|

فشار دلار بر قیمت طلا و سکه | نوسانات بازار به کدام سمت می رود؟

این روزها نوسانات بازار ارز و طلا به یک موضوع داغ تبدیل شده است. با توجه به وضعیت کنونی، سرمایه‌گذاران در تلاشند تا با درک عمیق‌تری از این نوسانات، استراتژی‌های بهتری برای خرید و فروش اتخاذ کنند. آیا این نوسانات نشانه‌ای از تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور هستند؟

اقتصاد فشار دلار بر قیمت طلا و سکه | نوسانات بازار به کدام سمت می رود؟

بازار طلا و ارز این روزها سردرگم میان سطوح حمایتی و مقاومتی است و شرایط پرنوسانی را دنبال می‌کند؛ روندی که در پی آن قیمت دلار شیب نزولی را دنبال کرد و قیمت طلا و سکه را نیز به مسیر کاهشی هدایت کرد. دلار هرات معاملات امروز را با گپ مثبت ۲۰ تومانی در ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان بازگشایی کرد و با در پیش گرفتن روند نزولی کانال یاد شده را از دست داد و تا ناحیه ۶۲ هزار و ۵۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد. قیمت دلار تهران نیز امروز در محدوده روز گذشته بازگشایی کرد و در ادامه معاملات به کانال ۶۲ هزار تومان وارد شد و در نهایت، ۶۲ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت درهم امارات متاثر از نوسانات دلار در بازار تهران و هرات معاملات امروز را با گپ منفی ۴۰ تومانی در ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد و در نهایت نتوانست در برابر جو کاهشی حاکم بر بازار مقاومت کند و با فاز نزولی که در پیش گرفت، ۱۷ هزار و ۲۳۰ تومان قیمت خورد.

بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل با تداوم حضور در کانال ۵۰ هزار تومان، به ۵۰ هزار و ۱۱۲ تومان رسید. حواله دلار نیز با افزایش و در نرخ ۴۸ هزار و ۱۸۴ تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز ۵۴۶۵۸  تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به ۵۲۵۵۶ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳۶۴۵ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۳۱۲۰ تومان قیمت خورد.

بازار رمزارزها هم امروز با نوسانات محسوسی همراه شد و قیمت بیت کوین که در ۲۴ ساعت گذشته بین ۶۵ هزار و ۲۲۰ دلار تا ۶۶ هزار و ۳۱۷ دلار در نوسان بود، در حال حاضر ۶۵ هزار و ۴۰۵ دلار در معامله است. تتر نیز ۶۳ هزار و ۱۸۹ تومان قیمت خورد تا با دلار هرات و تهران در یک کانال معامله شود. تحلیل‌گران بر این باورند که روند صعودی ممکن است ادامه یابد و قیمت بیت‌کوین به ۶۷ هزار دلار نزدیک شود. تحلیلگران فنی معتقدند داده‌های اقتصادی ضعیف چین و تلاش‌های این کشور برای تحریک رشد اقتصادی که سرمایه‌گذاران را به سمت بازار بیت‌کوین سوق داده است،‌ از جمله عوامل موثر بر افزایش قیمت این رمزارز است. همچنین کاهش فشارهای تورمی در ایالات متحده نیز به تقویت این روند کمک کرده است. تحلیلگران فنی معتقدند اگر این روند ادامه یابد، بیت‌کوین ممکن است به بالاترین سطح پنج‌ماهه خود یعنی ۷۱ هزار و ۹۰۶ دلار برسد.

قیمت طلا امروز سه‌شنبه در حال ثبات باقی مانده است، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال دریافت سیگنال‌های جدیدی از فدرال رزرو هستند که می‌تواند بر سیاست‌های نرخ بهره آمریکا تأثیر بگذارد. کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو، به اهمیت احتیاط در مورد کاهش نرخ بهره اشاره کرده و تأکید کرد که وضعیت کلی اقتصاد به خوبی پیش می‌رود. همچنین نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، اعلام کرد که ممکن است با نزدیک شدن به هدف تورم ۲ درصدی، فدرال رزرو مجبور به اعمال کاهش‌های بیشتری در نرخ بهره باشد.

بر اساس داده‌های ابزار FedWatch متعلق به گروه CME، احتمال کاهش ۲۵ امتیازی در نشست نوامبر فدرال رزرو به ۸۶.۵ درصد رسیده است. این شرایط می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری در شمش طلا را افزایش دهد، زیرا کاهش نرخ بهره، هزینه‌های نگهداری طلا را که بازدهی صفر دارد، کمتر می‌کند. به همین دلیل، بازار طلا به دقت این تحولات را زیر نظر دارد تا واکنش‌های احتمالی به تغییرات سیاست‌های پولی را پیش‌بینی کند.

قیمت اونس طلا امروز در ۲۶۴۵ دلار بازگشایی کرد و با افزایش به ۲۶۵۵ دلار رسید و در همین محدوده نوسان داد. تحلیلگران بر این باورند که قیمت اونس طلا در حال حاضر در یک روند نوسانی قرار دارد. برای روزهای آینده، محدوده حمایتی مهم در ۲۶۳۵ دلار شناسایی شده است. در صورت کاهش قیمت به زیر این سطح، احتمال نوسانات بیشتری وجود دارد و ممکن است قیمت به سمت ۲۵۲۰ دلار حرکت کند.

از سوی دیگر، محدوده مقاومتی در ۲۶۶۰ دلار تعیین شده است. اگر قیمت اونس طلا موفق به عبور از این سطح شود، می‌تواند به افزایش قیمت تا ۲۶۸۰ دلار منجر شود. بنابراین، حفظ قیمت بالای ۲۶۳۵ دلار برای تداوم روند صعودی ضروری است و تحلیل دقیق این سطوح می‌تواند به معامله‌گران در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کند.

قیمت طلای آبشده نیز امروز معاملات را ۱۷ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان آغاز کرد و در ابتدا با افزایش به ۱۷ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید ولی در ادامه با تغییر فاز، کاهشی شد و به ۱۷ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم امروز چهار میلیون و ۹۰ هزار تومان نرخ گذاری شد.

تحلیلگران بر این باورند که برای روزهای آینده، محدوده حمایتی مهم طلای آبشده در ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شناسایی شده است. در صورتی که قیمت به زیر این سطح کاهش یابد، احتمال نوسانات منفی بیشتر وجود دارد و ممکن است قیمت به سمت ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حرکت کند.

از سوی دیگر، محدوده مقاومتی در ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. اگر قیمت طلای آبشده موفق به عبور از این سطح شود، می‌تواند به افزایش قیمت تا ۱۸ میلیون تومان منجر شود. بنابراین، حفظ قیمت بالای ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای تداوم روند صعودی ضروری است و تحلیل دقیق این سطوح می‌تواند به معامله‌گران در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کند.

همچنین قیمت سکه امامی امروز پس از بازگشایی در ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با کاهش به ۴۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید و در ادامه معاملات با تغییر روند صعودی شد و تا ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش رفت و در نهایت در ۴۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در معامله بود. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز امروز به ترتیب ۲۷ میلیون تومان و ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در معامله بودند. سکه گرمی هم هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

به عقیده معامله‌گران فنی، برای قیمت سکه امامی محدوده حمایتی مهم در ۴۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شناسایی شده است. اگر قیمت سکه به زیر این سطح کاهش یابد، احتمال نوسانات منفی بیشتری وجود دارد و ممکن است به سمت ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت کند.

از سوی دیگر، محدوده مقاومتی در ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. عبور سکه امامی از این سطح می‌تواند به افزایش قیمت تا ۵۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان منجر شود. بنابراین، حفظ قیمت بالای ۴۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای تداوم روند صعودی ضروری است و تحلیل دقیق این سطوح به معامله‌گران در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک می‌کند.

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی به منظور اجرایی شدن طرح جدید فروش خودروها بازگشایی می‌شود. متقاضیان این طرح از روز سه‌شنبه (۲۴ مهرماه) به مدت یک هفته فرصت دارند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، نخستین گام برای خرید خودروهای وارداتی را بردارند. به گفته معامله‌گران، بازار با آغاز خبر فروش خودرو یک پله کاهش یافت و تا یکشنبه هفته آینده در حالت انتظار برای این طرح خواهد بود. از دوشنبه صبح، پیش‌بینی می‌شود بازار روند صعودی را آغاز کند.

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست‌ هم‌اندیشی با اصحاب رسانه با حضور مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌های جمعی در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت:

در اردیبهشت ۱۴۰۰ وقتی مسئولیت را تحویل دادم، فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد بین ۲ تا ۵ درصد بود و بسیار به هم نزدیک شده بود، اما امروز با وجود فاصله ۱۵ هزار تومانی این دو نرخ، کسی به دنبال صادرات نمی‌رود و همه می‌خواهند واردات انجام دهند؛ بنابراین این موضوع باید مدیریت و اصلاح شود.

پرداخت ارز مسافرتی به زائران حج عمره در ترمینال سلام انجام شد / مدیر روابط عمومی بانک مرکزی خبر داد: به دنبال تاخیر بوجود آمده در پرداخت ‎ارز مسافرتی به زائران حج عمره در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره)، دقایقی پیش با آقای صالحی رئیس شعبه بانک ملی مستقر در فرودگاه امام صحبت کردم و گفت: ضمن عذرخواهی از تاخیر بوجود آمده امروز و پس از اتمام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های انتظامی، تمامی زائران محترم حج عمره در فرودگاه سلام، ارز مسافرتی خود را دریافت کرده و با پروازشان عازم سرزمین وحی شدند.

 

 

منبع: اقتصادنیوز
کدخبر: 338074

ارسال نظر

 

آخرین اخبار