|

اختصاصی گسترش نیوز؛

زنان سیاستمدار جهان | زنانی که بر جهان حکومت می‌کنند

در زمانهای قدیم زنان بیشترمشغول کارهای خانه بودند و مسئولیت نگهداری از فرزندان را به عهده داشتند. اما با گذشت زمان و بیشتر شدن حضور زنان در جامعه، سیاستمداران بزرگی در دنیا که اکثرا زنان بودند، روی کار آمدند و کارهای بسیار مهم و ارزشمندی را برای کشور خود به انجام رساندند.

سیاست زنان سیاستمدار جهان | زنانی که بر جهان حکومت می‌کنند

اگر به تاریخ جهان نگاهی بیندازیم؛ متوجه می شویم که در گذر تاریخ زنان پر قدرتی وجود داشتند که به رشد و پیشرفت کشورها کمک زیادی کردند و اثراتی بر روی کشورها گذاشتند که خیلی از مردان مدعی نتوانستند اثرگذاری کنند. 

ایزابل پرون آرژانتینی

اولین کسی که می توان به عنوان سیاستمدار زن به آن اشاره کرد از  آمریکای جنوبی است. ایزابل پرون از یک خانواده کاملا معمولی زاده شد، آموزش های ابتدایی اولیه را پشت سر گذاشت اما مدتی بعد بخاطر مشکلات مالی مجبور به ترک تحصیل و کار در کلاب ها و کافه شد. وی که مدتی در کافه مشغول به کار شد و زندگی اش بهتر شده بود، در یکی از کلاب با همسرش خوآن پرون آشنا شد. خوآن پس از مدتی رئیس جمهور آرژانتین شد و همسرش به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب و مشغول به کار در سیاست شد. مدتی بعد خوآن درگذشت و با اجماع اعضای دولت و تصمیم گیران سیاسی؛ همسرش ایزابل که معاون رئیس جمهور بود به عنوان شخص اول کشور آرژانتین انتخاب شد و روی کار آمد. پس از مدتی در این کشور کودتای نظامی صورت گرفت و خانم رئیس جمهور مجبور به فرار به اسپانیا شد. 

ایزابل

سیریماو بندارانایکه سریلانکا

بندارانایکه اولین نخست وزیر زن دنیا است که در کشور سریلانکا به قدرت رسید. همسر قبلی بندارا رئیس جمهور بوده  و دخترش هم یکی از رئیسان جمهور همین کشور بوده و مادرش دوره نخست وزیری خود را زیر نظر دخترش گذراند. 

بندارا

بی نظیر بوتو پاکستانی

بوتو از جمله شخصیت های زن مسلمان است که به مقام بالای ریاست جمهور در کشور پاکستان رسیده است. بی نظیر که نخست وزیر پاکستان بوده است؛ روزهای سخت زیادی را در زندگی پشت سر گذاشته است. او در زندگی بارها به ترور و قتل تهدید شد و سرانجام این تهدید ها  در سال ۲۰۰۷ عملی شد و وی در  استان  پنجاب پاکستان به ضرب گلوله کشته شد. جالب است بدانید که وی ریشه ایرانی دارد و مادرش  نصرت اصفهانی نیز ریشه ایرانی دارد و از خانواده کردهای ایرانی است. 

بوتو

یولیا تیموشنکو اوکراینی

این بانوی بزرگ اوکراینی حدودا ۵ سال  نخسن وزیر اوکراین بوده است. او در کنار فعالیت های سیاسی اش به فعالیت های اقتصادی هم مشغول  بود و از ثروتمند ترین زنان اوکراین هم به حساب می آید. وی به جرم سرپیچی از قانون به زندان افتاد  و بعد از اصلاح قانون اساسی اوکراین مشمول عفو و بخشودگی شد. 

یولیا

هیلاری کلینتون

کلینتون از جمله زنان قدرتمند و بزرگ آمریکایی است که بر مسند  وزارت امور خارجه تکیه زده است. به قدرت رسیدن هیلاری به خاطر  اینکه وی همسر رئیس جمهور سابق یعنی بیل کلینتون بود، نبود. چیزی که باعث  متمایز شدن هیلاری کلینتون از بقیه زنان و وزرای امور خارجه در آمریکا شده این بود که وی اولین زنی است که در آمریکا نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری امریکا شد تا جایی که پیش از این هیچ زنی در امریکا نتوانسته بود به چنین جایگاهی در یکی از احزاب اصلی ایالات متحده برسد.

هیلاری

دیلما روسف برزیلی

دیلما دارای یک مادر بلغاری و پدر برزیلی است. وی از اقتصاددانان و سیاستمداران بزرگ جهان است که در سال ۲۰۱۰ به عنوان سی و ششمین رئیس جمهور کشور برزیل است. دیلما در سال ۲۰۱۳ از سوی مجلهٔ فوربس بعد از آنگلا مرکل  به عنوان دومین زن قدرتمند جهان شناخته شد. دیلما در سال ۲۰۱۶ به اتهام فساد مالی در دادگاه  محاکمه و از کار برکنار شد. 

دیلما

کدخبر: 337235

ارسال نظر