|
کدخبر: 334317

پشت پرده قرعه کشی ایران خودرو افشا شد

اسامی برندگان عادی قرعه‌کشی ایران‌خودرو روز گذشته اعلام شد، در حالی که ۹۸ درصد از متقاضیانی که ۲۳۰ میلیون تومان را بلوکه کرده بودند، از این قرعه‌کشی بدون خودرو بازگشتند. دیروز، تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان با مراجعه به سایت اعلام نتایج، برای سومین بار از سال ۱۴۰۱ شانس خود را برای دریافت محصولات ایران‌خودرو امتحان کردند. اگرچه این بار قرعه‌کشی خارج از سامانه یکپارچه برگزار شد، اما همچنان بسیاری از متقاضیان نتوانستند به خودروهای کارخانه‌ای دست یابند. در نهایت، اسامی برندگان عادی شرکت‌کننده در لاتاری ایران‌خودرو اعلام شد و از ۱۱۵ هزار خودرویی که ایران‌خودرو عرضه کرده، ۳۰ درصد به متقاضیان عادی اختصاص یافته است.

اقتصاد پشت پرده قرعه کشی ایران خودرو افشا شد

ایران‌خودرو اعلام کرده است که سه میلیون و ۵۳ هزار و ۱۲۹ نفر برای ثبت سفارش اقدام کرده‌اند که از این تعداد، یک میلیون و ۶۶۱ هزار و ۴۴۴ نفر تقاضای خود را به‌عنوان متقاضی عادی ثبت کرده‌اند. در نتیجه، با اعلام ۳۵ هزار متقاضی خوش‌شانس، بقیه ثبت‌نام‌کنندگان از قرعه‌کشی خودرویی برگزار شده محروم ماندند. بدون شک، افرادی که در این قرعه‌کشی انتخاب نشدند، این سوال را مطرح خواهند کرد که چرا برخی افراد می‌توانند به خودرو با قیمت کارخانه دسترسی پیدا کنند، در حالی که دیگران ناچارند از بازار با قیمت‌های غیرواقعی خرید کنند. این سوالی است که سیاستگذاران خودرو سال‌هاست پاسخی برای آن نیافته‌اند و به گفته برخی جامعه‌شناسان، این موضوع به بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت و همچنین ایجاد سرخوردگی اجتماعی منجر شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تعداد تقاضا و عرضه خودرو در این دوره از فروش می‌تواند هشداری نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت باشد و ادامه روش فعلی جز سرخوردگی اجتماعی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

ایران‌خودرو اعلام کرده نتایج قرعه‌کشی مادران و فرسوده‌ها نیز به‌زودی اعلام می‌شود. مادران از عرضه ۱۱۵هزار دستگاهی خودرو سهمی ۵۰درصدی و دارندگان خودروهای فرسوده نیز سهمی ۳۰درصدی دارند.در این طرح فروش، ایران‌خودرو به منظور تسهیل خرید مصرف‌کنندگان واقعی، بخشی از ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۳ محصولات ری‌را، خانواده پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس و خانواده هایما و دو خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT را به صورت طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و طبق اولویت‌بندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، برای مشتریان عادی، مادران و دارندگان خودروهای فرسوده عرضه کرد. بر اساس آن، مشتریان عادی پس از وکالتی کردن حساب خود نزد یکی از بانک‌های عامل به ‌نام ایران‌خودرو و مسدود کردن ۲۳۰میلیون تومان در این حساب در موعد مقرر، این امکان را پیدا کردند که در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۲۹ مرداد، از طریق سایت فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.

موعد تحویل محصولات عرضه‌شده، شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خواهد بود که در روش فروش فوق‌العاده، ۹۰روز پس از واریز وجه انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو و در روش پیش‌فروش، متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویتِ کسب‌شده‌ متقاضی در اولویت‌بندی، از چهار تا شش ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است. همان‌طور که عنوان شد در طرح فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو که ظرفیت ١١۵هزار دستگاهی در نظر گرفته شده بود، سه‌میلیون و ۵۳هزار و ۱۲۹ نفر ثبت سفارش داشته‌اند که برای فروش فوق‌العاده، دومیلیون و ۲۴۵هزار و ۷۶۴ نفر و پیش‌فروش ۸۰۷هزار و ۳۶۵ نفر روش فروش خود را انتخاب کرده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها