|
کدخبر: 334849

صعود قیمت تیرآهن و کاهش قیمت میلگرد | آیا رکود بازار آهن‌آلات به پاییز می‌رسد؟

رکود ایجاد شده در بازار آهن و فولاد کشور که تا حد زیادی تحت تاثیر توقف ساخت‌وسازها‌ و پروژه‌های عمرانی در کشور است، برخلاف بسیاری پیش‌بینی‌ها در فصل تابستان نیز از بین نرفت و امروز کارشناسان این حوزه حتی درباره رکود پاییزی در این بازار سخن می‌گویند. کاهش چرخش نقدینگی در بازار آهن‌آلات به شدت مشهود است و نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشور بر سنگینی رکود این بازار بیفزاید

اقتصاد صعود قیمت تیرآهن و کاهش قیمت میلگرد | آیا رکود بازار آهن‌آلات به پاییز می‌رسد؟

صبح امروز دلار امروز با اندکی عقب‌نشینی در کانال ۵۹ هزار تومان، در کف این کانال رقمی پایین‌تر از روز گذشته را ثبت کرد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از بازار مبادلات ارز، دلار آمریکا با حدود ۳۵۰ تومان کاهش قیمت نسبت به صبح دیروز، به رقم ۵۹۰۴۰ تومان رسید. کاهش تدریجی قیمت دلار در روزهای اخیر تاثیر خود را در روند نزولی قیمت برخی از مقاطع فولادی نشان داده است اما مقاومت تولید‌کنندگان در برابر روند اصلاحی قیمت، موجب تثبیت قیمت این کالاها در بازار آهن‌آلات شده است.

صعود قیمت تیرآهن و کاهش قیمت میلگرد

در شبانه‌روز گذشته، قیمت میلگرد در نمودار نوسان قیمت در اکثر شرکت‌های تولید‌کننده ثابت یا منفی بود. طی این مدت در نمودار نوسان قیمت میلگرد، تنها محصولات دو کارخانه میلگرد ابهر (۰.۴+ درصد) و میلگرد خلیج فارس (۲.۲+ درصد) با افزایش قیمت همراه بودند. در این بازه زمانی محصولات میلگرد آجدار شاهرود با کاهش قیمت ۲.۹ درصدی قیمت نسبت به روز گذشته، بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند و در سایزهای پرمصرف ۱۶، ۱۸ و ۲۰ به رقم ۲۵۹۱۰ تومان رسیدند. در عین حال محصولات پرمصرف کارخانه میلگرد میانه طی ۲۴ ساعت گذشته تغییرات قیمتی خاصی را ثبت نکردند و با رقم ۲۵۷۳۰ تومان عرضه شدند.

نمودارهای نوسان قیمت ورق نیز در این مدت، برخی محصولات با کاهش قیمت ۰.۵ تا ۰.۷ درصدی قیمت مواجه بودند اما اکثر محصولات همچنان با قیمت روزهای قبل عرضه شدند. طی این مدت ورق سیاه ۴ سایز ۱۵۰۰ رول در کارخانه فولاد مبارکه با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت ۳۲۳۲۰ تومان عرضه شد.

نمودارهای نوسان قیمت تیرآهن نیز در روز گذشته شاهد افزایش قیمت یک درصدی سایزهای پرمصرف این مقطع فولادی بودند. بر این اساس در این مدت سایزهای ۱۶ و ۱۸ تیرآهن ذوب آهن در این کارخانه رقم ۲۷۷۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم را ثبت کردند. قیمت هر شاخه تیرآهن نیز در اکثر سایزها در بنگاه‌های تهران و اصفهان بدون نوسان نسبت به روز پیش از آن عرضه شد.

بازار- میلگرد

طی این مدت محصولاتی مانند ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی، پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی و انواع لوله نوسان خاصی را تجربه نکردند.

بازار فولاد چشم‌انتظار گشایش است

با توجه به شرایط موجود بازار آهن‌آلات،‌ کمبود نقدینگی و تداوم رکود بازار مسکن، احتمال افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی،‌ در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاهش قیمت جهانی فولاد و عوامل دیگر، به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار تغییرات چندان مثبتی را در این بخش داشت. این در حالی است که حاشیه سود پایین و ریسک بالای سرمایه‌گذاری، رغبت برای ورود سرمایه‌های جدید به این حوزه را کاهش داده و  احتمال خروج سرمایه‌ها از این بخش را هر روز پررنگ‌تر می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها