|
کدخبر: 333154

گوشت قرمز از دسترس خارج شد | کاهش قیمت گوشت گوسفندی در بازار

قیمت جدید انواع گوشت قرمز در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ به شرح جدول زیر اعلام شد.

اقتصاد گوشت قرمز از دسترس خارج شد | کاهش قیمت گوشت گوسفندی در بازار

قیمت جدید گوشت قرمز  در ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ طبق نرخ های زیر اعلام شد. قیمت ها امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات محدودی همراه بوده است.

 قیمت انواع گوشت قرمز در سی و یکم مرداد ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

 

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۴۵۰,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۶۹۰,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۶۱۰,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۴۶۵,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۳۹۰,۰۰۰

گردن گوسفندی

۳۷۰,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۲۹۰,۰۰۰

گردن گوساله

۲۴۰,۰۰۰

قلم گوساله

۱۹۵,۰۰۰

سردست گوسفندی

۵۲۰,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۴۹۰.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۳۷۰.۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۴۹۰.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۵۱۰,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۶۶۰,۰۰۰
 
 

وضعیت  تولید گوشت در کشور

علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین قیمت گوشت گوسفندی و میزان نزدیکی قیمت آن به ثبات اظهار کرد: به‌طور کلی، کالاهای اساسی با بحران‌هایی مواجه بودند که بخش عمده‌ای از آن‌ها حل شده است. در مورد گوشت قرمز نیز در جلسات و نشست‌های مختلف طی یکی دو سال گذشته توضیحاتی دادیم به خاطر مشکلات خشکسالی، مسئله نهاده‌ها همه دچار مشکل بودیم.

وی افزود: نهاده‌ها مهم‌ترین موضوعی هستند که می‌توانند زنجیره‌های پروتئین کشور را ترمیم کنند و به همین دلیل نیز با برنامه‌ریزی‌های منظم در وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری ارگان‌هایی از قبیل بانک مرکزی و... توانستیم طی یک سال به‌طور مستمر تولید نهاده داشته باشیم. بر اساس گزارش‌های موجود، طی یک سال گذشته نهاده‌های مختلفی اعم از جو به‌طور فراوان و مستمر با قیمت‌های زیر نرخ مصوب در اختیار دامداران قرار گرفت و همین مسئله نیز موجب ترمیم بخشی از زنجیره شد.

پیمان پاک ادامه داد: دوره تولید مرغ یک دوره کوتاه ۴۵ روزه است و طی دو دوره با برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی شاهد ثبات شرایط آن بودیم اما در حوزه دام سبک و سنگین، فرایند تولید طولانی‌تر است و حدود ۲ سال زمان می‌برد که در بازه زمانی ۴ الی ۵ ماه اخیر بازار به ثبات نسبی رسید. نکته مهم دیگر این است که ما در حوزه دام سنگین(گوساله و گاو) شاهد کاهش قیمت نیز بودیم و از ۲۲۰ هزار تومان تا ۱۷۰ -۱۸۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه شیب نزولی قیمت در حوزه گوسفند کم بود اظهار کرد: این کم بودن شیب نزولی قیمت ۲ دلیل اصلی داشت. اول اینکه تولیدات ما در حوزه تولید گوشت سنگین صنعتی است اما در حوزه دام سبک عموم تولیدات در سطوح عشایری و روستایی است که وزارت جهاد برنامه‌ریزی دارد آن را به سمت تولید صنعتی نیز متمایل کند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی عمده گوشت مصرفی در دنیا گوساله و گاو است. در حالی که سبک زندگی ما در حوزه روستایی و عشایر، نیاز ما، جمعیت ما، مصرف ما تغییر و افزایش پیدا کرده است، ما همچون برخی از کشورها مثل استرالیا و کشورهای دیگر باید به سمت تولید صنعتی گوسفند برویم که این برنامه‌ریزی در وزارت جهاد صورت گرفته بود که انشاالله در دوره مدیریت جدید این مسیر ادامه پیدا کند و ما بتوانیم تولید صنعتی را ادامه دهیم و بتوانیم با آن تولید بازار را مدیریت کنیم.

کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفند در میدان بهمن تهران

پیمان پاک ادامه داد: قیمت گوشت گوسفند، ۶۲۰ هزار تومان است و تقریبا ۴۰ -۵۰ هزار تومان در میدان بهمن کاهش داشته است، اما قیمتی که معاونت دام به عنوان قیمت تعادلی محاسبه و اعلام کرده تقریباً حدود ۷۰ -۸۰ هزار تومان زیر این قیمت است و باید با ترمیم تولید و در کنار آن استمرار واردات گوشت گرم و منجمد گوسفندی که برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن صورت گرفته تا پایان سال ادامه داشته باشد و به نقطه تعادل برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت محاسبه شده به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است یا خیر و تعادل وجود دارد؟ اظهار کرد: ما در قیمت گوشت گوساله به آن تعادل رسیده‌ام، اما در حوزه دام سبک باید زنجیره‌های تولید ترمیم شود، حدود ۸ ماه است که معاونت دام برنامه‌هایی دارد و این برنامه‌ها را نیز آغاز کرده و این شیب نزولی که اتفاق افتاده نشان دهنده این است که طی ۶ ماه آینده به آن قیمت متعادل برسیم. فصل آینده، فصل تولید است و طبیعتاً اگر سیاست‌ها دنبال شود این آهنگ نزولی قیمت که شروع شده ادامه پیدا می‌کند و آن تورم منفی را مثل گوشت گوساله، در حوزه دام سبک هم رخ خواهد داد تا به آن نقطه تعادلی برسد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها