|

گفت و گوی گسترش نیوز با نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی؛

مسئله مسکن تهرانی‌ ها بیخ پیدا کرد | انتقال پایتخت بلایی خانمان سوز برای دلالان

طرح انتقال پایتخت از تهران، بار دیگر داغ شده است و حالا اظهار نظرهای متعددی در این خصوص مطرح می شود. این ایده موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام به بیان نظرات خود در این خصوص می پردازند. تقریباً یک ماه پیش، رئیس‌جمهور با حضور در قرارگاه خاتم‌الانبیاء، در توضیح مشکلات زندگی در تهران، ایده انتقال پایتخت را مطرح کرد. مخالفان بر این باور هستند که وقوع این امر می تواند پیامدهای منفی برای حوزه مسکن و شهرسازی به همراه داشته باشد.

اقتصاد مسئله مسکن تهرانی‌ ها بیخ پیدا کرد | انتقال پایتخت بلایی خانمان سوز برای دلالان

گسترش نیوز - سهیل مافی: طرح انتقال پایتخت در طول حداقل بیست سال گذشته، دو تا سه مرتبه توسط دولت‌ها مطرح شده است. آخرین بار که این طرح مورد بحث قرار گرفت، مربوط به دولت قبلی بود که مطالعات دقیقی درباره آن صورت گرفت و نشان داد که تأسیس پایتخت جدید بدون حل مسائل پایتخت فعلی، موضوعی پر از مشکلات خواهد بود.

مسعود پزشکیان حدود یک ماه پیش در قرارگاه خاتم‌الانبیاء، ایده انتقال پایتخت را به عنوان راه حلی برای مشکلات زندگی در تهران مطرح نمود. مخالفان اعتقاد دارند که این تصمیم ممکن است منجر به نتایج منفی در حوزه مسکن و شهرسازی شود.

انتقال پایتخت به یک استان جدید قطعاً تأثیرات گسترده‌ای بر بازار مسکن و زمین خواهد داشت که در ادامه برخی از تأثیرات احتمالی را ذکر می کنیم.

انتقال پایتخت می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجه در ارزش زمین در منطقه جدید و همچنین در منطقه فعلی شود. زمین‌ها و مسکن در منطقه جدید ممکن است ارزش‌های جدیدی پیدا کنند و زمین‌ها در منطقه فعلی ارزش خود را از دست بدهند. این واقعه همچنین باعث افزایش یا کاهش تقاضا برای خرید و اجاره مسکن می شود. این امر می‌تواند به تغییرات در قیمت‌ها و فعالیت بازار مسکن منجر شود.

انتقال پایتخت می‌تواند به توسعه شهری منطقه جدید نیز منجر شود که نیازمندی‌های جدیدی برای مسکن، زیرساخت‌ها و خدمات عمومی پدید خواهد آورد. این طرح پتانسیل لازم را برای ایجاد تأثیرات گسترده‌تری بر اقتصاد منطقه جدید و منطقه فعلی را دارد و تحلیلگران حوزه مسکن نیز بر این مسئله صحه گذاشتند.

گسترش نیوز برای برای بررسی این موضوع، گفت و گویی با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

ولی-داداشی

مشکلات زیرساختی را از یاد نبریم

ولی داداشی، نماینده مردم گیلان در مجلس در پیوند با این موضوع مطرح کرد: افزایش تعداد متقاضی مسکن در تهران به ماهیت پایتخت بودن این استان مربوط نمی شود. امکانات و امتیازات مرتبط با شهر تهران منجر به رشد تعداد متقاضیان مسکن می شود که این مسئله رابطه مستقیمی با بهبود یا عدم بهبود وضعیت بازار مسکن دارد.

او اضافه کرد: برخورداری تهران از شرایط ویژه نسبت به سایر نقاط نیز از همین مرکزیت آن سرچشمه می گیرد و در این مسئله تردیدی وجود ندارد. در خصوص توسعه امتیازات شهر تهران باید تحقیقات و بررسی های بیشتری صورت گیرد و سپس به سراغ بحث انتقال برویم.

داداشی در ادامه به گسترش نیوز گفت: در حال حاضر امکان انتقال پایتخت به استان دیگر وجود دارد و در مجلس نیز موافقان زیادی هستند که تحقق آن را طلب می کنند. هزینه های گزاف این پروژه باید به خوبی برآورد شود تا از بروز چالش های احتمالی در آینده ممانعت به عمل آید.

وی یادآور شد: بی تردید نهایی سازی این طرح بزرگ، به زیرساخت خاصی احتیاج دارد که در این زمینه کشور ما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. حالا که دولت از انجام گرفتن این طرح استقبال می کند، انتظار می رود که قدم های اساسی را در راستای هموارسازی محکم و باصلابت بردارد.

نماینده مجلس عنوان کرد: مرکز پژوهش های دولت و مجلس باید روی این مسئله مهم کار کنند و نظر و دغدغه مردم را در نظر بگیرند. امکان وقوع این امر وجود دارد اما مشکلات زیرساختی را یک مانع بزرگ در این راه می دانم.

هادی-محمدپور

بستر لازم برای این امر فراهم نیست

هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درمورد مسئله انتقال پایتخت و تاثیر آن روی حوزه مسکن گفت: متاسفانه در حال حاضر بستر لازم برای این امر فراهم نیست و علی رغم برخی فشارهای وارده توسط عده ای از دوستان، چشم انداز روشنی در این زمینه دیده نمی شود. آقای پزشکیان این مورد را با ذکر چند دلیل مطرح کرد و برای این مبحث کمیسیون و کمیته نیز تشکیل شد. با این حال، واقعیت امر این است که ما هنوز شرایط لازم را برای جابجایی پایتخت نداریم. این امر به طور مشخص نیازمند برخی پیش نیازهای لازم است که در سال های گذشته برنامه های مطلوبی برای آن در نظر گرفته نشده و دولت های پیش صرفا یک طرح اولیه از آن را ارائه دادند.

او ادامه داد:‌ واقعیت های حوزه مسکن و چالش های متعدد آن را نمی توان انکار کرد و من نیز چنین قصدی ندارم. به خوبی نسبت به حقایق بازار مسکن مطلع هستم و از گرانی بخش زمین خبر دارم اما در خصوص انتقال پایتخت پیش از هر اقدامی بایستی یک طرح دقیق، اصولی و مدون ارائه داد تا از خطرات و پیامدهای احتمالی در آینده مصون باشیم.

محمدپور افزود: من به شخصه در زمره موافقان انتقال پایتخت هستم اما تحقق این موضوع مستلزم برخی شرایط لازم است که کشور ما فعلا دارای موارد مورد نیاز آن نیست. طرح های این چنینی نیازمند صرف هزینه های بسیاری هستند و بودجه بالایی را طلب می کنند، ضمن اینکه زیرساخت های لازم را نیز برای این ایده باید فراهم کنیم.

مجلس

جابجایی وزارتخانه ها می تواند تا حدودی راهگشا باشد

نماینده مردم سبزوار در مجلس تاکید کرد: نقاط ضعف و قدرت این طرح بزرگ باید سنجیده شود و سپس وارد فاز عملیاتی شویم. مطرح سازی این گونه طرح ها بیشتر جنبه نمایشی دارد و ما هنوز اقدامات عملی از جانب دولت ها مشاهده نکردیم. باید شرایط فعلی تهران را در نظر گرفت و با اطمینان خاطر در این میدان قدم برداشت. همه ما به خوبی نسبت به کمبود منابع آبی و چالش های مربوط به زمین آگاهی داریم و کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی نیز در این باره هشدارهایی را مطرح کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: من منکر تاثیرات مثبت این طرح در بلندمدت نمی شوم و در گذشته نیز نکاتی را به اصحاب رسانه گفته‌ام. درهرصورت با انتقال پایتخت، کاهش تقاضا برای مسکن می تواند یک امر بدیهی باشد که در پی آن تغییرات قیمتی نیز محتمل خواهد بود. این احتمال وجود دارد که نرخ ها به ثبات بهتری برسند و حتی کاهش قیمت خانه را به صورت اندک داشته باشیم.

محمدپور در ادامه به گسترش نیوز گفت: افزایش یا کاهش تقاضا برای مسکن به تبعاتی برای قیمت‌ها منجر خواهد شد؛ بنابراین، در پایتخت جدید، افزایش تقاضا ممکن است به افزایش قیمت‌های مسکن منجر شود، در حالی که در منطقه فعلی، کاهش تقاضا می تواند به کاهش نرخ ها بیانجامد. جابجایی برخی وزارتخانه ها در این مسیر می تواند تا حدودی راهگشا باشد؛ به عنوان مثال، وزارت آموزش و پرورش به مشهد منتقل شود و یا وزارت علوم به اصفهان انتقال یابد. این قبیل اقدامات می تواند منجر به کاهش تراکم جمعیت در تهران خواهد شد.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه مسکن و آخرین تحولات در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

کدخبر: 337763 سهیل مافی

ارسال نظر

 

آخرین اخبار