|

اختصاصی گسترش نیوز؛

ثروت عظیم ایران زیر خاک مدفون است | درآمد ۷ میلیارد دلاری را از دست دادیم

وقتی صحبت از سنگ‌های قیمتی و ارزشمند می‌شود؛ حتماً یکی از چیزهایی که به فکرمان می‌آید جواهرات و الماس است. الماس‌ها در دنیا علاقه مندان زیادی دارند و آنها را می‌توان در جاهای مختلفی پیدا کرد.

اقتصاد ثروت عظیم ایران زیر خاک مدفون است | درآمد ۷ میلیارد دلاری را از دست دادیم

سنگ‌های الماس دارای ویژگی‌های خاصی هستند که از بقیه چیزها متمایز می‌شوند؛ از جمله ویژگی‌های الماس که می‌توان به آن اشاره کرد به شرح زیر است: شاخص‌ترین ویژگی که می‌توان به الماس نسبت داد سختی بیش از حد آن است.  بالاترین رسانایی گرما در بین تمامی جامدات مربوط به الماس است. الماس ۵ برابر مس گرما را انتقال می‌دهد و توانایی تحمل دمای ۲۵ درجه را دارد.  از دیگر ویژگی‌های خارق العاده الماس می‌توان به توانایی انتقال طیف نوری فروسرخ و فرابنفش اشاره کرد.

 بازتاب نور در بالاترین سطح ممکن از دیگر ویژگی‌های الماس است.

 از جهت نیمه رسانایی ۵۰ برابر سیر نیمه رساناها شکست الکتریکی دارد.

 مقاومت الماس در برابر تابش نوترونی بسیار قابل توجه است.

 صرفاً با استفاده از اکسیژن خالص می‌توان الماس را سوزاند.

 معادن الماس جهان

 معادن الماس زیادی در جهان وجود دارند که در کشورهای اروپایی و قاره‌های مختلف پراکندگی دارند. روسیه؛ آفریقای جنوبی؛ آنگولا و کانادا وجود دارد.

 ذخایر جهانی

 تنها ۲۲ کشور در جهان ذخایر الماس خام یا الماس تراش نخورده را در قلمرو خود دارند و به استخراج آن مشغول هستند. اینفوگرافیک زیر کشورهایی که بر استخراج الماس خام سلطه دارند را نشان می‌دهد.

الماس

 الماس واقعی چیست؟

 الماس واقعی در واقع کربنی است که تحت فشار گرمای شدید قرار گرفته و به همین خاطر دارای ظاهری شفاف و درخشان شده است. الماس‌ها به صورت سنگی و خام یافت می‌شود و برای فراوری آن باید به کارخانه جداسازی مواد برده شوند. این الماس‌های خالص به طور مساوی تقسیم نشده است و حدود ۲۰ درصد کشورهای جهان ۸۰ درصد منابع الماس دنیا را دارا هستند. چون کربن‌ها در زیر زمین بیشتر یافت کمی شوند می‌توان الماس‌ها را نیز در عمق ۲۴۰ کیلومتری زمین پیدا کرد.

سنگ- قیمتی

 الماس در ایران

 با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران به این منابع دستیابی‌های محدودی پیدا کرده اند؛ می‌توانیم امیدوار باشیم که در مناطق جنوب شرقی کشور و سیستان و بلوچستان معدن‌های الماس کشف شود. تا به حال اکتشافات جدی در جنوب شرق کشور برای یافتن معدن صورت نگرفته است، با این حال طبق آمارهای اعلامی سازمان جهانی زمین شناسی؛ خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر الماس در جهان است و به همین می‌توان امیدوار بود که در سالهای آینده و با توجه به اکتشافات علمی به روز دنیا، در ایران هم معدن الماس کشف شود. با توجه به اینکه کشور هندوستان در شمال غرب خود به معادن الماس زیادی دست یافته است و لایه‌های درونی زمین ایران و هندوستان و افغانستان مشابهت دارد، احتمال یافت الماس را در ایران و کوه سفید زاهدان بیشتر می‌کند

 تا کنون در حدود ۱۴ هزار گونه الماس شناسایی شده که به لحاظ کیفیت و قیمت یکسان نیستند. چهار عامل در قیمت‌گذاری الماس اصلی‌ترین نقش را دارند:

 درجه خلوص گوهر الماس (کانی طبیعی)

 رنگ الماس طبیعی

 نحوه تراش الماس

 اندازه بزرگی و وزن سنگ الماس

 بزرگ‌ترین الماس‌های ایران در کجا نگهداری می‌شوند؟

 بزرگ‌ترین الماس‌های ایران در موزه ملی جواهرات به طور ویژه نگهداری می‌شوند و به عنوان یکی از قدرتمندترین پشتوانه‌های اقتصادی کشور شناخته می‌شوند که به شاخص‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

 تاج پهلوی ساخته شده از طلا و نقره و الماس برلیان؛ زمرد درشت؛ مروارید و یاقوت کبود

 تاج کیانی شاهان قاجار ساخته شده از الماس؛ یاقوت؛ زمرد و مروارید

 جقه نادری دارای چند قطعه زمرد بزرگ و الماس‌های کمیاب و خاص است.

سنگ (1)

سودآوری جهانی 

تجارت جهانی الماس از نظر اقتصادی به مراتب باارزش‌تر از سایر سنگ‌ها و فلزات گرانبهاست. تا کنون فعالیت‌های رسمی و گسترده‌ای در زمینه اکتشاف معادن الماس در ایران انجام نشده است.

 صادرات الماس هند باافزایش ۶۰۰ میلیون دلار در تجارت الماس در سال مالی جاری، افزایش چشمگیری خواهد یافت و بـه ۵/۸  میلیارد دلار بالغ خواهد رسید. پیش بینی می شود که در سالهای آینده درآِمد هند از مرز ۷ میلیارد دلار بگذرد.

نتایج حاصل از امواج رادیویی و رادیوگرافی ژئوسیستم‌های زمین نشان می‌دهد که ذخایر غنی الماس در عمق‌های ۱۴۵ تا ۲۴۰ کیلومتری زمین وجود دارد. اگرچه جهان بر روی کوه الماس نشسته است، اما امکان استخراج آن وجود ندارد. در علم مدرن، هنوز راهی برای دسترسی به این کوه الماس مدفون پیدا نشده است. بزرگترین الماس‌های استخراج شده تنها بخشی کوچک از ثروت عظیم نهفته در زمین را نمایان می‌سازند.

کدخبر: 337751

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین