|
کدخبر: 334287 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز

قرعه کشی خودرو آینده فروشی است | بازار خودرو را قیمت گذاری دستوری به تباهی کشاند

بازار خودرو درنیمه اول سال ۱۴۰۳ درگیر رکودی عجیبی شد. تحلیلگران و کارشناسان بازار خودرو این رکود را نتیجه سیاست های نادرست و اعمال تصمیمات کارشناسی نشده مسئولان دانسته اند. باتوجه به اینکه عمر کوتاهی از دولت چهاردهم گذشته؛ انتظار می رود که تقریبا تا ۲ ماه دیگر نیز در این شرایط تغییرات محسوسی انجام شود و تصمیمات شایسته ای درباره رونق گرفتن دوباره بازار خودرو نیز گرفته شود. همانطور که وزیر صمت سید محمد اتابکی در صحبت های خود گفته است؛ ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم.

اقتصاد قرعه کشی خودرو آینده فروشی است | بازار خودرو را قیمت گذاری دستوری به تباهی کشاند

صحبت های وزیر صمت در مورد بازار خودرو حاکی از آن است  که به وضعیت کنونی بازار خودرو اشراف دارد و شاید بتوان امیدی به بهبودی این وضعیت اسفناک داشت؛ چرا که قرار است طبق همین صحبت ها بازار به سمت رقابتی شدن بیشتر سوق پیدا کند. این گوشه ای از اوضاع بازار خودرو است و همانطور که بارها در گزارش ها آمده بازار خودرو دست یک عده واسطه گر افتاده است و متقاضیان اصلی خرید خودرو نیز نه راه پیش دارند و نه راه پس! در مورد وضعیت بازار در نیمه دوم سال و روند آن با مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو نیز به گفتگو پرداخته ایم. با گسترش نیوز همراه باشید.

مسیح فرزانه کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز ضمن اشاره به احتمال رونق بازار خودرو بعد از برگزاری قرعه کشی و فروش خودرو گفت: باید از دو زاویه به بحث قرعه کشی نگاه کرد. نگاه اول دید مثبت به ما می دهد و شاهد بازگشت فروش خودرو هستیم و روند فروش از فضای   نادرست و آسیب زننده ای چون سامانه و بورس خارج شده است. در بحث دوم باید به نگاه منفی نیز داشت. زیرا شاهد حجم زیادی پیش فروش بودیم.  ۳ میلیون ثبت نام کننده و حدود ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو است که من نام آنرا ترکیبی از آینده فروشی، تقسیم رانت در بازار و هدایت مردم به سمت نوسان گیری و البته جمع کردن نقدینگی از کف بازار می دانم.

وی  افزود: اگر قرار بر این باشد، منطقی رفتار شود باید این تیراژ پیش فروش، خرد و در بازده های زمانی در بازار تقسیم شود اما هیچ کدام از این روش ها در ترکیب با یکدیگر سبب رونق بخشیدن به خرید و فروش در بازار خودرو نمی شود. رکود سنگین شکل گرفته در بازار که از دولت سیزدهم به چهاردم منتقل شده حاصل سیاست های اشتباه انقباضی پولی بدون توجه به سیاست های کلان مالی در کنار پرداختن به فاز خبر درمانی و همچنین کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان بدلیل تورم فزاینده و جا ماندن درآمدها و دست مزدها از تورم واقعی در کشور در کنار بلاتکلیفی آینده اقتصادی کشور و... است

این کارشناس خودرو در مورد اینکه آیا این فروش و قرعه کشی روش درمان بازار خودرو است یا خیر و بهترین راهکار در شرایط فعلی چیست؟ اظهار کرد: در سئوال نخست عرض کردم این اسمش تقسیم رانت، آینده فروشی و جمع کردن نقدینگی است و لاغیر. آنچه در بحث درمان گفته می شود، در کوتاه مدت باید خودروسازان صرفا فروش های زمان بندی شده را پیگیری کنند. سیاست گذار هم باید به سمت آزادسازی مرحله ای قیمت خودرو و خصوصی سازی خودروسازان و عرضه خودروهای وارداتی در کف بازار رفته و از تصدی گری و سرکوب دستوری قیمت فاصله بگیرد اما برای دراز مدت نسخه درمان فرمول دیگری است.

فرزانه در خصوص کندی واردات خودرو به کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: نگاه اصلی من این است که یک هم صدایی و عزم واحد برای شکل دادن به واردات انبوه خودرو در جهت تنظیم گری در دراز مدت در اقتصاد کلان کشور از سوی سیاستگذاران وجود ندارد اما در پله های بعدی حاصل این شرایط کنونی برمی گردد به سیاست های اشتباه و ناپخته سیاستگذاران در دولت سیزدهم در این حوزه.

وی در ادامه افزود: از تدوین آیین نامه غیر کارشناسی با ده ها محدودیت و وزنه های کند کننده تا پرداختن بیشتر به فاز خبر درمانی در کنار تصمیمات خلق الساعه و الویت قرار دادن غیر رسمی واردات خودروهای برقی و برندهای چینی به خودروهای بنزینی از برندهای شناخته شده دنیا و...عملا همچنان نگاه سرمایه ای کردن به واردات خودرو بدون توجه به فاکتور مهم تنظیم گری بوده است. وقتی سیاست گذاران در این حوزه هنوز درک شفافی از این موضوع ندارند که حجم بالای ثبت سفارش به معنای حجم بالای واردات نیست و حتی با اصول های اولیه این پروسه آشنایی ندارند شما چه توقعی از ما بقی تصمیم گیری های کلان در این حوزه دارید؟!

مسیح فرزانه کارشناس بازار خودرو در پایان گفت: برای بیرون آمدن از رکود بازار خودرو من معتقدم صدایی که از بازار خودروی ما بیرون می آید دردی است که به جان اقتصاد افتاده و اقتصاد بازار ما جدای از اقتصاد سیاسی ما نیست. تا مادامی که در حکمرانی اقتصاد سیاسی کشور پذیرفته نشود که صنعت و بازار نیازمند بازشدن درهای اقتصاد کشور به سوی اقتصاد جهانی در دراز مدت است نه گشایشی در بازار حاصل می شود و نه بازار از رکود خارج می شود. به نظرم راه باز شدن قفل کنونی بازارهای مالی و اقتصادی ما فقط از مسیر اقتصاد سیاسی می گذرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها