|
کدخبر: 334307

فوری | قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شد

گندم از جمله مواد اولیه مهم و تاثیرگذار است که به شدت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. دولت گندم را به قیمت مصوب از گندم کار ان می خر د و آن را به مردم می فروشد. هر سال دولت نرخ معینی را بر ای خر ید گندم اعلام می کند.

اقتصاد فوری | قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شد

وزیر جهاد کشاورزی، غلامرضا نوری، دقایقی پیش از تصمیم شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده خبر داد. رئیس این شورا اعلام کرد که قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال آینده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

.دومین جلسه رسمی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی امروز عصر ساعت ۱۸ تشکیل شده بود. وزیر جهاد کشاورزی غلامرضا نوری گفت : قیمت سایر محصولات اساسی به زودی اعلام خواهد شد.نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری کیلویی ۱۷۵۰۰ تومان بود که ۳۰۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تا کنون ۷۵ درصد پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شده است و بقیه پول کشاورزان به محض دریافت منابع ، پرداخت می شود.

هر ساله بنا بر قانون مجلس شورای اسلامی اختیار تعیین قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی به شورای  قیمت‌گذاری، مرکب از ۱۱ عضو سپرده شده است؛ کشاورزان خبره، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده بانک مرکزی، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهادکشاورزی از جمله اعضای این شورا هستند.

به ترتیب استان‌های خوزستان با پرداخت ۲۸ هزار و ۴۱۹، گلستان ۱۸ هزار و ۵۰۴، فارس ۱۳ هزار و پنج، کرمانشاه هشت‌هزار و ۴۹۰ و خراسان رضوی ۶ هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان و سپس، استان‌های ایلام با پرداخت پنج‌هزار و ۷۹۷، کرمان چهار هزار و ۲۰۹، لرستان چهار هزار و ۲۳، اردبیل سه‌هزار و ۸۷۶ و کردستان سه‌هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان، بیشترین میزان پرداخت به کشاورزان را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است، تاکنون ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تُن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور خریداری شده که با افزایش یک میلیون و ۶۱۵ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از رشدی بیش از ۱۶ درصد برخوردار بوده است. ضمن اینکه ۴۷.۵ درصد از مجموع گندم‌ ها از کشاورزان پنج استان خوزستان، کردستان، گلستان، فارس و کرمانشاه تحویل گرفته شده است و بعد از این استان‌ها، به ترتیب استان‌های همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لرستان و خراسان رضوی در رده های بعدی است. 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها