|
کدخبر: 222322

افزایش شکاف‌ها در وین با تغییر تیم مذاکره‌کننده ایران؟

هفتمین دور مذاکرات وین که روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده بود، امروز به ایستگاه پایانی می‌رسد تا نمایندگان کشورهای حاضر در این مذاکرات با بازگشت به پایتخت‌های خود با مقامات عالی کشورشان رایزنی کنند. مذاکرات احتمالا امروز با نشست کمیسیون مشترک برجام پایان خواهد یافت. لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در توئیتی با تایید این اخبار نوشت: این امیدواری وجود دارد که در اوایل هفته آینده (دوشنبه یا سه‌شنبه) مذاکرات وین از سر گرفته شود.

سیاست افزایش شکاف‌ها در وین با تغییر تیم مذاکره‌کننده ایران؟

با این مجموع خبرها نشان از رسیدن مذاکرات به هسته سخت خود دارد. از سویی اسرائیل مدام در حال صدور بیانیه بر علیه ایران است و از طرفی دیگر گفته شده ایران با قرائت بیانیه امریکا در هنگام یک نشست به شدت مخالفت کرده است. خبرنگار وال استریت ژورنال، لارس نورمن نیز در توئیت دیگری نوشت که تیم ایران می‌گوید ما توافقی می‌خواهیم که تحریم‌ها را لغو کند، اما خودمان را به خاطر آن نمی‌کُشیم. مذاکرات اولویت اصلی ما نیست.

نورمن می‌گوید این نشان می‌دهد که این بازی سختی خواهد بود و مدعی است تیم جدید به طور قابل توجهی موضع سخت‌تری آورد و آن را در متن نوشت. شکاف‌های قابل توجهی بیشتر از ۲۰ ژوئن وجود دارد. اروپا قطعاً از متن‌های تحویل داده شده ناراضی بودند.

اما طی در روزهای اخیر چه اتفاقاتی در وین رخ داده و چه اخباری از مذاکرات منتشر شده است و آیا جای خوش‌بینی به حصول توافق در وین وجود دارد؟

ارائه متن پیشنهادی ایران به دیگر طرف‌ها

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان صبح دیروز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای تحویل داده است. به گفته علی باقری، طرف مقابل باید اینها را بررسی کند و آمادگی لازم پیدا کند تا وارد مذاکرات جدی درباره این متن‌ها شود. او در ادامه افزود: امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان به جمع بندی درباره این دو سند برسند. ما اعلام کردیم گفت‌وگوها می‌تواند ادامه یابد، ما در وین هستیم. آنها نیاز دارند که اسناد را بررسی کنند اما اگر آماده باشند برای ادامه و استمرار در همین دور ما مانعی نداریم.

رفع تحریم‌ها گام به گام نخواهد بود

در عین حال مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت از وجود سند سومی نیز خبر داد و گفت: ایران در سند سومی که به طرف‌های مقابل در برجام ارائه می‌شود درباره مدت راستی آزمایی از رفع تحریم‌ها نقطه نظرات و پیشنهادهای را بیان می‌کند. این سند هنوز تحویل طرف‌ها نشده است. علی باقری همچنین تاکید کرد که رفع تحریم‌ها گام به گام نیست.

امیرعبداللهیان: خوش‌بین نیستم

در این میان وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت‌وگوی تلفنی با «هایاشی یوشیماسا» وزیر امور خارجه ژاپن درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. امیر عبداللهیان با تاکید بر این که ما از مذاکره جدی و یک توافق خوب استقبال می‌کنیم و باید طرف‌های مقابل از خود حسن نیت نشان دهند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و دستورکار روشن و منطقی شده به وین رفته است، اما درباره اراده و نیت امریکا و سه کشور اروپایی خوش بین نیستیم.

تلاش امریکا برای حضور در مذاکرات وین

نماینده امریکا در امور ایران، رابرت مالی که در وین به سر می‌برد تلاش‌هایی را برای اثرگذاری بر مذاکرات و حضور در آن انجام می‌دهد.

گروسی دیروز در توئیتی از مذاکره و دیدار برجامی با رابرت مالی خبر داد. او نوشت: تبادل نظر به‌جایی با رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران درباره مذاکرات برجامی داشتم و بر نقش راستی‌آزمایی لازم الاجرای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردم.

از سوی دیگر اخباری مبنی بر قرائت بیانیه امریکا در مذاکرات وین خبر می‌دهد، اقدامی که با واکنش تند طرف‌های ایرانی مواجه شده است. پایگاه میدل‌ایست‌آی با بیان اینکه مذاکرات شروع بسیار سختی داشته‌اند، نوشت: «میدل‌ایست‌آی متوجه شده که یک کشور اروپایی با قرائت بیانیه رابرت مالی، رئیس هیأت امریکایی، ایران را عصبانی کرده است. هیأت ایران اعتراض کرده و گفته که امریکا جزو گفت‌وگوها نیست و سپس خطاب به حاضران در اتاق گفته: "ما را تهدید نکنید."» بر اساس این گزارش، نماینده کشور اروپایی مذکور عقب‌نشینی کرده و به ایرانی‌ها اطمینان داده که بیانیه هیأت امریکایی از آن به بعد قرائت نخواهد شد.

سنگ اندازی اسرائیل بر سر راه مذاکرات

همزمان با آغاز گفت‌وگوها در وین، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با هدف فضاسازی علیه ایران توری اروپایی آغاز و مدام بیانیه‌هایی صادر کرده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان عصر روز پنجشنبه در توئیتی در این خصوص نوشت: جای تعجب نیست رژیمی که پیدایش آن بر مبنای جنگ، تنش و ترور بوده، همواره از گفت‌وگو بیزار است. هیأت‌ها در وین، از اقامتگاه نخست‌وزیر اسرائیل دستور نخواهند گرفت.

مذاکرات به بن‌بست رسیده است؟

هرچند که به نظر مذاکرات در وین خیلی زود به هسته سخت خود رسیده، اما در عین حال اخیار خوبی نیز منتشر می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه دیروز با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم بازگشت سریع به چارچوب اصلی توافق هسته‌ای تاکید کرد. آنها در توئیتی نوشتند: این که مذاکرات در حال برگزاری مبتنی بر نتایج ۶ دور قبلی مذاکرات است، حائر اهمیت است. تمامی طرفین مذاکرات یک هدف پیش رو دارند و آن بازگشت سریع به چارچوب توافق شده، بدون هیچ گونه اضافات یا استثنا و اطمینان یافتن از بقای هر چه بیشتر آن است. کسانی که ادعا می‌کنند ما در یک بن بست قرار داریم، اشتباه می‌کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که رسیدن به یک توافق همیشه امکان‌پذیر است، با توجه به این که اراده سیاسی وجود دارد. خوب است که آنها [مذاکرات] را از نقطه آغاز از سر نگرفته‌اند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از اطلاعاتی که گفته‌ می‌شود رژیم صهیونیستی به متحدانش ارائه داده و در آن ادعا شده است ایران در حال غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم است، باخبر است یا نه؟ گفت: نه، ما این اطلاعات را در اختیار نداریم. البته باید به خاطر آورد تنها حضور در محل، حضور ما است، حضور بازرسان آژانس. درحال‌حاضر غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم در ایران انجام نمی‌شود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها