|
کدخبر: 330606

گفت و گو گسترش نیوز با پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری:

اما و اگر برگزاری کنسرت در دل تاریخ | همنشینی موسیقی و میراث کهن ادامه داشته باشد؟

مجتبی گهستونی، پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری گفت: متاسفانه در‌آمد گردشگری حاصل از برگزاری مراسمات گوناگون تنها برای تامین بودجه اداره کل، صندوق کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صرف می شوند؛ در صورتی که باید بخشی از درآمد ها جهت مرمت و بازسازی خود بناها در نظر گرفته شود.

اقتصاد اما و اگر برگزاری کنسرت در دل تاریخ | همنشینی موسیقی و میراث کهن ادامه داشته باشد؟

برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی، موضوعی است که در هفته های اخیر در ایران به شدت مورد بحث قرار گرفته است. موافقان این طرح معتقدند که این امر می ‌تواند به رونق گردشگری و معرفی بهتر این مکان ‌های ارزشمند به مردم کمک کند. اما مخالفان آن، نگران آسیب ‌هایی هستند که ممکن است به این بناهای تاریخی وارد شود.

پیرامون این موضوع با مجتبی گهستونی، پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری به گفتگو نشستیم.

مجتبی-گهستونی

برگزاری کنسرت های موسیقی در اماکن تاریخی!

گهستونی در گفت و گو با خبرنگار گسترش نیوز عنوان کرد: عوامل مختلف و بی شماری در موضوع برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه های گردشگری در محوطه فرهنگی-تاریخی تاثیرگذار هستند. در تمامی کشورهای دنیا، برگزاری این مراسم ها امری مرسوم به شمار می رود. باید توجه داشت که هر کدام از اماکن تایخی و میراث فرهنگی جهان، شاخص های مخصوص خود را دارا هستند و برگزاری این گونه مراسمات براساس این شاخص های ویژه صورت می پذیرد.

کنسرت-تخت-جمشید

وی در ادامه با بیان اینکه در ایران برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه ها، با انتقاد و گاهی با مخالفت هایی مواجه هستند، گفت: نکته حائز اهمیت این است که به عقیده بنده مخالفت با برگزاری این چنین مراسم هایی در برخی اماکن توصیه می شود اما در برخی دیگر خیر؛ چراکه حفاظت و نگهداری از محوطه های باستانی-فرهنگی در کشور ما از استاندارهای درستی برخوردار نیستند. به طور کلی، نگهداری و مرمت اصولی در این اماکن صورت نمی گیرد.

مباحث فرهنگی، جایی در برنامه های دولت ندارد!

پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری همچنین گفت: مباحث فرهنگی هیچگاه بخشی از اولویت های اصلی حاکمیت و دولت نبوده است. از طرفی متاسفانه آسیب پذیری محوطه ‌های تاریخی ایرانی بسیار بالاست. باید در نظر گرفت که تمام اماکن تاریخی، ظرفیت برگزاری نمایشگاه ها و کنسرت ها را ندارند.

گهستونی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌ های اخیر شاهد آن هستیم که بناهای تاریخی نه تنها به دنبال برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه ها بلکه هنگام بهره‌گیری در زمینه فیلم سازی و لوکیشن های فیلم، آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شده ‌‌اند. بنابراین مخالفت های صورت گرفته در خصوص برگزاری مراسم ها در بناهای تاریخی صرفا از جهت آسیب پذیری بالای اماکن ارزشمند تاریخی-فرهنگی است. 

وی افزود: به عنوان مثال، افرادی خواهان برگزاری کنسرت در مکان تاریخی چغازنبیل هستند؛ اما باید توجه داشت که این کنسرت در کدام منطقه چغازنبیل صورت خواهد گرفت که ظرفیت قابل قبولی را دارا باشد. همچنین باید در نظر گرفت که میزان تاثیرپذیری اماکن پیرامون چغازنبیل چه اندازه خواهد بود؟

چغازنبیل

پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری همچنین تاکید کرد: تاب‌آوری اندکی که در بناهای تاریخی وجود دارد، موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

گهستونی در ادامه افزود: با تماشای عکس های بناهای تاریخی کشور متوجه می شویم که هر ساله، اصالت محوطه های طبیعی و فرهنگی تحت الشعاع قرار گرفته اند. عدم حفاظت و مرمت به موقع آثار تاریخی موجب بروز خسارت‌های جبران ناپذیری شده است.

این کارشناس صنعت گردشگری در ادامه خاطرنشان کرد: در‌آمد گردشگری حاصل از برگزاری مراسمات گوناگون تنها برای تامین بودجه اداره کل، صندوق کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صرف می شوند؛ در صورتی که باید بخشی از درآمد ها جهت مرمت و بازسازی خود بناها در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به روی کار آمدن دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: ضمن تبریک به جناب پزشکیان، دولت جدید باید در تلاش باشد تا جامه عمل به شعار (برای ایران) بپوشاند. اشکی که هنگام سخن گفتن درباره ایران از چشمان جاری می شود و شور و حرارتی که احساس می شود ناشی از پیشینه تاریخی-فرهنگی کهن ایران است. دولت جدید باید تلاش کند تا ۱۰۰ درصد میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری را توانمند و تقویت کند. عمران، توسعه و آبادانی ایران به تنهایی میراث فرهنگی را قربانی می کند.

گهستونی در ادامه با بیان اینکه دولت جدید باید در راستای مرمت محوطه‌ ها تلاش جدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد تغییرات محسوسی در خصوص فرسودگی اماکن تاریخی گردشگری هستیم. حفاظت و مرمت مکان های تاریخی، راهکاری است که میتوان در زمینه بهبود شرایط فعلی اتخاذ کرد. بنابراین دولت جدید باید در نظر داشته باشد که بناهای ارزشمند تاریخی، کاربری مناسب شان خود را ایفا کنند.

مرمت-بنای-تاریخی

در خصوص برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه ها، محوطه ها و بناها از یک تیم محافظتی و مرمتی برخوردار باشند. برگزاری دولت جدید ها از آن جهت برگزاری این گونه مراسم موجب جلب توجه عموم مردم می شوند، باید بودجه ای را جهت مرمت و بازسازی اماکن شناخته شده در نظر داشته باشد.

پژوهشگر و فعال حوزه گردشگری در پایان صحبت های خود عنوان کرد: به طور کلی برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه ها برای بناهای تاریخی، یک تهدید نیست بلکه فرصتی است که دولت جدید باید از آن بهره لازم را ببرد. شایان ذکر است که در این میان برخی محوطه های شاخص هم ساختاری منظم دارند و برخی دیگر با ساده ترین امکانات و ابزارها نگهداری می شوند! از دولت آینده خواهان رویکردی فرهنگی برای ایران هستیم؛ چراکه همانطور که پیش تر گفتیم شعار (برای ایران) باید موجب باز شدن درب های ایران به روی جهان و جام جهانی شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها