|
کدخبر: 333877

قیمت میوه و تره بار در ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ | سیب زمینی و پیاز چند شد؟

قیمت‌های مختلف میوه و سبزیجات در میادین شهرداری تهران امروز نسبت به روز قبل با تغییرات جزئی مواجه شد.

اقتصاد قیمت میوه و تره بار در ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ | سیب زمینی و پیاز چند شد؟

بر اساس اطلاعات دریافتی از میادین شهرداری تهران، قیمت انواع میوه و سبزیجات در تاریخ یازدهم شهریور ۱۴۰۳ به شرح زیر اعلام شده است.

 

میوه قیمت (ریال)
آناناس ۱,۰۵۰۰,۰۰۰
گوجه سبز ۵۵۰,۰۰۰
خیار گلخانه ای ۲۶۰,۰۰۰
هلو ۵۵۰,۰۰۰
موز ۶۹۰,۰۰۰
انبه ۱,۱۵۰۰,۰۰۰
توت فرنگی ۸۰۰,۰۰۰
سیب گلاب ۶۵۰,۰۰۰
زردآلو ۷۶۰,۰۰۰
ملون ۲۷۰,۰۰۰
هندوانه ۱۵۰,۰۰۰
نارگیل ۶۲۰,۰۰۰
لیموترش ۳۹۰,۰۰۰
خربزه مشهدی ۲۱۰,۰۰۰
گیلاس ۸۵۰,۰۰۰
تره بار قیمت (ریال)
سیب زمینی ۱۵۰,۰۰۰
بادمجان دلمه ۱۲۰,۰۰۰
پیاز (زرد و سفید) ۱۸۹,۰۰۰
خیار سالادی ۱۳۰,۰۰۰
سبزی پاک کرده ۳۷۰,۰۰۰
فلفل دلمه سبز ۳۵۰,۰۰۰
فلفل دلمه رنگی ۲۶۰,۰۰۰
فلفل ریز و کبابی انواع ۶۹,۰۰۰
کاهو رسمی پاک کرده ۱۷۵,۰۰۰
کاهو پیچ سالادی ۲۶۰,۰۰۰
کدوحلوایی ۲۲۰,۰۰۰
کدو مسمایی ۲۲۰,۰۰۰
کرفس ۱۴۰,۰۰۰
کلم بروکلی ۱۶۵,۰۰۰
کلم سفید ۱۴۰,۰۰۰
کلم قرمز ۱۴۰,۰۰۰
لوبیا سبز قیطونی ۳۱۰,۰۰۰
هویج فرنگی و ایرانی ۱۹۰,۰۰۰
ذرت معمولی (بلال) ۱۶۰,۰۰۰
زنجبیل تازه ۱۶۵,۰۰۰
گوجه فرنگی ۲۱۵,۰۰۰
سبزی دسته ای کوچک ۳۰,۰۰۰

وضعیت صادرات میوه در کشور

محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران به تشریح جزئیات تهاتر میوه در تجارت خارجی ایران پرداخت و گفت: وزارت جهاد کشاورزی شرایطی را برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی فراهم کرده است تا بتوانند از طریق تهاتر کالا، تعهدات ارزی خود را رفع کنند. به عنوان نمونه، در صادرات مازاد سیب ایران، تهاتری با واردات موز انجام شد و برای تسهیل این فرآیند، حداقل عوارض واردات موز تعیین گردید. این اقدام به کشاورزان کمک می‌کند تا سیب‌های اضافی خود را که در دست دارند، با موز خارجی مبادله کنند.

وی افزود: با این حال این طرح وزارت جهاد کشاورزی در مرحله اجرا موفق نبود و اشکالاتی پیش آمد به طور مثال کسانی امکان واردات موز را به دست آوردند که صادرکننده سیب نبودند و حتی شماری از صادرکنندگان سیب نتوانستند موز وارد کنند با این حال وزارت کشاورزی اخیرا شماری از ثبت سفارش‌ها برای واردات موز را قبول کرده است. 

​رضایی خاطرنشان کرد: همچنین در تهاتر سیب داخلی با موز خارجی باید امکان واردات موز برای تاجرانی فراهم آید که با کارت بازرگانی خود اقدام به صادرات سیب کردند؛ مشکل دیگر این است که برای واردات موز محدودیت گذاشته شده و اگر واردات موز به سقف تعیین‌شده برسد دیگر برای ورود آن ثبت سفارش نمی‌شود؛ از این موارد این نتیجه حاصل می‌شود که اجرای طرح تهاتر در تجارت میوه به درستی صورت نگرفته است. 

وی یادآور شد: صادرکنندگانی که از ایران سیب، پرتقال و کیوی صادر می‌کنند از سال ۱۴۰۱ تاکنون مشکل بازگشت ارز دارند با این حال در سال ۱۴۰۳ برای رفع تعهد سال ۱۴۰۲ با همکاری انجمن کشاورزی آذربایجان غربی، کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و وزارت کشاورزی این مشکل تا اندازه‌ای حل شد اما مشکل اصلی حل نشده و هنوز برای ثبت سفارش واردات موز ۱۰درصد عوارض وضع می‌شود در حالی که باید طبق توافق ۵درصد مشوق برای صادرکنندگان سیب در نظر گرفته می‌شد که هنوز خبری از آن نیست. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بنابراین طرح تهاتر میوه در برابر میوه در تجارت خارجی محصولات کشاورزی ایران در کل ایده خوبی است اما سازوکار اجرای آن هنوز ایرادهایی دارد و باید با مشورت با بخش خصوصی ایرادزدایی شود.

رضایی در ادامه گفت‌وگو از راه‌اندازی سامانه‌ای جدید در بانک مرکزی خبر داد و گفت: بانک مرکزی به تازگی سامانه‌ای با وجود مخالفت‌ها ایجاد کرده است؛ بازرگانان باید در این سامانه ثبت‌نام کند و ارز حاصل از صادرات را به بانک دهند و بانک این ارز را به واردکنندگان عرضه می‌کند، این فرآیند مشکلات زیادی ایجاد می‌کند با این حال در جلسه کمیسیون ارزی اتاق بازرگانی قرار شد این طرح شش ماه به صورت آزمایشی و بدون اجبار اجرا شود تا اگر سامانه توانست پاسخگوی بازرگانان باشد کار با آن ادامه یابد. مهم‌ترین ایراد سامانه این است که در تجارت با کشورهای اروپایی به دلیل تحریم بودن ایران امکان استفاده از این سامانه وجود ندارد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها