|

اختصاصی گسترش نیوز؛

مقایسه نرخ اجاره بها در ایران و آمریکا | اروپایی ها برای اجاره خانه چقدر هزینه می کنند؟

برای تعیین نرخ اجاره، عوامل مختلفی نظیر موقعیت ملک، اندازه و ویژگی‌های آن، شرایط بازار محلی، تقاضا و عرضه در منطقه، امکانات موجود در ملک، و شرایط قانونی و محلی (مثل محدودیت‌ها و مقررات اجاره مسکونی) تأثیرگذار هستند. فارغ از تاثیرگذاری این موارد، سیاست گذاری های دولتمردان نیز در این راه نقش مهمی را ایفا می کند. در این گزارش قصد داریم که اختلاف نرخ اجاره بها در ایران با کشورهای اروپایی و همینطور در آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم.

اقتصاد مقایسه نرخ اجاره بها در ایران و آمریکا | اروپایی ها برای اجاره خانه چقدر هزینه می کنند؟

گسترش نیوز - سهیل مافی: بازار اجاره مسکن یکی از بخش‌های حیاتی اقتصادی محسوب می شود که با چالش‌های مختلفی مواجه است. تغییرات ناپایدار در نرخ‌های اجاره می‌تواند برای مستأجران و موجران مشکل ایجاد کند و در این مسئله تردیدی وجود ندارد.

کاهش مساحت مسکونی در مناطق شهری و افزایش قیمت‌ها می‌تواند دسترسی به مسکن مناسب را برای برخی افراد دشوار کند. از سوی دیگر تغییرات در تقاضا و عرضه، تحولات اقتصادی و سیاسی و میزان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌تواند باعث نوسانات ناپایدار در بازار اجاره شود.

بر اساس آخرین مشاهدات میدانی، قوانین و مقررات مربوط به اجاره مسکونی و تجاری ممکن است برای صاحبان ملک و مستأجران چالش‌هایی ایجاد کند. نکته مهم و اثرگذار دیگر بر قیمت اجاره، به مواجهه با مستأجران نامطلوب یا موجران ناشناس بر می‌گردد که در نوع خود این پتانسیل را دارد تا یک چالش جدی برای صاحبان ملک پدید آورد.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری عامل دیگری به حساب می آید که می تواند برای شخص موجر چالش جدید بسازد، به ویژه اگر ملک‌ها قدیمی یا نیازمند تعمیرات باشند. رقابت شدید در بازار اجاره ممکن است برای مستأجران منجر به افزایش فشارهای مالی شود. فارغ از تمام این موارد، نوسانات قیمتی و نرخ ارز نیز می‌تواند بر بازار اجاره تأثیر گذار باشد و اتمسفر متفاوتی را در بازار ایجاد کند.

اجاره-خانه-اروپا

نرخ اجاره بها در کشورهای اروپایی

نرخ اجاره بها در کشورهای اروپایی ممکن است بسیار متغیر باشد و تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله مکان، اندازه ملک، شهر، وضعیت بازار مسکن، و شرایط اقتصادی قرار بگیرد. در ادامه این مطلب و با ذکر برخی کشورهای پیشرفته اقتصادی در قاره سبز، قصد داریم نوع نرخ گذاری میزان اجاره بها را مورد بررسی قرار دهیم.

آلمان: نرخ اجاره در آلمان بسته به شهر و منطقه متغیر است. به طور مثال، در برلین و مونیخ نرخ‌های اجاره بالاتری نسبت به دیگر شهرها دارند.

فرانسه: شهرهای پاریس، نیس و لیون از جمله شهرهایی هستند که نرخ اجاره‌ها در آن‌ها بالاست.

انگلستان: لندن یکی از شهرهایی است که در آن نرخ اجاره بسیار بالا است. شهرهای دیگری نظیر منچستر و بریستول هم نرخ‌های متوسطی دارند.

اسپانیا: شهرهای بزرگ مانند بارسلونا و مادرید دارای نرخ اجاره بالا هستند، در حالی که در شهرهای کوچکتر نرخ‌ها پایین‌تر است.

ایتالیا: رم و میلان دو شهر مهم ایتالیا هستند که نرخ اجاره‌ها در آن‌ها معمولاً بالاست.

در کشورهای اروپایی، نرخ گذاری اجاره بها معمولاً تحت تأثیر قوانین و مقررات محلی است. این مقررات ممکن است شامل محدودیت‌ها و راهنمایی‌های مربوط به افزایش نرخ اجاره، نحوه تعیین اجاره، حقوق و تعهدات مستأجر و موارد دیگر باشد.

وضعیت بازار مسکن و تقاضا و عرضه می‌تواند تعیین کننده‌ای برای نرخ اجاره باشد. نرخ‌های اجاره بسته به موقعیت جغرافیایی ملک و ویژگی‌های محیطی آن متغیر خواهد بود و این الگو در طول سال های اخیر مشاهده شده است.

قیمت-خانه-در-آمریکا

نرخ اجاره بها در آمریکا

نرخ اجاره بها در آمریکا بسیار متنوع است و بسته به منطقه، شهر، نوع ملک، امکانات موجود، وضعیت بازار مسکن، و عوامل دیگر تغییر پیدا می کند. در آمریکا، هر ایالت و شهر ممکن است دارای قوانین و مقررات متفاوتی در خصوص نرخ اجاره باشد.

نرخ اجاره در نیویورک و کالیفرنیا به دلیل موقعیت جغرافیایی و وضعیت بازار مسکن متفاوت است. این دو ایالت از جمله مناطقی هستند که در زمینه نرخ اجاره ملک‌ها شهرت دارند.

نیویورک

نیویورک سیتی: اجاره در مناطق مختلف شهر نیویورک سیتی بسیار متنوع است. مناطق معروف مانند منهتن، بروکلین، کوینز و برونکس نرخ اجاره بالایی دارند.

وضعیت بازار: تقاضا بالا و عرضه محدود در برخی مناطق می‌تواند نرخ اجاره را افزایش دهد.

کالیفرنیا

لس آنجلس و سان فرانسیسکو: شهرهای لس آنجلس و سان فرانسیسکو نیز برخی از شهرهای گران‌قیمت در کالیفرنیا هستند.

وضعیت بازار: بازار مسکن در کالیفرنیا نیز به دلیل تقاضا بالا و محدودیت‌های ساخت و ساز نرخ اجاره را بالا می‌برد.

افزایش-اجاره-بها

تغییرات نرخ اجاره در سال‌های اخیر

تأثیر کووید-۱۹: در آغاز شیوع کووید-۱۹، بسیاری از شهرها تحت قرنطینه قرار گرفتند و بازار مسکن و نرخ اجاره تحت تأثیر قرار گرفت.

تغییر در الگوی زندگی: با افزایش کار از راه دور و تغییر در الگوی زندگی، برخی مناطق تجربه کاهش یا افزایش نرخ اجاره داشتند.

افزایش نرخ اجاره: مناطقی با تقاضای بالا: شهرها و مناطقی که تقاضای بالایی دارند ممکن است تجربه افزایش نرخ اجاره کرده باشند.

کنترل نرخ اجاره: تدابیر دولتی: برخی ایالت‌ها و شهرها تدابیری برای کنترل نرخ اجاره اتخاذ کرده‌اند تا مستأجران را حمایت کنند.

پساکووید: با عبور از دوره بحرانی کووید-۱۹، برخی مناطق به روال معمول خود در تعیین نرخ اجاره بازگشته‌اند.

مشاور-املاک

آخرین وضعیت بازار اجاره ایران

با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین و اجاره مسکن که سقف اجاره را برای سال جاری ۲۵ درصد تعیین کرده است، بسیاری از موجران با بی اعتنایی به این قانون مهم، همچنان اجاره‌های بالاتری را برای مستاجران خود لحاظ می کنند. این در حالی است که دولت با ارائه برنامه ها و ضمانت‌های اجرایی تلاش کرده تا مدیریت اجاره‌بها بپردازد. با این حال، مستاجران هنوز هم از افزایش نرخ ها و عدم رعایت سقف قانونی توسط مالکان گلایه مند هستند.

داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، در خصوص آخرین وضعیت بازار اجاره می گوید: «بازار اجاره مسکن برای کنترل و ثبات نیاز به افزایش عرضه واحدهای مسکونی دارد. در تابستان گذشته، با وجود تعیین سقف اجاره بها، قیمت‌ها همچنان رو به افزایش بوده و بسیاری از قراردادها به صورت زیرزمینی تنظیم شده‌اند. با ورود به نیمه دوم سال و اتمام فصل جابه‌جایی‌ها، بازار باید به آرامش برسد و انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش پیدا کند.»

با اینکه پیش‌بینی می‌شود قیمت اجاره مسکن در فصل پاییز کاهش پیدا کند، گزارش‌های اخیر بانک مرکزی بیانگر آن است که هنوز بسیاری از خانوارهای تهرانی نمی‌توانند هزینه اجاره یا خرید مسکن را تحمل کنند. بر اساس آخرین آمارها، ۵۱ درصد از خانوارهای تهرانی قدرت مالی برای خرید خانه‌هایی با متراژ متوسط ۸۸ میلیون تومان برای هر مترمربع را ندارند. این ارقام نشان‌دهنده ناتوانی بسیاری از افراد در تأمین مسکن است و نیاز به تدابیر بیشتری از سوی دولت دارد.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه مسکن و آخرین تحولات در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

کدخبر: 336842

ارسال نظر