|
کدخبر: 334989

دیدار مهم شویگو با اسد | محاسبات منطقه ای تغییر می کند؟

در راستای تقویت روابط میان سوریه و روسیه، «بشار اسد» با «سرگئی شویگو»، دبیر شورای امنیت روسیه، دیدار کرد. در این ملاقات، رئیس‌جمهور سوریه و دبیر شورای امنیت روسیه به بحث و تبادل نظر درباره روابط دوجانبه دو کشور پرداختند.

سیاست دیدار مهم شویگو با اسد | محاسبات  منطقه ای تغییر می کند؟

طبق اعلام ریاست‌جمهوری سوریه از طریق حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، بشار اسد روز دوشنبه با سرگئی شویگو دیدار کرد.

نهاد ریاست‌جمهوری سوریه اعلام کرد که در این دیدار، رئیس‌جمهور و شویگو درباره موضوعات مختلفی از جمله امنیت، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، روابط دوجانبه سوریه و روسیه و راه‌های تقویت این روابط به منظور تأمین منافع دو کشور گفتگو کردند. طبق گزارش المیادین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در دیدار با اسد در ۲۵ ژوئیه تاکید کرده بود اوضاع در خاورمیانه به طور فزاینده‌ای متشنج می‌شود و رایزنی‌هایش با رئیس جمهور سوریه فرصتی برای گفت‌وگو درباره همه تحولات و سناریوهای احتمالی است.

وی در عین حال تاکید کرد که فرصت‌های امیدوارکننده‌ای برای روابط اقتصادی و تجاری بین سوریه و روسیه وجود دارد. پوتین در دیدار قبلی در مسکو در مارس سال گذشته میلادی نیز تاکید کرد که به لطف تلاش‌های مشترک ۲ کشور، نتایج مهمی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی به دست آمده است.

ولادیمیر پوتین در این دیدار گفت: به لطف تلاش‌های مشترک ما و مشارکت قاطع نیروهای مسلح روسیه در سوریه، نتایج مهمی در مبارزه با تروریسم به دست آمده است که این امر باعث می‌شود وضعیت داخلی، از نظر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شاهد ثبات باشد.

 بیست‌و‌پنجم فوریه و تقریبا ۲۴ ساعت پس از آنکه رئیس‌جمهوری روسیه دستور تهاجم کامل به خاک اوکراین را صادر کرد، نیروهای روسیه به نزدیکی کی‌یف پایتخت این کشور رسیدند. حتی با در نظر گرفتن قدرت آتش بسیار برتر روسیه در مقایسه با اوکراین، سرعت این پیشروی نظامی شگفت‌آور بوده است. اما این موضوع نکته دیگری را نیز برجسته کرده است؛ اینکه تا چه حد کل کمپین فشار کرملین بر اوکراین از طرف ارتش روسیه هدایت شده است؟

خلاف بسیاری از تلاش‌های قبلی مسکو برای دستیابی به اهداف سیاسی در غرب -یا برای انتقام از یک دشمن فرضی- حمله به اوکراین توسط سرویس امنیت فدرال (FSB) که عمده توجه غرب را به خود جلب کرده، انجام نشده است. در عوض، این حمله از همان ابتدا با یک نمایش قدرت نظامی سنتی انجام شده است؛ ابتدا یک نیروی عظیم را در مرزها مستقر کرد و سپس در میان سکوت جهانی که فقط تماشاگر بود، به‌سرعت از این نیرو برای تجاوز به خاک یک کشور مستقل دیگر استفاده کرد. پوتین با اعطای چنین نقش تعیین‌کننده‌ای به ارتش، در حال تحکیم و تثبیت تغییری چشمگیر است که از یک دهه گذشته در سلسله‌مراتب امنیتی کرملین ایجاد کرده است. «آندری سولداتوف»، روزنامه‌نگار تحقیقی و تحلیلگر نظامی در فارن‌افرز، با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و جایگاه ارتش روسیه می‌نویسد: در‌حالی‌که ارتش روسیه در سال‌های گذشته در سیاست‌گذاری دخالتی نداشت و زیرمجموعه سرویس‌های امنیتی حکومت پوتین بود -که خود پوتین نیز از همین سرویس‌های امنیتی برخاسته‌- در سال‌های اخیر، ارتش نه‌تنها در تعاملات روسیه با کشورهای همسایه اهمیتی جدی پیدا کرده است، بلکه در نحوه شکل‌گیری سیاست‌ها نیز نقشی انکارنشدنی دارد. هم‌زمان با این تحولات، ارتش روسیه از حمایت عمومی تازه‌ای در داخل روسیه برخوردار شد.

تا پیش از این، بسیاری از روس‌ها ارتش این کشور را به درستی بسیار ضعیف، درگیر کمبود بودجه و عقب‌افتاده می‌دانستند، اما نظامیان روسیه اکنون به نسل جدیدی از فناوری مجهز شده‌اند و از سوی یک مجتمع نظامی-صنعتی بزرگ پشتیبانی می‌شوند که روز به روز بیشتر در جامعه روسیه در حال گسترش است و با نفوذ سیاسی جدید خود، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادها در روسیه تحت حاکمیت ولادیمیر پوتین، جا افتاده است. هدایت این تحولات در ارتش را یکی از جاه‌طلب‌ترین اعضای حلقه داخلی پوتین در دست دارد؛ سرگئی شویگو.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها