|

وضعیت جاده چالوس در ۲۴ ساعت آینده | منتظر برف و باران باشیم؟

دیروز خبری مبنی بر انسداد ۱۰ روزه جاده چالوس منتشر شد. علت این کار؛ اجرای عملیات راه سازی و بتن ریزی و همچنین ایمن سازی جاده عنوان شد؛ اما ساعتی بعد از اعلام این خبر؛ سازمان راهداری طی اطلاعیه ای اسنداد ۱۰ روزه را لغو و به زمان دیگری موکول کرد.

جامعه وضعیت جاده چالوس در ۲۴ ساعت آینده | منتظر برف و باران باشیم؟

محور چالوس به همراه جاده هراز و فیروزکوه؛ راه‌های مواصلاتی اصلی کشور برای سفر به شمال کشور هستند. جاده چالوس تهران را به شهر چالوس در استان مازندران وصل می‌کند. این جاده دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی است و در بهار و پاییز فوق العاده جذاب و دیدنی است.

پیچ و تاب جاده به همراه نم باران و جشنواره رنگ‌ها همه را به خود جذب می‌کند. چالوس در نزد گردشگران و مسافران شمال کشور دارای جایگاه ویژه ای است و مسافران بیشتری این جاده را برای سفر به استان‌های شمالی انتخاب می‌کنند؛ زیرا این جاده شما را هم به مازندران و هم به گیلان می‌رساند؛ ولی جاده‌های دیگر این گونه نیستند و تک مقصد هستند، بنابراین با سفر به جاده چالوس می‌توانید انتخاب کنید به غرب مازندران بروید یا شرق گیلان.

پاییز- چالوس

پیشینه ساخت جاده

 این جاده در اواخر حکومت قاجار ساخته شده است. کاربری قدیمی این جاده مالرو بوده است و برای عشایر و سفر با پای پیاده استفاده می‌شده است. بعد از گذشت مدتی و در حکومت پهلوی اول؛ با دستور ویژه رضاخان این جاده ساخته شد و توسط وی افتتاح شد. سد امیرکبیر برای تامین آب شرب مردم شهر چالوس در سال ۱۳۴۰ ساخته شد. اگر به این جاده سفر کرده باشید می‌دانید که بسیار صعب‌العبور است و ساخت آن هزینه و وقت زیادی گرفته است. برای کندن تونل کندوان هزاران کارگر طی سه سال با حقوق بالا به کار گرفته شدند.محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر مربوط کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است.

دیدنی های جاده چالوس

جاهای دیدنی چالوس همواره نظر گردشگران و مسافران استان مازندران را به خود جلب می کند. شمال ایران با طبیعتی بی نظیر و زیبا از مکان های گردشگری مهم کشور محسوب می شود و همواره مسافران بسیاری دارد. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی چالوس می پردازیم: مرداب هسل چالوس؛ آبشار اکاپل؛ پارک جنگلی فین چالوس؛  پل زغال چالوس؛ نمک آبرود؛ کاخ چای خوران چالوس تنها گوشه ای از زیبایی های چالوس هستند.

وضع بارش ها

شهر های شمال کشور همگی از پاییز تا بهار درگیر برف و باران هستند. به طوری که الان تهران دارای آب و هوای سرد است و یا جاهایی در جنوب کشور آب و هوای بهاری و خنک را تجربه می کنند در جاده چالوس برف و باران سنگینی می بارد؛ به طوری که گاهی اپقات تا چند روز این مسیر به طور کامل مسدود می شود. تجهیزات ایمنی به‌ویژه زنجیر چرخ، در شرایط برفی بسیار ضروری است و رانندگان باید توجه داشته باشند که بدون تجهیزات زمستانی، ممکن است قادر به عبور از برخی محورها نباشند. برابر آمار به طور میانگین روزانه در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند و این آمار در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد در روز می رسد. 

نکات ایمنی قبل سفر از جاده چالوس

پیش از سفر به جاده چالوس حتماً ماشینتان را به یک تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید تا عیب و ایرادهایش را به شما بگوید. سالم بودن موتور، ترمز، کلاچ، لنت‌ها و چرخ‌های خودرو در امنیت سفرتان به این جاده بسیار مهم است. اگر لاستیک‌های ماشینتان قدیمی و آج‌های آن ساییده شده، پیش از هر کاری حداقل یک جفت لاستیک نو (برای چرخ‌های جلوی خودرو) بخرید. جاده چالوس فراز و فرود زیادی دارد و لاستیک‌های سالم کمک می‌کند تا در زمان لغزندگی جاده راحت‌تر بتوانید ماشین‌ را کنترل کنید. فراموش نکنید پیش از شروع سفر میزان بنزین باک را چک کنید و اگر از عوض کردن روغن موتور و روغن ترمز مدت زیادی گذشته است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. 

جاده چالوس یکی از جاده‌های شمالی ایران محسوب می‌شود و از آب و هوای این ناحیه تبعیت می‌کند. به همین دلیل اگر در فصل‌های سرد سال، مخصوصاً زمستان می‌خواهید به این جاده سفر کنید، حتماً وضعیت هوای منطقه را بررسی کنید.این جاده در روزهای بارانی و برفی علی‌رغم زیبایی شگفت‌انگیزش بسیار خطرناک می‌شود و برای رانندگی در آن به زنجیرچرخ و سایر لوازم ایمنی نیاز خواهید داشت.

جاده- چالوس

از طرفی جاده چالوس در روزگاری ساخته شد که دانش مهندسی راه‌ها و جاده‌ها به پیشرفت امروز نرسیده بود. به همین دلیل این جاده از استانداردهای جاده‌های امروزی پیروی نمی‌کند و ریزش کوه و رانش زمین از چالش‌های همیشگی آن به شمار می‌آید. راهداری در صورت ریزش کوه یا رانش زمین این جاده را می‌بندد و جلوی رفت و آمد خودروها به آن را می‌گیرد. 

وضعیت جاده چالوس در ۲۴ ساعت آینده 

 ساعاتی پیش بارش شدید باران در شهرهای نوشهر و چالوس شروع شد و این بارش ها موجب قطع برق و اینترنت شده است.برای ساعات آینده در جاده چالوس آب و هوای بارانی و برفی پیش بینی می شود؛ بنابراین بهتر است پیش از سفر به جاده چالوس با شماره تلفن ۱۴۱ که شماره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است تماس بگیرید و از باز بودن راه مطمئن شوید.

کدخبر: 339028

ارسال نظر