|
کدخبر: 334793

تامین ۶۰ درصد بودجه‌ با مدد مالیات | مردم مُچ دولت را گرفتند!

طبق آخرین نظرسنجی سراسری مرکز افکارسنجی سرمایه، ۲۸.۷ درصد از شرکت‌کنندگان بر این باورند که دولت بین ۴۱ تا ۶۰ درصد از بودجه‌اش را از طریق مالیات‌های دریافتی از شهروندان تأمین می‌کند.

اقتصاد تامین ۶۰ درصد بودجه‌ با مدد مالیات | مردم مُچ دولت را گرفتند!

۱۱.۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که در مرداد ماه امسال و با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های علمی در سطح کشور انجام شده است، برخلاف نظر صحیح گروه اول، بر این عقیده‌اند که کمتر از ۲۰ درصد از بودجه دولت از طریق مالیات‌های دریافتی از شهروندان تأمین می‌شود. همچنین، ۳۶.۶ درصد از افراد نیز بر این باورند که دولت حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از بودجه‌اش را از این طریق تأمین می‌کند.

بر اساس پاسخ‌های دریافت‌ شده، ۲۰.۹درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم گفته‌اند که بیش از ۶۰درصد بودجه مورد نیاز دولت با گرفتن مالیات از شهروندان تأمین می‌شود.

از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواسته شده نظرشان را درباره مهم‌ترین چالش مالیاتی کشور هم بگویند که ۳۳.۵درصدشان به «عدم شفافیت در هزینه‌کرد مالیات‌های اخذ شده و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص» اشاره کردند.

۲۰.۷درصد پاسخگویان از «فرار مالیاتی» به‌عنوان چالش اصلی کشور در حوزه مالیات نام بردند و ۱۶.۱درصد هم عدم اعتماد عمومی به نظام مالیاتی را چالش بزرگ این حوزه دانستند.

«نرخ بالای مالیات» از دیگر مسائلی بود که به اعتقاد ۱۴.۵درصد شهروندان مهم‌ترین چالش حوزه مالیاتی است و ۱۲.۵ درصد شهروندان هم از «معافیت‌های تبعیض آمیز و غیرمنصفانه» به‌عنوان چالش‌ اصلی این حوزه یاد کردند.

موافقت ۷۴درصدی شهروندان با پرداخت مالیات در صورت هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی برای عمران و آبادانی کشور از دیگر یافته‌های این نظرسنجی است که نشان می‌دهد ۷۲درصد کسانی که نسبت به پرداخت مالیات ابراز تمایل کرده‌اند، در فاصله سِنّی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند و ۷۹.۵درصدشان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که حکایت از اقبال عمومی نسل جوان یا همان نسل Z به پرداخت مالیات دارد؛ البته به همان اندازه که این نسل بر شفافیت در هزینه‌کردهای مالیاتی تأکید دارد.

در عین حال ۴۶درصد شرکت‌کنندگان در آن بر این باورند که درآمدهای حاصل از مالیات صرف هزینه‌های جاری و ریخت و پاش‌ در ادارات و دستگاه‌های دولتی می‌شود.

۱۷.۹درصد شهروندان از پرداخت حقوق کارمندان دولت به‌عنوان دومین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها یاد کردند، ۱۴.۱درصد گفته‌اند دولت منابع لازم برای پرداخت یارانه‌های نقدی را از محل مالیات‌ها تأمین می‌کند، ۱۱.۶درصد هم معتقدند مالیات‌های اخذ شده صرف اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی می‌شود و ۷درصد پاسخ‌دهندگان نیز نسبت به محل صرف مالیت‌ها اظهار بی اطلاعی کرده یا به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

درباره محل هزینه‌کرد مالیات بر ارزش افزوده یا همان ۱۰درصد مالیاتی که شهروندان در زمان خرید کالا روی فاکتورها با آن مواجه می‌شوند نیز ۲۶درصد پاسخگویان گفتند صرف پرداخت حقوق بازنشسته‌ها می‌شود، از نظر ۲۱.۱درصد پاسخگویان هزینه پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی از این طریق تأمین می‌شود، ۱۵.۶درصد از حوزه بهداشت و درمان به‌عنوان محل هزینه‌کرد این مالیات‌ها یاد کردند و ۱۱درصد معتقدند این مالیات‌ها در جهت ورزش همگانی خرج می‌شود.

۳۱.۵درصد شرکت‌کنندگان در این پیمایش در پاسخ به این سؤال که اگر بدانید مالیات بر ارزش افزوده صرف عمران و آبادانی کشور می‌شود، تا چه حد تمایل به پرداخت آن دارید، گفته‌اند خیلی زیاد و ۴۲.۷درصدشان هم گفته‌اند زیاد اما در عین حال ۲۳درصد دیگر گفته‌اند حتی اگر بدانند مالیات‌ها برای سازندگی کشور هزینه می‌شود، باز هم چندان رغبتی به پرداخت آن ندارند و ۲.۳درصد هم حاضر نشدند در این خصوص اظهارنظر کنند.

نکته قابل تأمل در این نظرسنجی این است که اکثریت شرکت‌کنندگان یعنی ۷۷.۷درصد آنها به صراحت اعلام کردند که مؤدی مالیاتی نیستند و در مقابل فقط ۲۲.۳درصد پاسخگویان گفته‌اند که مالیات می‌‌دهند!

بر اساس یافته‌های نظرسنجی مرکز افکارسنجی سرمایه، ۵۶.۶درصد شهروندان بر این باروند اداره کشور با درآمدهای نفتی روش بهتری‌ست تا اینکه دولت بخواهد امور جاری را با درآمدهای مالیاتی سامان دهد.

در مقابل صاحبان این طرز فکر، ۳۷درصد از شرکت‌کنندگان در این پیمایش معتقد بودند اداره کشور با درآمد حاصل از مالیات قطعاً روش مناسب‌تری است.

به نظر ۳۲.۶درصد از پاسخگویان به این نظرسنجی، اقتصاد کشورهای توسعه یافته به میزان خیلی کمی به مالیات وابسته است؛ در حالی که ۶۲.۲درصد دیگر معتقدند اتفاقاً اقتصاد این کشورها وابستگی شدیدی به مالیات دارد.

اگر چه ۲۵.۷درصد شرکت‌کنندگان در این پیمایش بر این باور بودند وقتی دولت کشور را با درآمدهای نفتی اداره کند، میزان پاسخگویی آن به افکارعمومی هم بالا می‌رود، ۳۴.۶درصد دیگر گفتند که اداره کشور با مالیات تأثیر موجب افزایش پاسخگویی دولت به مردم می‌شود و در این میان، ۳۵.۹درصد هم معتقد بودند که روش اداره کشور هیچ نقشی در پاسخگویی دولت‌ها ندارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها