|
کدخبر: 334743

قیمت دام زنده نجومی شد | وضعیت جدید قیمت گوشت قرمز در بازار

مدیرعامل اتحادیه دام سبک اعلام کرد که بر اساس آمارها، قیمت دام زنده سبک و سنگین در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. در حال حاضر هیچ خریداری برای دام‌های پایه پروار وجود ندارد و ادامه این وضعیت می‌تواند به بحران در گله‌های مولد منجر شود. در صورتی که دام‌ها به فروش نروند، دامداران با خسارت مواجه خواهند شد.

اقتصاد قیمت دام زنده نجومی شد | وضعیت جدید قیمت گوشت قرمز در بازار

افشین صدردادرس با اشاره به کاهش قیمت دام زنده اعلام کرد: در حال حاضر، قیمت هر کیلو دام زنده سبک با وزن متوسط ۵۰ کیلوگرم بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان است که نسبت به ماه‌های اخیر، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان کاهش یافته است.

او با بیان اینکه واردات دام زنده در حال انجام است، افزود: واردات گوسفند زنده از افغانستان و پاکستان بشدت در حال انجام است که این موضوع بر انباشتگی دام در پرواربندی ها تاثیر گذاشته  به طوریکه دام روی دست دامدار مانده است.

صدردادرس ادامه داد: در حال حاضر آماری از زایش های پاییزه  نداریم، اما بنابر سابقه سنوات اخیر تاثیر چندانی بر جمعیت دام بواسطه کشتار در فصل پاییز و زمستان ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک جمعیت کنونی هرکیلو دام سبک گوسفند و بز را ۷۰ میلیون راس اعلام کرد و افزود: در شرایط فعلی دام پروار روی دست دامدار مانده است، از این رو نیاز است که  از سمت دولت حمایت شود، در غیراین صورت پرواربندها به سبب عدم جذب دام های پروار سبک و سنگین از چرخه تولید خارج می شوند.

به گفته او، در حال حاضر خریداری برای دام های پایه پروار وجود ندارد که با استمرار این روند بحران به گله های مولد می رسد به طوریکه در صورت عدم فروش، دامداران متضرر می شوند.

 مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: علی رغم آنکه دامداران سبک و سنگین در حال زیان هستند و قیمت دام سبک با روند کاهشی  از ۳۲۰ به ۲۴۰ هزار تومان و گوساله از ۲۳۰ به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است، اما قیمت گوشت تغییری نداشته است که تنها با نظارت دولت می توان مشکل را مرتفع کرد.

گوشت-گوساله

شیب کاهشی قیمت دام زنده و گوشت قرمز

«منصور پوریان» درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز، افزود: برای نخستین بار در کشور ثبات قیمت بازار گوشت قرمز ناشی از وضعیت جمعیت دام زنده، رشد جمعیت دام مولد و مدیریت تامین و توزیع و قیمت‌گذاری گوشت وارداتی است.

رئیس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون به دلیل برگزاری اعیاد مختلف همچون نوروز، ماه مبارک رمضان، ماه محرم و صفر و اربعین حسینی با پیک مصرف گوشت قرمز روبه‌رو بودیم، این درحالیست که گوشت قرمز موکب‌های اربعین در داخل عراق را نیز تامین کردیم.

به گفته وی، با مدیریت خوب بازار شاهد افزایش قیمت چندانی در دام زنده و گوشت قرمز نبودیم و تقریبا بازار با ثبات روبه‌رو بوده است.

پوریان، علت اصلی مدیریت بازار گوشت را تامین متنوع این محصول از بازارهای مختلف جهانی از جمله برزیل، استرالیا، رومانی، هند، پاکستان، آفریقای جنوبی و آسیای میانه با قیمت های مختلف و مناسب دانست و تصریح‌کرد: طبق آمارها جمعیت دام سبک زنده کشور نزدیک‌به ۷۰ میلیون راس و جمعیت دام مولد کشور بین ۴۷ تا ۴۸ میلیون راس است.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت هر کیلو دام زنده سبک حدود ۲۷۰ هزار تومان و دام سنگین بین ۱۷۰ تا ۱۷۵ هزار تومان است، گفت: همچنین هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد با قیمت ۳۰۰ هزار تومان و گوشت های گرم با قیمت‌هایی بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان در بازار توزیع می شود.

رئیس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: با توجه به نرخ دام زنده سبک و سنگین در کشور، قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی حدود ۵۰۰ تا ۵۳۰ هزار تومان است و نباید بیش از این قیمت در بازار عرضه شود.

وی وضعیت دام مولد کشور را مطلوب دانست و افزود: با ورود به پاییز مجدد مصرف اندکی افزایش می یابد که معتقدیم با ادامه همین روند مدیریت بازار می توانیم گوشت را با قیمت مناسب تامین و عرضه کنیم.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها