|
کدخبر: 332953

نرخ اجاره‌ بها ۵۰ درصد گران شد | مستاجران توان ادامه دادن ندارند!

نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به افزایش بیش از ۵۰ درصد میانگین نرخ اجاره‌بها در تهران، گفت: به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند.

اقتصاد نرخ اجاره‌ بها ۵۰ درصد گران شد | مستاجران توان ادامه دادن ندارند!

داوود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اتحادیه املاک، اعلام کرد که میانگین نرخ اجاره‌ بها در استان تهران بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. وی افزود که در حال حاضر رکود تورمی در بازار اجاره، خرید و فروش مسکن مشاهده می‌شود. همچنین، رکود در سایر بازارهای موازی نیز وجود دارد، اما به طور کلی در بازار خرید و فروش مسکن، خریداران چندانی وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: اقداماتی که در موازات مشاوران املاک صورت گرفته، تمرکز این صنف را برای هدف اصلی آنها که انعقاد قرارداد و ایجاد بازار مناسب برای جذب سرمایه مشتریان بازار مسکن است، تحت شعاع قرار داده و از سوی دیگر افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره‌ بها در تهران یک قانون دستوری است و الگوی مناسب برای قیمت‌گذاری در حال حاضر وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه املاک افزود: با توجه به موارد ذکر شده، مانند سنوات گذشته در بازار مسکن برای خانه‌دار شدن مستأجران گامی برداشته نمی‌شود زیرا نرخ‌گذاری‌ها فراتر از توان مالی مستأجران است؛ به عبارت دیگر قدرت خرید ملک توسط عموم مستأجران کاهش پیدا کرده و به همین دلیل بازار خرید مسکن در رکود قرار گرفته، زیرا مشتری نیست.

وی تصریح کرد: مستأجران به علت کاهش توان قدرت مالی از منطقه‌ای که سکونت دارند به مناطق پایین شهر در حال نقل مکان هستند؛ به هر مقداری که در قیمت مسکن تفاوت ایجاد شود، تأثیر چشمگیری در تعداد قراردادهای معامله شده، نخواهد داشت، زیرا قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش محسوسی یافته و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن کوچ کرده‌اند.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: رشد نرخ اجاره‌ بها با توان مالی مستأجران همسو نیست و با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند، زیرا با توان آنها فاصله زیادی دارد؛ به طور مثال هم‌اکنون پول رهن برخی از آپارتمان‌های تهران مطابق قیمت خرید چند سال گذشته همان واحد مسکونی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن، مستأجران باید از سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر خودداری کنند تا بتوانند سرپناهشان را تأمین کنند؛ البته ناگفته نماند که به علت قیمت بالای خرید خانه، به طور کلی در خانواده‌ها دیگر صحبت و برنامه‌ریزی از خرید خانه در میان نیست.

مشاور-املاک

آمار ضدونقیض از تعداد بنگاه‌های غیرمجاز املاک در تهران

درحالی مقام مسوول وزارت راه تعداد بنگاه املاک غیرمجاز تهران را ۵ هزار بنگاه اعلام کرده که رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در تهران ۲ هزار و ۵۰۳ بنگاه غیرمجاز وجود دارد.

در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به تعداد بنگاه‌های املاک غیرمجاز در استان تهران، گفت: طبق آمار اتحادیه در زمان حاضر دو هزار و ۵۰۳ واحد غیرمجاز در تهران فعالیت می‌کنند که آنها را به اماکن معرفی کردیم و حدود ۱۱۷۵۰ واحد املاک مجاز در تهران داریم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه امروز دوره خانه دار شدن برای قشر کارمند و کارگر به حدود ۸۰ سال رسیده است درباره اتباع بیگانه و تأثیرگذاری آنها بر بازار اجاره گفت: بازار مسکن تابع عرصه و تقاضاست؛ وقتی عرضه در بازار کمتر از تقاضاست، قطعاً روی نرخ اجاره مسکن تأثیرگذار خواهد بود. فقط با اتباع بیگانه که کارت ورود به کشور دارند و مدت زمان حضور آنها مشخص است امکان تنظیم قرارداد اجاره مسکن وجود دارد.

گودرزی همچنین گفت: مشاوران املاک از مالیات بسیار رنج می‌برند و در صنف مشاوران املاک هیچ متر و معیاری برای دریافت مالیات وجود ندارد.

قیمت-بلیط-اربعین

۴۰ درصد بلیت پروازهای اربعین فروخته شد

جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، گفت: در راستای تسهیلگری و دسترسی مردم به بلیت‌ها از روز گذشته فروش بلیت پروازهای اربعین حسینی (ع) آغاز شده است و مقرر است تمامی ظرفیت باقی‌مانده، ظرف امروز و فردا ارائه شود.‌

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد بلیت پروازهای اربعین حسینی فروخته شده است، افزود: باقی‌مانده بلیت‌ها تا پایان روز ۲۳ مردادماه در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

یازرلو همچنین از صدور ۳۴۰۶ مجوز پروازی برای بازه زمانی پروازهای اربعین تا کنون خبر داد و گفت: صدور مجوز پروازها همچنان ادامه دارد.

ایمان محرابی‌نیا مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت تردد در مرزهای منتهی به کشور عراق، گفت: تردد در تمام محورهای منتهی به مرزهای عراق روان است و تا به امروز هیچ‌گونه مشکلی در خصوص ترددها رخ نداده است.

وی ادامه داد: از ابتدای آغاز سفرهای جاده‌ای اربعین حسینی تا پایان روز گذشته ۲۵۳ هزار نفر ایرانی و ۴۱ هزار نفر زوار غیر ایرانی نیز از مرزهای ایران خارج شدند؛ به عبارت دیگر ۸۶ درصد زوار ایرانی و ۱۴ درصد غیر ایرانی از مرزهای ایران به سمت عتبات عالیات مشرف شدند.

به گفته مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور؛ میزان ترددها از مرزهای کشور به سمت کشور عراق نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

مسکن-چینی-1

تحویل بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی در سال گذشته

علی مطیع‌جهانی معاون اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه اهمیت مشارکت‌های اجتماعی و نقش تشکل‌ها در بخش تعاون و خصوصی، به ویژه در صنعت ساختمان، مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: نمایشگاه‌ها به عنوان ویترین اقتصادی و محرک فضای کسب و کار، نقش حیاتی در توسعه اقتصادی دارد و بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با حضور ۶۷۰ شرکت داخلی و خارجی و نمایندگانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای اتاق تعاون گفت: سال گذشته و در دولت سیزدهم در راستای ساخت واحدهای مسکونی اقداماتی صورت گرفت و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن در بخش تعاون به اتاق تعاون سپرده شد. خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته و ۳۰۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن توافق شده است؛ همچنین در سال گذشته بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی تحویل داده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود این روند با قدرت بیشتری در سال‌جاری ادامه داشته باشد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: الحمدالله مسیر دریایی زوار به لطف خود سیدالشهدا (ع) وتلاش همکارانم در سازمان بنادر و دریانوردی بازشد و اولین کشتی از بندر خرمشهر به بندر بصره عراق اعزام شد.

وی تاکید کرد: ترمینال مسافری دریایی خلیج فارس به مساحت ۶ هزار مترمربع با تمام امکانات در خدمت زوار است و انشاالله این ظرفیت سال آینده افزایش می‌یابد.

بدری-مجلس

افقی‌سازی مسکن با فرهنگ ایران تطابق دارد

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن با بیان اینکه بلندمرتبه سازی و تراکم بالا یکی از سرنخ‌های مهم مشکلات کلان‌شهرهای کشور است، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دلیل رواج بلندمرتبه‌سازی‌ها می‌تواند کسب سود باشد اما یکی از دلایل مهم این امر، افزایش جمعیت و کمبود زمین در کلانشهرها است.

بیضایی تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم باید ادامه روند ساخت مسکن را به صورت تک واحدی ادامه دهد تا در سال‌های آینده از تبعات بلندمرتبه‌سازی جلوگیری کند؛ البته ساخت مسکن‌های ویلایی که به الگوی ایرانی - اسلامی نزدیک‌تر است و بیشتر با سلایق و فرهنگ ایرانی‌ها تطابق دارد.

صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم، گفت: عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه زیرساخت و حمل‌ونقل قابل دفاع است و در بخش مسکن برای بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی در طول سه سال گذشته زمین تأمین شده که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: همچنین بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است که البته مشکلات و موانع واقع در مسیر ساخت این واحدها بین دستگاهی و مربوط به وظایف سایر بخش‌های مرتبط با تأمین منابع مالی و غیره است و در دولت سیزدهم افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به پروژه راه‌آهن اردبیل تخصیص یافت که هم اکنون بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها