|
کدخبر: 334983 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز

خودروهای هیبریدی به کمک محیط زیست آمدند

با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه های مختلف و کمبود انرژی های فسیلی مانند نفت و بنزین خودروسازان در چند سال گذشته به فکر ساخت خودروهایی افتادند که هم انرژی سوختی دیگری جز بنزین مصرف کند و هم به کاهش آلایندگی زیست محیطی که یکی از معضلات بزرگ کلان شهر ها است کمک شایانی کنند.از این نوعی دیگر از خودرو را طراحی کردند که به خودروی هیبریدی معروف هستند.با گسترش نیوز همراه باشید.

اقتصاد خودروهای هیبریدی به کمک محیط زیست آمدند

یکی از خودروهایی که در این چند سال اخیر بسیار در مورد آن بحث های فراوان شده است خودروهای هیبریدی یا همان خودرو دونیرو است.این خودروها برای حرکت از دو یا چند منبع جداگانه استفاده می کنند.به این مدل از خودروها، خودرو برقی دوگانه هم نیز گفته می شود که پیشرانه آن از یک موتور درون سوز (بنزینی) و یک چند موتور برقی نیز تشکیل شده است.این گونه خودرو ها توانایی این که با داشتن چند نوع سوخت یا موتور تنها از یک موتور و سوخت استفاده کنند را دارا می باشند.

خودرو های هیبریدی دیگری هم وجود دارند که از دیگر سوخت هایی مانند پروپان یا هیدروژنی و یا انرژی خودرشیدی نیز استفاده می کنند. اینکه طراحان با چه هدفی این مدل خودرو را طراحی و به مرحله تولید می رسانند از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.چرا که می توان این مدل خودروها را بر اساس اهدافی چون ارتقای بالاتری در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده‌است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروف هستند.

هیبریدی

کلمه هیبرید به معنای ترکیب دو عنصر متفاوت است به همین علی بر روی این مدل خودروها هیبریدی گفته می شود.با توجه به اینکه در خودروهای برقی از موتور الکتریکی هم استفاده می شود گاهی اوقات با خودرو برقی اشتباه گرفته می شود.اما باید دقت داشت که خودرو های هیبرید همانطور که گفته شده است از دو موتور استفاده می کنند و خودرو های برقی فقط یک موتور الکتریکی دارند..

خودروهای هیبرید با موتور کوچک بنزینی

این نکته قابل ذکر است که در خودرو های هیبریدی موتور بنزینی معمولا کوچکتر از موترو برقی می باشد.و به این معنی است که سوخت کمتری استفاده می کند  و در نتیجه نسبت به خودرو های تکسوز بنزینی موتر سبکتری دارند.خودروهای هیبریدی بیشتر برای شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی از موتور بنزینی استفاده می کنند.

موتورهای هیبریدی تقریبا ۳ مدل اصلی را دارا می باشند که می توانند خود را شارژ کنند و در ادامه به صورت جزئی با آن ها آشنا می شوید.

  •  خودروی هیبریدی که به وسیله ی موتور احتراقی و انرژی حاصل از آن شارژ می شود.
  •  خودروی هیبریدی که انرژی مورد نیاز جهت ذخیره در باتری ها را از طریق جذب انرژی حاصل از ترمز خودرو به دست می آورد.
  •  خودروی هیبریدی که به صورت مستقل و از درگاه های برق مخصوص شارژ می گردد.

انرژی الکتریکی که توسط موتور الکتریکی در خودرو های هیبریدی تولید شده است در باتری ذخیره می شود و با ترکیب انرژی احتراقی (بنزین و گازوئیل) کار می کند.

البته در بعضی از انواع آن ممکن است که انرژی الکتریکی باتری؛ توسط سیستم احتراقی داخلی یا از ترمزهای احیا شونده تولید شود. در نظر داشته باشید که موتورهای الکتریکی، سه برابر بیشتر از موتورهای بنزینی کارایی دارند.

هیبرید

یکی از خودروهای هیبریدی که می توان در این گزارش به آن اشاره کرد خودرو پلاگین هیبرید است که برای شارژ کردن خود از یک منبع خارجی استفاده می کند.این وسیله نقلیه توسط نیروی حاصل از یک موتور بنزینی و یک موتور برقی حرکت می کند.

یکی از نکات خوبی که در خودروهای پلاگین هیبرید وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد این است که  می‌توانید بر اساس میزان شارژ باقی مانده از باتری، فقط از موتور الکتریکی یا از هر دوی موتورهای تعبیه شده بر روی خودرو استفاده کنید.

طیف باتری این خودروها حدوداً بین ۱۳ کیلووات ساعت و ۱۸ کیلووات ساعت است. این به این معناست که دامنه موتور الکتریکی به تنهایی معادل ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر است. مدت زمان شارژ کامل بستگی به اندازه و ظرفیت باتری‌ها، نوع خودرو و روش شارژ کردن دارد.

از دیگر خودروهای هیبریدی می توان به خودرو هیبریدی کامل نیز اشاره کرد در ماشین‌های هیبرید کامل، نیازی به یک منبع خارجی برای شارژ کردن نیست. در این نوع وسایل نقلیه نیز دو موتور بنزینی و الکتریکی با یک دیگر همکاری می‌کنند.  از نکات مثب خودروهای هیبریدی کامل می توان به  اقتصادی بودن از لحاظ سوخت و اینکه نیازی به شارژر خارجی ندارد اشاره کرد و از نکات منفی می توان گفت با موتور الکتریکی، فقط می‌توانید با سرعت خیلی کم رانندگی کنید.

خودرو-هیبریدی

در آخر خودروهای نیمه هیبریدی هستند که روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می شوند.این خودروها دارای یک موتور الکتریکی کوچک و باظرفیت کم (۱۲ ولتی،۲۴ ولتی، ۴۸ ولتی) هستند، که برای پشتیبانی از موتور بنزینی به وسیله نقلیه اضافه می شوند.

نکته جالب توجه این است که خودروسازان تضمین می‌کنند که باتری خودرو حداقل پنج سال عمر خواهد کرد. اما از آنجا که ۷۰ درصد از ظرفیت اصلی باتری خودروهای هیبریدی قبل از پایان این دوره پنج ساله کاهش می‌یابد، شما می‌توانید تا هشت تا ۱۰ سال پس از خرید این نوع خودروها از باتری آن‌ها استفاده کنید. بنابراین، عمر باتری ماشین‌های الکتریکی معمولاً بین هشت تا ۱۰ سال است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها