|

وضعیت حمایت صندوق ها از بازار سرمایه | ارزش سهام خریداری شده چند است؟

بر اساس جدیدترین آمار ارائه‌شده از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه، ارزش سهام خریداری‌شده (خریدهای حمایتی) این صندوق از ابتدای سال تا پایان شهریور ۱۴۰۳ به حدود ۱۱.۷ همت رسید.

اقتصاد وضعیت حمایت صندوق ها از بازار سرمایه | ارزش سهام خریداری شده چند است؟

آمارها حاکی از آن است که صندوق تثبیت بازار سرمایه در نیمه اول سال جاری، به منظور حمایت از بازار سهام، بیشترین میزان خرید را انجام داده است. بر اساس این آمار، ارزش سهام خریداری‌شده توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ به ۱۱۶.۷۰۳ هزار میلیارد ریال (تقریباً ۱۱.۷ همت) رسید.

همچنین، ارزش سهام فروخته‌شده به‌صورت خرد و بلوکی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان شهریور ۱۴۰۳ به‌ترتیب رقمی معادل ۲.۳۹۲ و ۵۳.۸۷۵ میلیارد ریال بود.

با توجه به شرایط بازار در دوره مذکور، فروش صندوق تثبیت بازار سرمایه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ رقمی معادل ۵۶ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال بود که بالغ بر ۹۵ درصد از این رقم، فروش بلوکی (۵۳هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال‌) را در بر می‌گیرد.

براساس آخرین اطلاعات ارایه‌شده، منابع حاصل از فروش سهام، دوباره به گردونه حمایت از بازار سهام بازگشته و خروج منابع اتفاق نیفتاده، به عبارت دیگر صندوق تثبیت در کنار حمایت از بازار سرمایه کمک چشمگیری را نیز به نقدشوندگی بازار داشت.

بورس

در مجموع از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون با ۱۱۲ روز معاملاتی در بازار سهام همراه بودیم که از این تعداد روزها، صندوق تثبیت بازار سرمایه ۷۶ روز (۶۸‌% از روزهای کاری ) به بازار ورود داشته و با معامله ۵۱۴ نماد و نیز ۱۹ صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به حمایت از بازار سهام پرداخت.

صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از بازار موظف به نگهداری بخشی از منابع خود به صورت دارایی‌های با نقدشوندگی بالا شامل گواهی سپرده بانکی و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت است اما با توجه به شرایط بازار، از منابع موجود در سپرده‌های بانکی کاسته و صرف خرید سهام شد.

افزون بر این، باتوجه به انتظار تغییر و بازنگری در سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بانکی، نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشی و هزینه‌های انرژی، چشم‌انداز بهتری در ۶ ماه دوم برای بازار سرمایه شکل گرفته و انتظار داریم وضعیت بهتری در بازار سرمایه داشته باشیم.

منبع: تسنیم
کدخبر: 335760

ارسال نظر

 

آخرین اخبار