|
کدخبر: 332088

قیمت خودرو کارکرده امریکایی ۲۲ درصد افزایش یافت

در بازار ایالات‌متحده آمریکا، میانگین نرخ خودرو دست‌دوم با عمر ۱۰ سال افزایش چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۱۴، این رقم ۷۵۸۳ دلار بود که در حال حاضر به ۱۲۱۹۴ دلار رسیده است.

اقتصاد قیمت خودرو کارکرده امریکایی ۲۲ درصد افزایش یافت

این افزایش قیمت در بازار خودروهای دست‌دوم در ایالات‌متحده امریکا در حالی اتفاق می‌افتد که بازار خودروهای دست‌دوم در کشور ما همواره محلی برای بحث و نارضایتی از نحوه مدیریت این بازار بوده است.

کارشناسان اقتصادی دلیل اصلی این افزایش قیمت در بازار خودروهای دست‌دوم را نرخ بیش از حد گران خودروهای جدید عنوان کرده‌اند. حذف تدریجی خودروهای ارزان‌قیمت از بازار، باعث شده است تا تقاضای موجود برای خرید خودرو در یک بخش محدود انباشته شود.

میانگین قیمت خودروهای جدید در بازار امریکا به حدود ۵۰ هزار دلار رسیده است. مشتریان نیز با مشاهده نرخ خودروهای جدید، به بازار خودروهای کارکرده رجوع می‌کنند. همین مسئله باعث شده است تا نرخ خودروهای دست‌دوم نیز در بازار افزایش یابد. این افزایش نرخ باعث شده است تا خودروهایی با سن بالا، بیش از تصور گران شوند.

موسسه امریکایی iSeeCars، در زمینه خرید و فروش خودروهای دست‌دوم فعالیت می‌کند. براساس مطالعه این موسسه، میانگین نرخ خودرو کارکرده با عمر ۱۰ سال در امریکا، هم‌اکنون ۱۲۱۹۴ دلار است. این رقم در سال ۲۰۱۴ معادل ۷۵۸۳ دلار بود. به عبارتی طی یک دهه، نرخ خودرو کارکرده در امریکا حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. البته مشخص است که افزایش نرخ خودروهای دست‌دوم در امریکا، به هیچ نمی‌تواند با افزایش نرخ چند صد درصدی بازار ایران رقابت کند!

همزمان با افزایش نرخ خودروهای کارکرده مسن در امریکا، سهم بازار این خودروها نیز افزایش یافته است. خودروهایی با عمر بیش از ۱۰ سال، اکنون ۲۲.۷ درصد از کل بازار خودرو امریکا را در اختیار دارند. حتی پرداخت حق بیمه گران‌قیمت نیز باعث نشده است تا مشتریان امریکایی از خرید این خودروها دست بکشند.

تغییرات بازار خودرو امریکا از زمان همه‌گیری کووید ۱۹ آغاز شد. سهم بازار خودروهای مسن در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۵.۱ درصد بود و این خودروها با میانگین نرخ ۹۱۳۵ دلار به فروش می‌رسیدند. سهم بازار این خودرو در سال ۲۰۲۲ به ۱۹.۲ درصد افزایش یافت و میانگین نرخ آنها نیز به ۱۲۵۴۹ دلار رسید.

مطالعه iSeeCars در مورد روند نرخ خودرو کارکرده، ۱۶۹ میلیون خودرو دست‌دوم فروخته شده طی ۱۰ سال (۲۰۱۴-۲۰۲۴) را مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه جالب هستند. با وجود اخباری که از محبوبیت شاسی‌بلندها می‌شنویم، در بازار خودروهای کارکرده سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها و استیشن‌واگن‌ها محبوب هستند. سهم بازار این خودروها به‌تدریج افزایش می‌یابد. هزینه کمتر، مصرف سوخت کمتر و هزینه‌های پایین نگهداری، این خودروها را به جایگزینی عالی برای شاسی‌بلندهای گران‌قیمت و پرمصرف تبدیل کرده است.

 

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها