|

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ اعلام شد + مبلغ و جزییات

هنگام پایان دوره بازپرداخت، مستأجران باید مبلغ ۱۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان به عنوان سود بر روی وام ۲۰۰ میلیون تومانی را پرداخت کنند.

اقتصاد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ اعلام شد + مبلغ و جزییات

سقف وام ودیعه مسکن اعلام شده و با رعایت شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، به سامانه خودنویس مراجعه کرده و برای صفر کردن حق الزحمه‌های میلیونی پرداخت می‌کنیم. همچنین یادآور می‌شویم که در ماه خرداد سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۱۱ طرح دو فوریتی کنترل و تنظیم اجاره و قیمت‌گذاری مسکونی‌ها موافقت کردند.

بر اساس ماده ۱۱ این قانون، بانک مرکزی موظف شد پس از تصویب شورای عالی مسکن، از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه به گروه‌های جمعیتی آسیب‌پذیر در حوزه مسکن، بر اساس اولویت‌بندی که ظرف مدت یک‌ماه به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد، اقدام کند.

سقف فردی تسهیلات در سال اول اجرای قانون برای شهرهای مختلف بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، در سال اول برای شهر تهران ۲ میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان)، مراکز استان‌ها ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۱۵۰ میلیون تومان)، سایر شهرها ۱ میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) و برای روستاها ۴۰۰ میلیون ریال (۴۰ میلیون تومان) تعیین می‌شود که در سال‌های بعد متناسب با تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می‌یابد. تسهیلات پرداخت‌شده توسط بانک‌های عامل، به عنوان تکلیف ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن محسوب می‌شود.

سقف این وام در سال‌ جاری تغییر نکرده و با همان ارقام تعیین‌شده در قانون، بانک‌ها موظف هستند نسبت به پرداخت آن به مستاجران واجدان شرایط اقدام کنند.

سود وام مذکور ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت آن ۵ ساله است. بر این اساس اجاره‌نشین‌ها پس از طی کردن مراحل مربوطه می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند.

اقساط وام ودیعه برای مستاجران تهرانی ماهانه حدود ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام طی پنج سال حدود ۳۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان است.

در واقع مستاجران در پایان دوره بازپرداخت، ۱۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان سود بابت وام ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کنند. سود وام ۱۵۰ میلیون تومانی مراکز استان‌ها نیز حدود ۱۰۴ میلیون تومان برآورد می‌شود. همچنین مستاجران در سایر شهرها حدود ۷۰ میلیون تومان بابت وام ۱۰۰ میلیون تومانی، سود پرداخت می‌کنند.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اصلاح دستورالعمل اجرایی دریافت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن برای واجدان شرایط خبر داد.

مسعود بیات منش گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌تر و در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده‌اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی امکان دریافت مجدد تسهیلات را خواهند یافت.

بیات منش در بیان جزئیات پرداخت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن توضیح داد: شرط پرداخت مجدد تسهیلات مجدد ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده و تسویه تسهیلات را انجام داده اند. این دسته از متقاضیان با درج گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک عامل این امکان را برای بار دوم خواهند یافت تا نسبت به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.

گفتنی است، هم اکنون رقم تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و روستاها ۴۰ میلیون تومان است. همچنین سود تسهیلات ودیعه مسکن نیز ۲۳ درصد و حداکثر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله تعیین شده است.

وام-ودیعه-1

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

به گزارش اندیشه معاصر، در سال های اخیر، سامانه های متعددی، در رابطه با مساله املاک، از سوی دولت راه اندازی شده است که ثبت نام در برخی از آن ها، مانند سامانه املاک و اسکان، توسط مالکان و مستاجران، الزامی بوده و در برخی دیگر، مانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن،​ شکل اختیاری داشته است.

بنابر اعلام معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی، ثبت نام وام ودیعه مسکن سال گذشته، از ۲۶ خرداد ماه، آغاز گردید و تا ۳۰ آذر ماه، ادامه داشت. متقاضیان دریافت وام اجاره خانه، برای اینکه، جهت دریافت این تسهیلات، واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن شناخته شوند، لازم است که دارای شرایط اعلام شده، در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها باشند. در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، برای متقاضیان، توضیحات لازم آورده شده است.

۲اجاره نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن، می بایست به صورت رسمی تنظیم گردیده یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری نیز باشد.

۳تاریخ اجاره نامه ارائه شده می بایست، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

۴متقاضیانی که تسهیلات ودیعه مسکن را در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دریافت کرده اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی، امکان دریافت مجدد تسهیلات ودیعه مسکن را دارند.

چنانچه، ثبت نام کننده وام ودیعه مسکن، واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن​ شناخته شود و جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه به بانک معرفی گردد، لازم است که ظرف مدت دو هفته، از زمان معرفی به بانک، مدارک لازم را برای اخذ این تسهیلات، به بانک ارائه نموده و ضامنین خود را معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست وام ودیعه مسکن متقاضی رد خواهد شد.

وام-ودیعه-مسکن

شرایط وضعیت تاهل متقاضی برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

به طور معمول، ثبت نام وام مسکن، مستلزم دارا بودن شرایط معرفی شده در آن سامانه می باشد. ثبت نام در سامانه وام ودیعه مسکن نیز از این قاعده، مستثنی نبوده و افرادی که در این سامانه، اقدام به ثبت نام می کنند، لازم است که شرایط تعیین شده از سوی دولت را داشته باشند. در این قسمت به شرایط وضعیت تاهل متقاضی برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

از سوی دیگر، با توجه به این نکته که منابع مالی دولت، جهت اعطای وام ودیعه مسکن با محدودیت مواجه بوده، پرداخت این وام، به تمامی مستاجران امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه، با توجه به معیار وضعیت تاهل متقاضی، برای ثبت نام تسهیلات وام اجاره خانه ۱۴۰۳​، در میان دو قشر مستاجران مجرد و متاهل، گروه متاهلین برای ثبت نام وام ودیعه مسکن، در اولویت بوده و تسهیلات اجاره خانه به این گروه پرداخت می گردد.

بر اساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت راه و شهر سازی، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، همانند متقاضی ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، می بایست متاهل بوده یا اینکه سرپرست خانوار باشد. بنابراین، باید گفت که تسهیلات اجاره خانه سال ۱۴۰۳ که از سوی دولت ارائه گردیده، به افراد مجردی که سرپرست خانواده نمی باشند، تعلق نمی گیرد.

با این وجود، با توجه به اطلاعیه های رسمی که از سوی وزارت راه و شهر سازی اعلام گردیده است بر این قاعده، دو استثنا وارد شده و افراد، با داشتن شرایط زیر، حتی اگر مجرد بوده و سرپرست خانوار هم نباشند، واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن می باشند.

۱زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می باشند.

۲مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می باشند.

افرادی که قصد شرکت در طرح جهش تولید مسکن را دارند، می بایست ابتدا شرایط لازم برای ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن را مطالعه نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با شرایط لازم جهت ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن، به لینک زیر مراجعه نمایید.

اجاره-خانه

شرایط اجاره نامه برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

برای اینکه ثبت نام وام ودیعه مسکن، از سوی وزارت راه و شهر سازی، مورد تایید قرار گیرد و متقاضی، برای دریافت این تسهیلات، به بانک معرفی شود، علاوه بر اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه باید دارای شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن​ لازم باشد، ضروری است تا اجاره نامه ارائه شده توسط متقاضی وام نیز ویژگی های تعیین شده از سوی دولت را داشته باشد. مطابق اطلاعاتی که در سایت tem.mrud.ir، اعلام گردیده، اجاره نامه ای که برای دریافت وام ودیعه مسکن، در این سایت بارگذاری می شود، می بایست، یکی از خصوصیات زیر را دارا باشد و شرایط اجاره نامه برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳​ به شرح زیر است:

۱به طور رسمی تنظیم شده باشد. (یعنی در دفتر اسناد رسمی و توسط سردفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.)

۲در سامانه ایران املاک iranamlaak.ir ثبت شده و کد رهگیری از این سایت دریافت کرده باشد.

شرایط زمان قراداد اجاره برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، تنها محدود به شرایط مربوط به متقاضیان دریافت تسهیلات اجاره خانه و همچنین، نوع قرارداد اجاره نامه تنظیم شده نمی باشد، بلکه برای دریافت این تسهیلات مسکن، لازم است که شروط مربوط به زمان انعقاد قراداد اجاره نیز رعایت گردد.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهر سازی در سال قبل، برای اینکه ثبت نام متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، مورد موافقت قرار گیرد و وی جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه سال ۱۴۰۳ معرفی گردد، لازم است که قرارداد اجاره او، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن، منعقد شده باشد. بنابراین، چنانچه زمان انعقاد قرار داد اجاره ارائه شده، مربوط به بعد از این بازه زمانی باشد، متقاضی واجد شرایط زمان قراداد اجاره برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ نخواهد بود.

مشاور-املاک

شرایط جدید وام ودیعه مسکن مستاجران

امروزه افرادی که برای تامین هزینه اجاره مسکن خود با مشکل روبرو هستند، می توانند با مطالعه و اطلاع از شرایط جدید وام ودیعه مسکن مستاجران اقدام به دریافت و ثبت نام وام ودیعه مسکن در سایت سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به نشانی tem.mrud.ir نمایند.

شرایط وام مستاجری در سال جدید تفاوتی با سال گذشته نداشته و متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران با داشتن شرایط طبق سال گدشته می توانند اقدام به تکمیل ثبت نام کنند. شرایط وام ودیعه مسکن مستاجران عبارت است از:

متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران باید دارای اجاره نامه رسمی و ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات باشد و باید کدرهگیری اجاره نامه آنان از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ به بعد باشد.

باید اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند.

متقاضی دریافت وام اجاره مسکن ۱۴۰۳ باید متاهل و سرپرست خانواده باشد در صورتی که مجرد باشد، باید سن زنان بالای ۳۵ سال و مردان بالای ۴۵ سال باشد.

شرایط ذکر شده از مهمترین و اصلی ترین شرایط دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران است. لازم به ذکر است، متقاضیانی که در سال های گذشته وام ودیعه مسکن مستاجران دریافت نموده اند در صورتی می توانند مجددا درخواست خود را در سایت ثبت نام وام ودیعه مسکن مستاجران ثبت نمایند که پرداخت وام ودیعه مسکن قبلی خود را انجام داده و تسویه نموده باشند.

خودنویس-املاک

سامانه خودنویس برای صفر شدنِ حق الزحمه‌ های میلیونی

کارشناس مسکن گفت: سامانه خودنویس توانست با راه اندازی ثبت قرارداد‌های خریدوفروش و اجاره مسکن تمامی حق الزحمه‌های نجومی را به صفر برساند.

به گزارش اندیشه معاصر، وحیدی کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه سامانه خودنویس از خرداد ماه سال گذشته در جهت نظارت و کنترل قیمت مسکن و ساماندهی آن و با همت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده تا شهروندان بتوانند قراردادهای ملکی خود را به طور رایگان ایجاد و ثبت کنند گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار قرارداد اجاره ثبت شده که با اضافه شدن قراردادهای خرید و فروش این تعداد رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در نسخه فعلی سامانه خودنویس، تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس است، همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاورین قرار گرفته و از خرداد ماه امسال هم فروش ملک نیز در دسترس همگان قرار گرفت که‌ خود باعث استقبال بسیار گسترده بسیاری از افراد شد.

او با بیان اینکه از خرداد سال گذشته تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کدرهگیری رایگان صرفا در سامانه خودنویس ثبت شده اند گفت: دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس هم توسط مشاوران املاک و هم خود مردم به عنوان متعاملین به صورت رایگان امکان پذیر شده است.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ثبت مبایعه‌نامه نیز امسال به سامانه خودنویس منتقل شد که همبن امر هزینه های چند صد میلیونی که باید به مشاوران املاک پرداخت می کردند صفر شود و تمامی آنها در جیب خریداران و فروشندگان باقی بماند.

کارشناس سیاست گذاری مسکن اظهار کرد: سامانه خودنویس جایگزین سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شده است و مطابق با ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، امکان تنظیم قرارداد بین موجر و مستأجر بدون هیچ گونه وجهی در این سامانه فراهم شده است.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی بارز این سامانه صرفه‌جویی در کمیسیون املاکی‌هاست، ضمن اینکه موجر و مستأجر با حذف املاکی‌ها می‌توانند به صورت رایگان درخواست و مبایعه‌نامه‌ خود را ثبت کنند.

او با بیان اینکه خدمات گوناگون سامانه خودنویس شامل ثبت قراردادهای اجاره، دریافت کد رهگیری و استعلام آن، استفاده کنید. گفت: یکی از مهم ترین مزیت های این سامانه آن است که تمامی فرارهای مالیاتی که پیش از این در حوزه املاک انجام میشد گرفته می شود و تمامی واسطه ها از طریق این بخش ساماندهی و حذف شده اند که‌ این‌ امر خود نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن داشته است.

منبع: اندیشه معاصر
کدخبر: 338402

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین