|
کدخبر: 332513

کاهش نرخ سود مسکن ملی | دولت خیال متقاضیان را آسوده کرد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برای کاهش نرخ سود طرح نهضت ملی مسکن در انتظار افزایش سرمایه بانک مسکن هستیم، اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن باید مانند مسکن مهر دارای خط اعتباری مشخصی باشد.

اقتصاد کاهش نرخ سود مسکن ملی | دولت خیال متقاضیان را آسوده کرد

اگرچه شش راهبرد برای اجرای قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) تدوین شده است، هدف این است که ساخت و ساز فعلی مسکن کشور که توسط بخش خصوصی سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد انجام می‌شود، بهبود یابد. دومین راهبرد، تحریک تقاضا در بافت‌های فرسوده است، زیرا در حال حاضر بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور وجود دارد که مشکلات خاصی از جمله ناپایداری را ایجاد می‌کند. راهبرد سوم نیز به ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم اختصاص دارد که قرار است با حداکثر حمایت دولت ساخته شوند و این بخش نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن به شمار می‌آید.

راهبرد چهارم ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت است. راهبرد پنچم احداث واحدهای مسکونی روستایی و راهبرد آخر موضوع مسکن اجاره‌ای است که برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.

اگر چه این راهبردها همچنان در میانه راه دچار مشکلاتی هستند اما افزایش سقف وام مسکن ملی از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان در آخرین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم این پیام را مخابره می کرد که این اقدام بیشتر از اینکه به نفع متقاضیان باشد به نفع سازندگان است.

چرا که شورای عالی مسکن بدون اینکه در نظر بگیرد این افزایش سقف وام فشار مضاعفی از بابت بازپرداخت اقساط خواهد داشت دست به چنین اقدامی زده است.

هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود شورای عالی مسکن به جای افزایش سقف وام مسکن ملی، نرخ سود تسهیلات مسکن ملی را از ۱۸ درصد کنونی کمتر کند؟ تا متقاضیان بتوانند راحت تر بازپرداخت اقساط را انجام دهند؟ یا اصلا نرخ سود مسکن ملی از ۱۸ درصد کمتر شدنی نیست؟ گفت: در حال حاضر در طرح نهضت ملی مسکن با پروژه هایی مواجه هستیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پروژه ها در حال تکمیل شدن هستند و برای ما در درجه اول حجم تسهیلات مهمتر از کاهش نرخ سود است.

هادی-عباسی

کاهش نرخ سود مسکن ملی در گام دوم قرار دارد

وی ادامه داد: افزایش سقف وام مسکن ملی به ۸۰۰ میلیون تومان برای این است که پروژه ها به اتمام برسند بنابراین کاهش نرخ سود مسکن ملی در گام دوم قرار دارد و برای کاهش نرخ سود هم راهکارهایی وجود دارد که یکی از آنها موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن است.

عباسی اصل گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ اگر افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان انجام شود این مبلغ می تواند با هزینه کمتر تجهیز منابع انجام شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در مورد کاهش نرخ سود هم نیازمند خط اعتباری همانند مسکن مهر هستیم. همانطور که در مسکن مهر خط اعتباری به درستی داده شد در بحث نهضت مسکن ملی هم باید خط اعتباری داده شود.

او ادامه داد: در خط اعتباری هزینه تمام شده پول صفر درصد است و ما می توانیم تسهیلات با نرخ کمتر بدون ایجاد بار مالی بر دولت به پروژه های ساخت مسکن ملی پرداخت کنیم.

منبع: اقتصادآنلاین
  • رحمت الله خمیس آبادی ارسالی در

    سلام دم همتون گرم ک بفکر مردم آواره کم درآمد هستید خدا خیرتون بده انشالله

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها