|

​تلاش ایران خودرو بی نتیجه ماند | بازار فروش محصولات پژو از بین رفت؟

بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد که فروش محصولات پرطرفدار ایران خودرو با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. طبق این گزارش، فروش پژو در پایان نیمه اول سال جاری تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در بازار خودرو شده است.

اقتصاد ​تلاش ایران خودرو بی نتیجه ماند | بازار فروش محصولات پژو از بین رفت؟

اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو نشان می‌دهد که این خودروساز مستقر در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص، در شش ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۸۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه از انواع محصولات پژو را به بازار عرضه کرده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، تیراژ فروش پژو به حدود ۱۴۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه می‌رسید؛ بنابراین، ایران خودرو با کاهش بیش از ۵۷ هزار و ۱۰۰ دستگاهی در فروش این محصول محبوب خود روبرو شده است.

بر اساس پیگیری های صورت گرفته به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این کاهش فروش را باید به دلیل خروج پژو پارس در سال جاری و همچنین پژو ۲۰۶ در یکی دو سال اخیر بدانیم. ایران خودرویی‌ها بعد از خروج شریک فرانسوی خود از ایران به دلیل بازگشت تحریم‌ها که در نیمه تابستان ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و در پی آن قرارداد ایران خودرو در شرکت ایکاپ برای تولید پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ نیمه کاره ماند؛ از مدیران پژو ناراحت نشدند. مدیران وقت صمت اعلام کردند چنانچه تحریم‌های صنعت خودرو لغو شود، شرکای فرانسوی ایران خودرو و سایپا جایی در بازار ایران نخواهند داشت.

ایران خودرویی‌ها نیز تصمیم گرفتند تا به تدریج محصولات خود با برند پژو را روانه موزه کنند و تمرکز خود را روی تولید دیگر محصولاتی قرار دهند که در سبد محصولاتشان حاضر است. به نظر می‌رسد ایران خودرویی‌ها تا اینجای کار پژو ۴۰۵، خانواده پژو ۲۰۶ و همچنین خانواده پژو پارس را از سبد محصولاتی خود کنار گذاشتند.

آبی‌های جاده مخصوص در حال حاضر پژو ۲۰۷ را روی خط تولید دارند و تمرکز خود را روی تولید انواع پژو ۲۰۷ قرار دادند. پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی، پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ با موتور TU۳، پژو ۲۰۷ با موتور TU۵، پژو ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای در سبد محصولاتی گروه پژو قرار دارد. البته اخباری در ارتباط با بازگشت پژو ۲۰۷ صندوقدار به گوش بازار رسید اما هنوز آبی‌های جاده مخصوص این محصول خود را روی خط تولید نیاوردند. بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص به دنبال این است تا تولید گروه پژو را به خانواده پژو ۲۰۷ محدود کند.

کاهش فروش خانواده پژو خبر خوبی برای بازار محسوب نمی‌شود. متقاضیان همواره اعضای خانواده پژو را به عنوان گزینه اول خود مدنظر قرار می‌دهند حالا که عرضه اعضای این خانواده به بازار محدود شده متقاضیان تا حدی مضطرب شدند و به دنبال این هستند تا لیست خودروهای مورد نظر خود را برای خرید به‌روزرسانی و بررسی کنند کدام محصولات موجود در بازار می‌توانند جایگزین اعضای خانواده پژو شوند. باید منتظر ماند و دید وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری و با باریکتر شدن جاده عرضه خانواده پژو چه سمت و سویی به خود می‌گیرد؟

منبع: اقتصاد نیوز
کدخبر: 338039

ارسال نظر

 

آخرین اخبار