|

ایران؛ مقصدی جذاب برای گردشگران جهانی | دولت پزشکیان قفل ها را باز می کند؟

برخی از کارشناسان بر این باورند که دولت چهاردهم باید رویکردهای جدیدی در زمینه گردشگری اتخاذ کند، به ویژه اکنون که رئیس‌جمهور به سیاست درهای باز و افزایش تعامل با جهان اشاره کرده است.

اقتصاد ایران؛ مقصدی جذاب برای گردشگران جهانی | دولت پزشکیان قفل ها را باز می کند؟

دولت چهاردهم چالش هایی را در حوزه گردشگری پیش رو دارد که یکی از آنها برند سازی ایران به عنوان مقصد گردشگری علیرغم تمام تبلیغات مسموم و نادرست رسانه های غربی و همچنین بدخواهان ایران است.

به مناسبت هفته گردشگری تلاش داریم در گزارشی به اقداماتی که دولت چهاردهم می تواند و یا بهتر بگوییم می بایست در زمینه توسعه گردشگری صورت دهد بپردازیم با این توضیح که برخی کارشناسان عقیده دارند که دولت چهاردهم می بایست رویکردهای متفاوتی به گردشگری داشته باشد به خصوص حالا که رئیس جمهور از سیاست درهای باز و تعامل بیشتر با دنیا سخن می گوید.

باید مقصد اول همه گردشگران جهان باشیم

نماینده شهرستان ملکان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، درباره مقوله مهم گردشگری می گوید: گردشگری برای مجلس شورای اسلامی امری بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود و در این دوره تلاش خواهیم کرد تا با تعامل سازنده همکاران مان در مجلس و دولت، روند رو به رشد زمینه‌سازی برای تسهیل گردشگری در ایران را دنبال کنیم.

یک نماینده مجلس: ایران اولین مقصد گردشگری برای عراق است.

زهرا خدادادی با بیان اینکه ایران اولین مقصد گردشگری برای عراق است اما باید مقصدی برای کل جهان باشیم، افزود: برای تقویت صنعت گردشگری در ایران باید ساز کاره‌ای اجرایی و مطالعاتی را برای پیگیری رفع موضوع ایران هراسی و اسلام هراسی به نحو اصولی و گسترده پیگیری نماییم تا بتوانیم ایران را به‌عنوان مقصدی امن در جهان مطرح کنیم.

نماینده-مجلس

حرف باید با عمل بخواند

محمد محب خدایی، معاون اسبق گردشگری کشور، منطقه آزاد کیش گفت: اگرچه می‌گویند صنعت گردشگری پیشروی همه صنایع است اما این امر دیده نمی‌شود؛ فعالان صنعت گردشگری می‌گویند که پیشرو هستند اما کجا و چگونه؟ آیا صنعت گردشگری می‌تواند کشاورزی و سایر موارد را تحت تأثیرقرار ار بدهد و آنچنان که بایدوشاید درآمدزا باشد؟

وی افزود: ایران جایگاه واقعی خود را از دست داده و هم‌اکنون اکثر فعالان گردشگری کشورمان به دنبال این هستند که توری را بفروشند و سودی به دست بیاورند ولی این جایگاه گردشگری نیست. وی ادامه داد: صنعت گردشگری بزرگ‌ترین محور تولید ثروت در سطح جهان است. این‌یک واقعیت است و من آن را بررسی کردم. صنعت گردشگری باید یارانه بدهد، نه اینکه یارانه دریافت کند.

مدیرکل گردشگری و صنایع‌دستی شورای عالی مناطق آزاد کشور: برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند که جمهوری اسلامی توجه چندانی به گردشگری ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات رایج برای صاحبان ایده، دسترسی به منابع کافی و گروه‌های اجرایی مناسب برای پیاده‌سازی است، افزود: برگزاری کنسرسیوم هایی مانند کنسرسیوم گردشگری و دولت چهاردهم که دو روز قبل در تهران برگزار شد، این چالش‌ها را به فرصتی برای رشد و شکوفایی تبدیل می‌کند.

هماهنگی داشته ها و ساختارمندی رفتارها

دبیر اتاق فکر گردشگری با بیان اینکه در کنسرسیوم گردشگری و دولت چهاردهم تمامی تخصص‌ها از رشته‌های مرتبط گرفته تا حوزه‌های غیر مرتبط، در یک ساختار ماتریسی و هماهنگ گرد هم آمده‌اند، تاکید کرد: این ساختار که مانند شبکه‌ای از گره‌های عصبی عمل می‌کند، امکان شناسایی سریع و کارآمد متخصصان و گروه‌های اجرایی موردنیاز را برای صاحبان ایده فراهم می‌سازد.

محب خدایی بیان کرد: به لطف این ساختار، افراد می‌توانند در کمترین زمان ممکن، گروه‌های لازم را برای تمام مراحل پروژه، از تأمین منابع مالی و مشاوره‌های طراحی گرفته تا اجرا و عملیاتی سازی آن پیدا کنند. این فرآیند نه‌تنها هزینه‌های زمانی و مالی را به حداقل می‌رساند، بلکه باعث می‌شود صاحبان ایده بدون درگیری با موانع اجرایی، به شکل متمرکزتری روی نوآوری خودکار کنند.

توجه به گردشگری باید جدی باشد

مدیرکل گردشگری و صنایع‌دستی شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در گفتگو با بازار گفت: برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند که جمهوری اسلامی توجه چندانی به گردشگری ندارد ولی من متوجه شدم که جمهوری اسلامی به جذب گردشگری علاقه دارد. ظرفیت‌های جذب گردشگری هم وجود دارند اما به‌راستی چرا ما از برنامه‌ای که درزمینهٔ جذب گردشگر برای خودمان تعریف کرده‌ایم، عقب هستیم.

محمد فرزاد میرزایی قلعه بیان کرد: شاید مسئله ازاینجا نشئت می‌گیرد که دولت‌ها توجه چندانی به خواسته‌های فعالان و دلسوزان عرصه گردشگری نکرده‌اند بنابراین ما همایش دولت چهاردهم و پدیده گردشگری را برگزار کردیم تا به سیاستمداران اطلاع بدهیم که جامعه گردشگری حاضر است به دولت و مسئولان کمک کند تا به اهداف تعیین‌شده و مشخص برسند.

سید مجید حلاج زاده رئیس مرکز ایرانیان خارج از کشور در بخش دیگری از همایش گفت: متأسفانه در حال حاضر دلال‌ها وارد بازار گردشگری کشورمان شده‌اند و ما نمی‌خواهیم که فقط آن‌ها سود ببرند. همه اقشار جامعه باید سودی از حوزه گردشگری ببرند. هم‌اکنون گردشگری سلامت کشورمان به دست واسطه گران بیمارستان‌ها افتاده است و به نظرم این گردشگری سلامت نیست که افرادی برای درمان به یک بیمارستان مراجعه کنند و بلافاصله پس از بهبودی، به شهر و کشورشان برگردند. وی افزود مرکز ایرانیان خارج از کشور به دنبال این است که تک‌تک استان‌های کشور را به مردم کشورهای دیگر معرفی کند.

کارشناس گردشگری: متأسفانه در ایران ما از سکوهای مرجع رسانه‌ای نظیر توییتر یا همان ایکس، اینستاگرام و سایر ابزارهای رسانه اجتماعی جمعی برای سرگرمی یا اقراض سیاسی استفاده می‌کنیم

محسن امامی رئیس جامعه متخصصین گردشگری کشور که او هم در گفتگو با بازار سخن می گفت، از صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست راه را به روی مردم نبندند تا مردم خودشان مسائل خرد را حل کنند. وی افزود: شما به حل مسائل کلان بپردازید و برای این کار راه‌های هموارتر را انتخاب کنید. گردشگری میانبری برای حل مشکلات جامعه است.

ورود گردشگران به ایران

هانی رستگاران کارشناس و صاحب نظر مسائل گردشگری و میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در حوزه رفع ایران هراسی، ما حلقه مفقوده رسانه را ازدست‌داده‌ایم و به آن کم‌توجهی می‌کنیم، تاکید کرد: تنها عاملی که می‌تواند ما را در مسیر ایجاد امنیت ذهنی و روانی گردشگران خارجی کمک کند و مسئله ایران هراسی را خنثی سازد، بهره‌برداری درست و ایجاد موج رسانه‌ای مثبت و سازنده در فضای مجازی، بخصوص فضای مجازی که مورداستفاده قالب جامعه هدف گردشگران خارجی است.

رستگاران اضافه کرد: متأسفانه در ایران ما از سکوهای مرجع رسانه‌ای نظیر توییتر یا همان ایکس، اینستاگرام و سایر ابزارهای رسانه اجتماعی جمعی برای سرگرمی یا اقراض سیاسی استفاده می‌کنیم و از بهره‌برداری‌های دیگر آن‌که می‌تواند به رفع موضوع ایران هراسی و ایجاد امنیت روانی در جوامع باشد فکر نمی‌کنیم یا آن را برای خود هدف قرار نمی‌دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که به‌عنوان هسته مرکزی همین جمعی که اینک در یکدیگر جمع شده‌اند، از فضای مجازی و سکویی به نام کلاب هاوس یکدیگر را یافتند و گرد هم آمده‌اند افزود: استفاده از این پلتفرم‌ها برای اهداف گردشگری می‌تواند به رونق صنعت گردشگری داخلی و خارجی و تغییر نگرش جهان نسبت به ایران کمک کند.

این کارشناس گردشگری با تأکید بر اینکه به زوی مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما و حتی اینترنت از دستان دولت ما و اساساً دولت‌های جهان خارج خواهد شد گفت: ما باید از الان به فکر تولید محتوا و توزیع محتوای بهینه و مفید برای ترغیب گردشگران از سراسر جهان باشیم تا بتوانیم نقش مؤثری در بدنه اجتماعی و جامعه هدف خود برای موج سازی رسانه به نفع ایران ایجاد کنیم.

شبکه گردشگری و توزیع محتوا

مدیرعامل و مؤسس نخستین شبکه تخصصی گردشگری در ایران در گفتگو با خبرنگار بازار، به توضیح و معرفی در خصوص شبکه گردشگری و تولید محتوای آن رسانه پرداخت و با اشاره اینکه ما در ایران مشکل تولید محتوا نداریم و بهترین و باکیفیت‌ترین محتوا را جهت معرفی ایران و ظرفیت‌های آن در اختیارداریم گفت: بزرگ‌تریم مشکل حال حاضر موضوع توزیع محتوا است و در این زمینه دولت و بخش خصوصی باید همگام باهم کمک کنند تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن زمینه توزیع و پخش محصولات فرهنگی و مرتبط با حوزه گردشگری خود در ایران را فراهم کنیم.

رضا بختیاری، اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل صنعت گردشگری کشور ما، نبود استراتژی تبلیغاتی و نبود برندینگ کلمه ایران است. او همچنین از انجمن‌ها و سایر مراکز و سازمان‌های فعال در عرصه گردشگری خواست که یک صندوق تعریف کنند و فقط روی برندینگ ایران کار کنند.

عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان: نمایندگان مجلس باید متقاعد بشوند ک جایگاه گردشگری در ایران، جایگاه رفیعی است

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بازخوانی تجربیات سفر و تولید محتوای رسانه‌ای برای کشور ارمنستان پرداخت و آن تجربه را مصداق مناسبی برای موضوع تولید و کمک به توزیع محتوای باکیفیت و جامع گردشگری دانست.

ایران هراسی و ورود مجلس

محمود بنکدار نیا عضو هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران نیز درباره ضرورت های گردشگری کشورمان گفت: مقوله ایران هراسی باید از طریق مجلس و دولت موردتوجه قرار گیرد. یکی از معضلات اصلی، عدم همگرایی مجلس با بخش خصوصی و ایفای نقش مؤثر در مقوله رفع ایران هراسی که این مطالبه تمام فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری است.

بنکدار افزود: نمایندگان مجلس باید متقاعد بشوند ک جایگاه گردشگری در ایران، جایگاه رفیعی است و باید هرچه بیشتر به غنا و تأثیرات مهم اقتصادی آن پی ببرند تا بتوان به بهترین شکل ممکن از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و اقتصادی آن بهره‌برداری کرد. استفاده از دانش و توان‌بخش خصوصی و اتاق فکر کنسرسیوم گردشگری می‌توان به رشد و اعتلای این صنعت مهم کمک شایانی کند.

و در نهایت سلمان رفتاری مدیرعامل شرکت گردشگری آلما سفر در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: متخصصان صنعت گردشگری باید کلمه‌ای را جایگزین کلمه ایران هراسی کنند و سپس همه وزارتخانه‌ها را درگیر حوزه گردشگری کنند. لیلا اژدری مشاور معاون گردشگری کشور در پایان گفت: بحث ایران هراسی یک پدیده چندوجهی است و مبارزه با آن فقط از دست یک وزارتخانه به نام وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساخته نیست. همه نهادها باید برای مبارزه با ایران هراسی هماهنگ شوند.

منبع: بازار
کدخبر: 335705

ارسال نظر

 

آخرین اخبار