|
کدخبر: 333663

ارز برای واردات خودرو تامین شد | بانک مرکزی ولخرجی کرد

بانک مرکزی در نامه‌ای به مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، موافقت خود را با تأمین ارز برای خودروهای برقی از محل سپرده‌های خود اعلام کرد. همچنین، این بانک تأکید کرد که واردکنندگان می‌توانند از تأمین ارز «سپرده خود» در ثبت سفارش‌های آماری مطابق با بخش اول مقررات ارزی بانک عامل استفاده کنند.

اقتصاد ارز برای واردات خودرو تامین شد | بانک مرکزی ولخرجی کرد

اعضای هیئت علمی بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، موافقت خود را با تخصیص ارز برای واردات خودروهای برقی اعلام کردند.

بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به مهدی ضیغمی - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران - ضمن اعلام موافقت بانک مرکزی در خصوص تامین ارز خودروهای برقی از محل سپرده خود، بهره‌مندی واردکنندگان از محل تامین ارز «سپرده خود» را در ثبت سفارش‌ ثبت آماری موافق بخش اول مقررات ارزی در مقررات بانک عامل بلامانع اعلام کرد.  

در متن این نامه آمده است:

"بازگشت به نامه شماره ۱۰۶۱/۸۳۵۹۴ تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ در خصوص تامین ارز خودروهای برقی از محل سپرده خود به استحضار می‌رساند: بهره‌مندی واردکنندگان از محل تامین ارز سپرده خود در ثبت سفارش ثبت آماری وفق بخش اول مقررات ارزی (ابلاغ شده طی نامه شماره ۱۳۲۷۰۹ تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰) با ارائه مستندات ذکر شده در مقررات به بانک عامل بلامانع خواهد بود. "

 

متن-نامه

چند سالی است که خودروهای برقی در جهان رواج پیدا کرده‌اند. در این میان، چین توانسته است با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین پیشرو و تولیدکننده این نوع خودروها تبدیل شود.

بر اساس آمار منتشره، در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ میلیون دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان به فروش رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۳۵ درصدی داشته است. این آمار به دلیل حمایت‌های دولتی همواره در حال افزایش بوده است. همچنین، اتحادیه اروپا قانون منع استفاده از خودروهای بنزینی را تا سال ۲۰۳۵ به تصویب رسانده است.

با وجود تمامی نکات مثبتی که خودروهای الکتریکی دارند، اما حرکت به سوی استفاده کامل از این نوع خودروها و جایگزینی آنها با خودروهای بنزینی، حداقل در کل دنیا چندان اجرایی به نظر نمی‌رسد. زیرا از یک‌سو بیشترین نرخ خودروهای برقی به باتری‌های آنها مربوط می‌شود و از سوی دیگر همین باتری‌های فعلی، کارایی خود را پس از گذشت مدت کوتاه از دست می‌دهند.

همچنین استفاده گسترده از خودروهای برقی و جایگزینی کامل آنها با خودروهای بنزینی نیازمند زیرساخت گسترده در تمام نقاط کشورهاست که نیازمند بودجه کلان بوده و از توان بسیاری از کشورها، خصوصاً کشورهای درحال توسعه خارج است.

بر همین اساس برخی از خودروسازان معروف جهانی و برخی شرکت‌های خصوصی در تلاش برای تولید سوخت پاک برای موتورهای درون‌سوز و جایگزینی آن با بنزین هستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها