|
کدخبر: 333305 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز

قیمت روز خودروی محبوب آمریکایی | زیر ۵۰۰ میلیون تومان این جواهر را بخرید

یکی از خودروهای محبوب کلاسیک که در ایران طرفداران خاص خود را دارد و هر ماشین بازی با دیدن مدل های مختلف آن به داشتن آن غبطه می خورد بیوک اسکای لارک است. بیوک یا بهتر است از بگوییم بیوئیک که تلفظ صحیح این خودرو می باشد کلاسیک به حق یکی از بهترین خودرو های مونتاژی در ایران است.

اقتصاد قیمت روز خودروی محبوب  آمریکایی | زیر ۵۰۰ میلیون تومان این جواهر را بخرید

 Buick با تلفظ صحیح اسکاتلندی بیوئیک در حال حاضر قدیمی‌ترین برند خودروساز آمریکایی در جهان به شمار می‌رود که در سال ۱۸۹۹ میلادی یعنی پیش از آغاز قرن نوزدهم از سوی دیوید بیوئیک اسکاتلندی تاسیس شد. البته در این گزارش قصد نداریم تا داستان مونتاژ این خودرو را در کنار دیگر برند های آمریکایی را در ایران مرور کنیم.چرا که با شنیدن آن تنها حسرت روزهای در افتخار و درخشان صنعت خودروسازی را می خوریم.

بیوئیک، یکی از قدیمی‌ترین کمپانی های شرکت خودروسازی آمریکایی است که نه تنها آمریکایی‌سواران که همه ماشینبازها خیلی خوب آن را می‌شناسند.

این خودرو که نسل سوم آن با نام تجاری بیوک در ایران در تیپ‌های B1، B2، B3، B4، B5 بین سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ وارد بازار شد. خودروی نام برده شده تا اواخر دهه ۶ (اوایل دهه ۷۰) در دوره هایی توسط پارس خودرو که همان جنرال موتورز ایران بود در مدل های غالبا B2، B3 نیز تولید شد.

این خودرو از یک موتور ۵.۷ لیتری بنزین سوز کاربراتی با حداکثر توان خروجی ۱۶۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۲ نیوتون متر نیط بهره می برد.

سیستم ترمز این خودرو ABS از نوع دیسکی بود .حداکثر سرعت این خودرو کلاسیک زیبا که هر ماشینبازی آرزویشان این بود با یکی از خودروها در کوچه و خیابان پز بدهند ۱۸۵ کیلیومتر بود . شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۱۲ ثانیه است که در زمان خود این عدد قابل تاملی بود.

مصرف سوخت این خودرو کلاسیک ۱۹ لیتر در ۱۰۰ کیلیومتر است.از دیگر مشخصه های فنی بیوک می توان به تعداد سیلندر آن اشاره کرد ، ۸ سیلندر و دارای ۱۶ سوپاپ است.

مشخصات فنی بیوک را می توان اینگونه توصیف کرد که خودرویی است به طول ۵۱۱۶ ، عرض ۱۸۳۹ و ارتفاع ۱۴۰۶ میلی متر.

از آپشن های بی نظیر این خودرو می توان به قفل برقی در، شیشه برقی، فرمان برقی، گیربکس اتوماتیک، کولر گازی، برف پاک کن اتوماتیک و قابل تنظیم، سقف چرمی و… اشاره کرد. قابل ذکر است که کادیلاک سویل و شورلت نوا در همین دوره در ایران تولید شدند.

در مجموع ۴۰۰۰۰ خودرو جنرال موتورز بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ در ایران تولید شد. این مدل ها اساساً همان مدل‌هایی بودند که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی) در ایالات متحده ساخته شدند.

اگر قصد خرید این خودرو کلاسیک محبوب را دارید بد نیست با چند اصلاح آن آشنا شوید تا این خودرو را به خوبی بشناسید شایان ذکر است که نمونه های خودروهای امریکایی مونتاژ شده پیش از انقلاب در ایران با اصطلاح موتور قرمز و پس از انقلاب با عنوان موتور آبی شناخته می شوند که در واقع موتور قرمز به پیشرانه هایی اطلاق می گردد که در امریکا تولید و موتور آبی ها در کانادا مونتاژ شده اند. در سال ۱۹۴۸ نخستین گیربکس دو دنده‌ای تولید گشت و با طراحی و ساخت مدل جدیدی به نام بیوک ریویرا، تحول جدیدی در بیوک آغاز گردید. مدل بیوک رودمستر نیز دارای موتور ۸ سیلندر و ۱۸۸ اسب بخار شد، سپس در سال ۱۹۵۴ این موتور به شکل استاندارد درآمد. در سال ۱۹۵۷ مدل پر فروش بیوک، مدل بیوک سنچری بود، که قدرت آن از چند مدل وی۸ گرفته می‌شد. بیوک در سال ۱۹۵۸ با افت مالی مواجه و دچار مشکلاتی برای ادامه کار شد.

در ادامه چند آگهی از این خودرو را نمایش گذاشته ایم.

بوییوک

بیوئیک

بویوک

بیوک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها