|

سیگنال مهم بورسی سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ | بازار بورس خطرناک شد ؟

پیش بینی بورس فردا سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ را در این مطلب مشاهده می‌کنید.

اقتصاد سیگنال مهم بورسی سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ | بازار بورس خطرناک شد ؟

سومین روز کاری هفته، روز معاملاتی خوبی برای بورس نبود و شاخص کل بورس مجدد محدوده حمایتی خود را از دست داد و وارد کانال ۲ میلیونی شد. این تغییر کانال درحالی است که دامنه نوسان بازار سرمایه در محدود مثبت و منفی یک است. 

طی سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۷ هزار و ۷۶۷ واحد معادل ۰.۳۷ درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشت و به محدوده ۲ میلیون و ۹۳ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز نسبت به معاملات روز گذشته کاهش یک هزار و ۶۳۱ واحد معادل ۰.۲۳ درصد کاهش داشت و به تراز ۶۹۷ هزار و ۰۲۳ واحدی رسید.

در سوی دیگر معاملات نیز شاخص کل فرابورس نسبت به معاملات دوشنبه افت ۵۶ واحدی را تجربه کرد تا به عدد ۲۲ هزار و ۱۵ واحدی برسد. همچنین شاخص کل هم وزن فرابورس نیز ۳۳۸ واحد کاهش را ثبت کرد و در محدود ۱۲۲ هزار و ۸۳۰ واحدی ایستاد.

در معاملات روز دوشنبه، بازار سهام شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خرد بود، اما این افزایش در مقایسه با روزهای پررونق بازار همچنان ناامیدکننده به نظر می‌رسد. فعالان بازار بر این باورند که بورس به نوعی به مرداب سهام تبدیل شده و از معاملات مؤثری که بتواند تحرکی در بازار ایجاد کند، خبری نیست.

بازار سهام در حالی از نیمه هفته سوم مهر گذشته که حجم و ارزش معاملات خرد نسبت به روز یکشنبه افزایش یافت. با این حال حجم معاملات ۶ میلیارد برگه‌ای سهام با ارزش حدود سه هزار میلیارد تومان، رقمی نیست که امید را در دل فعالان بازار زنده کند.

به‌ویژه اینکه بازار سهام همچنان با خروج سنگین پول حقیقی روبه‌روست و همه شاخص‌ها سرخ‌پوش هستند. در این میان همچنین تنگنای دامنه نوسان یک‌درصدی فشار بر معاملات را افزایش داده و صفوف فروش را قفل کرده است. 

بر همین اساس پیش بینی می‌شود بازار سهام در چهارمین روز معاملاتی هفته نیز به همین منوال در کف معاملات دست‌وپا بزند.

بورس

همچنین کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار گفت: «بررسی روند بازار امروز نشان می‌دهد که فردا نیز می‌توان انتظار داشت که بازار همچنان به سمت تعادل حرکت کند؛ اما با احتیاط.»

وی ادامه داد: «با توجه به بهبود نسبی وضعیت نماد‌های بزرگ و افزایش ارزش معاملات، احتمال می‌رود که روز سه‌شنبه نیز شاهد افزایش تقاضا در برخی نماد‌های شاخص‌ساز باشیم. فولاد و فملی که امروز از وضعیت منفی خارج شدند، می‌توانند فردا نیز با حمایت تقاضا همراه باشند و به سمت صف خرید پیش بروند.»

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: «با توجه به اینکه برخی سرمایه‌گذاران امروز با بهبود نسبی بازار تصمیم به خروج گرفتند، ممکن است فردا نیز روند خروج سرمایه ادامه یابد. با این حال، کاهش تدریجی صف‌های فروش و حرکت برخی نماد‌ها به محدوده مثبت نشان‌دهنده بازگشت آرام اعتماد به بازار است. انتظار می‌رود که اگر فردا شاهد تثبیت در این روند باشیم، بخش بیشتری از سرمایه‌گذاران به خرید در سطوح قیمتی فعلی تمایل نشان دهند.»

هادی تشریح کرد: «در این میان، مسئله اصلی همچنان وجود ریسک‌های سیستماتیک و فشار‌های اقتصادی و سیاسی است که بر بازار سایه افکنده‌اند. اگرچه احتمالاً فردا بازار با نوسانات همراه خواهد بود، اما خبر‌های مثبت در خصوص کاهش نرخ بهره و شفاف‌تر شدن وضعیت نرخ ارز می‌تواند به بازار انگیزه بیشتری برای رشد دهد.»

وی تاکید کرد: «اگر در آینده سیاست‌های کاهش نرخ بهره به درستی اجرایی شود، بازار می‌تواند به‌طور ملموس‌تری از این تغییرات بهره‌مند شود. کاهش نرخ بهره باعث می‌شود هزینه‌های مالی شرکت‌ها کاهش یابد و پروژه‌های جدید با سرعت بیشتری پیش بروند.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «از سوی دیگر، اگر فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد کاهش یابد، شرکت‌های وارداتی می‌توانند از این امر سود ببرند و همین موضوع می‌تواند تقاضا برای سهام این شرکت‌ها را افزایش دهد.»

هادی با اشاره به مدل‌های پیش بینی بازار سرمایه گفت: «در عین حال، با توجه به مدل‌های پیش‌بینی مالی مانند مدل گوردون، کاهش احتمالی نرخ بهره به حدود ۲۰ درصد می‌تواند ارزش بازار را تا حدود ۳۷ درصد افزایش دهد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که اگر روند کاهش نرخ بهره تداوم یابد، فردا و روز‌های آتی سرمایه‌گذاران بیشتری برای ورود به بازار تمایل نشان خواهند داد.»

وی توضیح داد: «نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و اخبار مرتبط با ریسک‌های سیاسی است. هرچه این اخبار کمتر شود و بازار به یک ثبات نسبی برسد، اعتماد سرمایه‌گذاران بیشتر می‌شود.»

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «البته برای باز کردن دامنه نوسان، همچنان باید دقت شود که ابتدا اعتماد و اطمینان معامله‌گران به بازار بازگردانده شود. اگر این اعتماد ایجاد شود، می‌توان در روز‌های آتی منتظر بازگشت سرمایه‌هایی بود که از بورس خارج شده‌اند.»

هادی در نهایت تاکید کرد: «انتظار می‌رود که فردا بازار بورس با یک روند مثبت همراه باشد، هرچند نوسانات لحظه‌ای به دلیل عدم قطعیت‌های موجود همچنان ممکن است بازار را تحت تأثیر قرار دهد.»

منبع: نبض بورس
کدخبر: 337125

ارسال نظر

 

آخرین اخبار