|
کدخبر: 272041 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

از خود گذشتکی تا پای جان / درآمد پایین پزشکان منصفانه نیست!

برای فعالیت در شغل پر زحمت پزشکی آن هم در زمان شیوع اپیدمی های خطرناک و کشنده ای چون کرونا، باید از خیلی چیزها گذشت. شاید حتی گذشتن از جان مطرح باشد اما یک پزشک در طول دوران تحصیل و حین خدمت همواره این موضوع را مد نظر دارد که نجات جان یک انسان اولویت دارد. در این گزارش به ابعاد مختلف سختی کار یک پزشک می پردازیم.

جامعه از خود گذشتکی تا پای جان / درآمد پایین پزشکان منصفانه نیست!

شغل پزشکی از گذشته تا امروز، در دسته‌بندی مشاغل لوکس و وجه دار بین مردم معروف بوده است. ولی سختی کار پزشکی در مراحل قبل از قبولی در دانشگاه و حین تحصیل و در نهایت زمان فعالیت کاملا مشهود است. پزشکان به دلیل حساسیت فوق العاده بالای نوع شغل شان، اجازه اهمال کاری و اشتباه را ندارند. شاید اولین اشتباه برای یک پزشک تبدیل به آخرین اشتباه او شود.

توانایی‌های لازم جهت تحصیل در رشته پزشکی

علاقمندان به پزشکی قبل از اقدام به تحصیل در رشته پزشکی باید درباره توانایی‌های خود اطلاعات کافی را داشته باشند. یک فرد برای تحصیل در رشته پزشکی می‌بایست توانایی تحمل استرس و شرایط سخت شغل پزشکی، توانایی تحصیل در دوره هفت‌ساله رشته پزشکی، توانایی انجام مراحل دریافت پروانه پزشکی و تاسیس مطب، توانایی انجام کار شیفتی و کار در تعطیلات و دوری از خانواده و دوستان، توانایی مواجهه با خون ریزی، زخم، اعضای بدن انسان، بدن بیمار و جسد، اشتن هوش و استعداد لازم برای یادگیری مباحث و دروس رشته پزشکی، تسلط بر زبان انگلیسی جهت مطالعه منابع تخصصی پزشکی و آشنایی با اصطلاحات پزشکی انگلیسی را داشته باشد.

پزشکان زمان فراغت ندارند

یک پزشک همواره در حال به روز کردن اطلاعات در جهت بهبود خدمت‌رسانی به مردم است. بهتر است بگوییم کسی که شغل پزشکی و رشته پزشکی را انتخاب می‌کند باید از خیلی تفریحات و اوقات فرغاتی که قبل از این داشته است، خداحافظی کند. پزشکان بعد از ۷ سال تحصیل و چندین سال زمان برای دریافت تخصص و فوق تخصص، نهایتا در سن ۴۰ سالگی به یک ثبات نسبی در رشته کاری خود می‌رسند، بنابراین می‌توان گفت ازدواج و فرزنددار شدن‌شان هم نسبت به دیگر افراد جامعه با تاخیر صورت می‌گیرد.

دورنمای درآمد و آینده شغلی پزشکان

میزان درآمد یک پزشک نسبت به یک پزشک دیگر متفاوت است. هر پزشک با توجه به مدرک تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و میزان تخصص و محلی که در آن خدمت می‌کند، درآمد متفاوتی دارد. از نظر آینده شغلی به دلیل کمبود نیروی پزشک در شهرهای محروم و کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کلان شهر ها، می‌توان گفت همواره به نیروی حاذق و به روز در رشته‌های مختلف پزشکی نیازمندیم.

دلیل مهاجرت پزشکان از کشور

تورم همان طور که در دیگر مشاغل تاثیر گذار بوده است در بین پزشکان هم تاثیر منقی خود را گذاشته است. در بسیاری از کشورها میزان حقوق پرداختی به دستیاران پزشکان در سطحی قرار دارد که به سادگی از مخارج خود برمی آیند ولی در کشور ما برخی پزشکان به دلیل بالا رفتن تصاعدی هزینه‌ها و تعرفه پایین از پس مخارج روزانه خود نیز برنمی آیند. بنابراین در این شرایط اقتصادی یک پزشک ترجیح می‌دهد با مهاجرت به کشوری دیگر به سطح رفاه مورد نظر خود برسد.

مرتضی فیض، پزشک عمومی به گسترش نیوز گفت: تعرفه پزشکی سالانه افزایش نرخی نامتناسب با تورم دارد، اما در مقابل میزان تورم در کشور روزانه دستخوش تغییر می‌شود. طبیعتا ۹۵ درصد پزشکان عمومی با درآمد زیر ۱۰ میلیون تومان قادر نخواهند بود از پس مخارج سنگین هزینه‌های خدمات درمانی برآیند و اغلب تصمیم به مهاجرت گرفتند و یا در آینده‌ای نزدیک مهاجرت خواهند کرد.

ماندانا آریایی از دیگر پزشکان عمومی است که در رابطه با وضعیت مالی پزشکان گفت: مهاجرت پزشکان به کشورهای همسایه امری طبیعی و منطقی است به این دلیل که هزینه‌ها سرسام‌آور و کمرشکن شده است. در سال‌های گذشته هیچکدام از پزشکان دغدغه هزینه کالاهای مصرفی مطب را نداشتند، اما در وضعیت حال حاضر، خرید اقلام مصرفی به صورت روزانه و با تعداد محدودی انجام می‌شود.

سختی کار در دوران کرونا برای پزشکان

کرونا در همه جای دنیا سختی‌های خاص خود را داشته است و همچنان نیز دارد. اطلاعات ناقص کادر درمان در ابتدای شیوع کرونا، تغییر مداوم ویروس کرونا و نبودن سپر امنیتی در برابر این ویروس سختی مبارزه با بیماری را دو چندان کرد. اما واکسیناسیون مقداری از بار سختی این بیماری کاست، به طوریکه کادر درمان در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند. اگر کشورمان ازلحاظ اقتصاد غنی و قوی بود در بحث کرونا مرگ‌ومیر کمتری داشتیم چراکه راحت پزشکان می‌توانستند این بیماری را کنترل و مدیریت کنند. در طول دوران شیوع بیکاری کرونا، بسیاری از همکاران به خصوص در ماه‌های ابتدایی این بیماری که هنوز ناشناخته بود و مرگ‌ومیر بالایی داشت، ایثار کردند و وارد عرصه درمان شدند.

کلام آخر

توجه به رفاه اقتصادی پزشکان باید در اولویت باشد. یک پزشک به دلیل حساسیت بالای شغلی نباید به فکر حل و فصل مایحتاج روزانه خود باشد. همان قدر که یک نفر در زمان سرمایه گذاری های هنگفت انتظار برآورد بالا دارد، می بایست یک پزشک به پاس سال ها تحصیل و مشقت در حرفه پزشکی به انتظار استاندارد خود در زمینه مالی برسد. بحث تورم هر جای اقتصاد را نشانه بگیرد شاید به سنگینی فشار در بخش درمان نباشد، بنابراین مسئولین و قانون گذاران در بخش تعیین تعرفه های پزشکی باید توجه ویژه تری به این بخش داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها