوری کاندید شده اند، درباره بازار داخلی، بررسی تولید داخلی و اینکه با چه برنامه هایی می توان وضعیت تولید داخل را بهتر و قوی تر کرد، صحبت می کردند. ولی متاسفانه هیچ صحبتی در این زمینه و هیچ برنامه ای برای وضعیت تولید داخل نداشتند.

پوریان اشاره کرد: ما متاسفانه شاهد یک تولید گران در داخل کشور هستیم و مسبب این تولید گران همان دولتی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد. همچنین باید در مورد پایبندی و استمرار در واردات نهاده های پایه برنامه داشته باشند. همان طور که در جریان هستید کشور ما از نظر اقلیمی در شرایط خشک و نیمه خشک است و بنابراین نیاز ضروری به واردات نهاده دارد و این نهاده ها باید با قیمت مطلوبی به کشور وارد شود و در مجموع تولیدکنندگان نیاز به حمایت های ضروری از طرف دولت هستند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام اظهار داشت: نامزدهای انتخاباتی هیچکدام درباره شرایط تولید صحبتی به میان نیاوردند و نگفتند که آیا شرایط تولید مثل دوره های قبل ادامه خواهد یافت یا تمهیدات جدیدی را خواهند داشت. باید رئیس جمهور آینده پاسخگو باشد که چرا قیمت کالا و خدمات با درآمدهای طبقه متوسط همخوانی ندارد؟ چرا گوشت و مرغ و دیگر اقلام مورد نیاز خانواده ها انقدر گران می شود که بخش زیادی از مردم توانایی خرید آن را نداشته باشند؟ تمام این گرانی ها دلیل دارد و رئیس جمهور آینده باید برای حل آن اقدام نمایند.

نامزد-ریاست-جمهوری

رئیس شورای تامین کنندگان دام در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت هر کیلو دام با وزن بالای ۴۵ کیلو در سطح کشور بین ۲۷۵ تا ۲۸۵ هزارتومان و قیمت دام سنگین ۱۸۰ هزارتومان است. بر اساس آمار، ۴.۵ تا ۵ میلیون راس دام سبک و ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار راس دام سنگین آماده کشتار هستند که باید حداکثر تا پایان فصل تابستان کشتار شوند. روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم وارداتی با نرخ مصوب تنظیم بازار توزیع می‌شود. تنظیم بازار و ادامه عرضه محصولات یکی از موفقیت‌های وزارت جهاد در این زمینه است که منجر به کاهش قیمت و ایجاد رقابت در بازار شده است.

کدخبر: 330401 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار