|
کدخبر: 327165 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس سیاسی؛

۵۰ روز سرنوشت ساز / گزینه های ریاست جمهوری آینده چه کسانی هستند؟

هانی زاده گفت: باید منتظر ماند و دید چه کسانی انتخاب و تایید صلاحیت خواهند شد. طبیعاتا گزینه های بسیاری وجود دارد؛ اما همچنان مشخص نیست و نمی توان درباره آن نظر دقیق و روشنی دارد.

سیاست ۵۰ روز سرنوشت ساز /  گزینه های ریاست جمهوری آینده چه کسانی هستند؟

روز گذشته، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان دچار سانحه شد. در این پرواز، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر حضور داشتند که تمام افراد این پرواز به درجه شهادت رسیدند. شهید ابراهیم رئیسی که برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در جنگل دیزمار در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا دچار سانحه شد.

حادثه-بالگرد

بالگرد-حادثه

در همان ساعت های ابتدایی این حادثه اخبار بسیاری در فضای مجازی منتشر شد و عملیات برای یافتن سرنشینان هلی کوپتر آغاز و تا ساعت ها ادامه داشت. به علت شرایط بد آب و هوایی، عملیات به کندی پیش رفت و تا ساعات پایانی شب، خبری از زنده ماندن سرنشینان پرواز منتشر نشد. در همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه، نیروهای امدادی به منطقه سقوط بالگرد اعزام شدند و سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که متاسفانه به دلیل مه‌گرفتگی شدید امکان امداد رسانی و پرواز وجود ندارد. تیم‌های امدادی و پیاده نیز به همراه تجهیزات کامل به محل اعزام شدند و ارزیابی و گشت ‌زنی را آغاز کردند تا در صورت پیدا شدن مصدومان، بتوانند خدمات فوریت‌های پزشکی را انجام دهند.

بالگرد-حادثه۲

هلال-احمر-امداد

هلال-احمر۳

در ساعت ۷ و ۵ دقیقه صبح امروز، مردم ایران، صبح خود را با خبری ناخوشایند آغاز کردند. عملیات جستجوی امدادگران برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امورخارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و ... سرانجام پس ازگذشت حدود ۱۵ ساعت با کشف بالگرد مذکور به پایان رسید و متاسفانه مشخص شد که در جریان این سانحه تمامی سرنشینان به شهادت رسیده‌اند. عملیات جست و جو، حدود ۱۵ ساعت طول کشید و در نهایت مشخص شد که تمام سرنشینان این پرواز به شهادت رسیده اند.

ابراهیم-رئیسی-۲

محمد مخبر که پیش از این معاون اول رئیس جمهور بود، اکنون به سمت رئیس قوه انتخاب شده است و تا ۵۰ روز، مسئولیت امور را برعهده دارد. طبق قانون، باید بعد از گذشت ۵۰ روز، انتخابات برگزار شده تا رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب شود. در خصوص آینده سیاسی کشور گفتگویی با حسن هانی زاده داشتیم. در ادامه همراه ما باشید. 

همراهی مخبر توسط رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس

حسن هانی زاده، کارشناس سیاسی، در ارتباط با حادثه روز گذشته و آینده امور کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: طبق ماده ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت فوت یا کناره گیری رئیس جمهور، طبیعاتا، معاون اول رئیس جمهور، امور کشور را برعهده خواهد گرفت و باید ظرف مدت ۵۰ روز، مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.

حسن-هانی زاده

هانی زاده ادامه داد: همزمان با آنکه، معاون اول رئیس جمهور، امور مملکت را برعهده خواهد گرفت، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس ۲ رکن حاکمیتی مهم در کنار معاون اول رئیس جمهور به عنوان شورای ریاست جمهوری، تا برگزاری انتخابات زودهنگام، اداره کشور را برعهده خواهند گرفت. این موضوع تا ۵۰ روز ادامه دارد.

وی افزود: از آنجایی که ایران به نهاد های مدنی معروف است و فوت اشخاص تاثیر بسیار بالایی بر کشور دارد، اما باید اشاره کرد که در اداره امور کشور، هیچ خللی وارد نخواهد شد و موسسات مدنی، لشکری و کشوری طبیعاتا اداره امور را برعهده خواهند گرفت و هیچ خلل امنیتی و سیاسی به وجود نخواهد آمد. هرچند، شهادت افراد حاضر در هلی کوپتر، دارای ارزش بسیاری برای کشور است اما باید گفت که آسیب و خلل در امور کشور وارد نخواهد شد و کشور امور خود را به وسیله معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان اداره خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا این حادثه تاثیر خاصی بر روی روابط دیپلماتیک کشور خواهد گذاشت یا خیر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، سیاست کاملا مشخصی دارد و فردی که درآینده وزیر امور خارجه خواهد شد، قطعا، همان سیاست هایی که شهید عبداللهیان دنبال می کرد را ادامه خواهد داد. همان سیاست های گذشته با اشراف و رهنمود های مقام معظم رهبری ادامه دارد و هیچ مشکلی برای روابط خارجی ایران به کشورهای منطقه و جوامع بین الملل به وجود نخواهد آمد.

انتخابات-زودهنگام

هانی زاده در ارتباط با گزینه های مشخص در انتخابات زودهنگام ۵۰ روز آینده و حضور چهره های شاخص به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید منتظر ماند و دید که چه کسانی انتخاب و تایید صلاحیت خواهند شد. طبیعاتا گزینه های بسیاری وجود دارد اما همچنان مشخص نیست و نمی توان درباره آن نظر دقیق و روشنی دارد.

وی در پایان گفت: قطعا هر ۲ جریان سیاسی کشور که اصلاح طلب و اصولگرا هستند، نامزدهای خود را خواهند داشت اما ظرف هفته های آینده و پس از مراسم عزاداری، وضعیت مشخص خواهد شد که چه کسانی از این ۲ جناح نامزد خواهند شد. درحال حاضر برای گمانه زنی کاندید های انتخابات بسیار زود است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها