|

واکنش تند و تیز سخنگوی وزارت خارجه به ادعای جنجالی درباره دخالت ایران در خرید پیجرهای منفجر شده

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: اظهارنظر یکی از اعضای ما درباره دخالت ایران در تأمین برخی تجهیزات برای لبنان و حزب الله، نظر شخصی او محسوب می‌شود.

سیاست واکنش تند و تیز سخنگوی وزارت خارجه به ادعای جنجالی درباره دخالت ایران در خرید پیجرهای منفجر شده

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفت‌وگویی  اظهار داشت: اظهارنظر یکی از همکاران ما درباره دخالت ایران در خرید برخی تجهیزات برای لبنان و حزب‌الله، نظر شخصی اوست و نمایانگر موضع کمیسیون امنیت ملی نیست. تاکنون کمیسیون و مجلس هیچ بررسی در این زمینه انجام نداده‌اند و مطلبی در این خصوص وجود ندارد.

پیش از این احمد بخشایش اردستانی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود به‌طورقطع نیروهای جمهوری اسلامی در خرید پیجرهای حزب‌الله نقش داشته‌اند و بنابراین دستگاه‌های اطلاعاتی ایران نیز باید به این مسئله ورود پیدا کنند.

ابراهیم رضایی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با رد چنین ادعایی توضیح داد: در ارتباط با حوادث منطقه از جمله موضوعات و حوادث تروریستی لبنان و برای بررسی ابعاد مختلف امنیتی و فنی حوادث لبنان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی صبح فردا جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور وزیر ارتباطات و تعدادی از مدیران این وزارتخانه و همین‌طور مسئولان فرماندهان و مدیرانی از سپاه وزارت اطلاعات و وزارت خارجه و برخی از دیگر از دستگاه‌ها خواهد داشت و ابعاد مختلف این حادثه رو مورد بررسی قرار خواهد داد.

رضایی بیان کرد: ما به‌شدت اقدام تروریستی رژیم تروریستی و پادگانی صهیونیستی را در لبنان محکوم می‌کنیم. این اقدام برای ادامه جنایت‌های ۷۰ساله و به‌ویژه یک‌ساله اخیر این رژیم ارزیابی می‌شود.

رضایی گفت: رژیم صهیونیستی با ترور ملت لبنان و با اقدام تروریستی علیه یک ملت و اقدام تروریستی علیه غیرنظامیان در لبنان ثابت کرده که چیزی جز زبان زور نمی‌فهمد و ما معتقدیم که از همه ابزارها برای خنثی‌کردن وحشی‌گری‌ها و آدم‌کشی‌های رژیم صهیونیستی و ماشین ترور و ماشین آدم‌کشی و کودک کشی این رژیم باید استفاده بکنیم.

 حزب‌الله پیش‌تر برای ۵ هزار پیجر نزد شرکت تایوانی سفارش خرید داده بود که اوایل سال جاری میلادی وارد لبنان شدند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که شبه‌نظامیان حزب‌الله از این پیجرها که تنها پیام‌های متنی ارسال می‌کند به عنوان یک وسیله ارتباطی با فناوری پایین استفاده می‌کردند تا از ردیابی موقعیت مکانی خود توسط اسرائیل جلوگیری کنند.

منبع بلند‌پایه لبنانی نیز مدعی شده است که سرویس جاسوسی اسرائیل دستگاه‌های پیجر را در مرحله تولید دستکاری کرده است.

بنا به ادعای این منبع «موساد یک برد غیرقابل ردیابی حاوی مواد منفجره را که با ارسال کد فعال می‌شود و حتی با اسکنرها هم به سختی قابل تشخیص هستند از پیش داخل این دستگاه‌ها کار گذاشته است.»

این منبع افزود که ۳ هزار دستگاه از این پیجرها با ارسال پیام کدگذاری شده به صورت همزمان منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که حداکثر سه گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید خریداری شده کارگذاشته شده بود.

یکی از مقامات حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که این انفجار‌ها «بزرگترین نقص امنیتی» این گروه از زمان آغاز درگیری‌های غزه میان اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر گذشته بوده است که دامنه آن به مرزهای جنوبی لبنان نیز کشیده شده است.

جاناتان پانیکوف، معاون سابق اطلاعات ملی ایالات متحده در امور خاورمیانه نیز در گفتگو با رویترز این انفجارها را «بزرگترین شکست اطلاعاتی و ضد جاسوسی حزب‌الله در دهه‌های اخیر» توصیف کرده است.

 

منبع: فارس
کدخبر: 335347

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    آخرین اخبار

    سایر رسانه ها