|
کدخبر: 333196

قرارداد دو جانبه برق از شرکت انرژی پاک پویش پرشین+ شرایط و ضوابط قرارداد

قرارداد دو جانبه برق به خودی خود مزایای بسیاری برای صنایع دارد و باعث کاهش هزینه برق ایشان خواهد شد؛ با-این¬حال انعقاد این قرارداد با شرکت انرژی پاک پویش پرشین این مزایا را دو چندان می کند.

خرید برق از مهم ترین دغدغه های مشترکین صننعتی و سایر مصارف (تجاری) با دیماند (قدرت) قراردادی بیش از یک مگاوات است که شرکت بازرگانی توسعه انرژی پاک پویش پرشین، به عنوان اولین خره فروش صنعت برق در ایران توانسته با سابقه بیش از ۱۲ سال فعالیت خود، تمامی نیاز خریداران برق را هم در بازار بورس انرژی و هم در قراردادهای دوجانبه برق پاسخ دهد.

. در ادامه این مطلب به قرارداد دو جانبه برق از شرکت انرژی پاک پویش پرشین می‌پردازیم تا با شرایط خرید برق و مزایای این روش آشنا شویم.

قرارداد دو جانبه برق چیست؟

قرارداد دوجانبه برق (Bilateral Contracts) قراردادی است که جهت فروش مستقیم برق عرضه‌کننده (خرده فروش یا نیروگاه) به مصرف کننده منعقد می‌گردد. مزیت شرکت انرژی پاک نسبت به نیروگاه‌ها این است که قادر است برق مشترکین را از سبدی شامل چندین عرضه‌کننده متفاوت با شرایط و قیمت‌های مختلف تأمین کند در حالی که تمامی ریسک‌های موجود در بورس انرژی و قرارداد دوجانبه متوجه شرکت خرده فروشی برق انرژی پاک گردد. همچنین مشترکینی که برق خود را از شرکت انرژی پاک دریافت می‌کنند، مطابق با مصوبه وزیر نیرو در آخرین اولویت خاموشی قرار خواهند گرفت.

 اگر مشترکین با دیماند قراردادی بالای ۱ مگاوات اقدام به خرید برق از شرکت انرژی پاک ننمایند، هم در اولویت مدیریت بار قرار گرفته و هم موظف به پرداخت 98% هزینه برق اکتیو با ضریب ۱.۲ حداکثر نرخ معاملاتی بازار برق (که ماهانه توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران محاسبه و ابلاغ می گردد) خواهند گردید. بعلاوه، مشترکین مکلف خواهند شد 2% باقیمانده از انرژی اکتیو مصرفی خود را با نرخ اعلامی ساتبا تحت عنوان مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان (برق سبز) به توانیر پرداخت نمایند. مشترکین با دیماند (قدرت) بیش از یک مگاوات همچنان مشترک شرکت برق منطقه ای یا توزیع نیروی برق خود هستند و مکلف به پرداخت هزینه ترانزیت برق، آبونمان، تجاوز از قدرت، بهای انرژی راکتیو، عوارض برق، مالیات بر ارزش افزوده و مابه تفاوت اجرای مقررات و بهای تبصره ۱۴ به شرکت های توزیع نیروی برق و برق منطقه ای هستند.

 مزایای قرارداد دو جانبه برق

 

فواید و مزایای قرارداد دو جانبه

خرید از طریق قرارداد دو جانبه مزیت‌های بسیاری دارد که موجب می‌شود متقاضیان خرید برق به استفاده از این شیوه ترغیب شوند. به طورکلی این قرارداد موجب کاهش هزینه‌های برق مصرفی صنایع و کارخانه‌ها می‌شود و شرایط پرداخت قابل انعطافی دارد. به عبارت‌دیگر در این شیوه امکانات توافقی بودن شرایط پرداخت وجود دارد و با مذاکره و توافق می‌توان زمان پرداخت، شیوه تسویه، خدمات بین دو طرف و... را تعیین کرد. همچنین صنایع با اخذ این قرارداد در اولویت آخر برای خاموشی اجباری قرار می‌گیرند. این فرایند خاموشی اجباری معمولا هزینه‌های بسیاری برای صنایع رقم می‌زند، اما قرارداد دو جانبه برق شامل حال این اعمال مدیریت مصرف نمی‌شود و صنایع می‌توانند مانع از ایجاد ضرر شوند.

از دیگر مزایای قرارداد دو جانبه برق  شرکت انرژی پاک پویش پرشین همچنین می‌تواند برق مصرف‌کننده را از سبدی که شامل چندین عرضه‌کننده متفاوت است با شرایط و قیمت‌های مختلف تامین کند. این تامین انرژی در حالی است که ریسک‌های موجود در بورس انرژی و قرارداد دوجانبه شامل حال انرژی پاک خواهند شد. با توجه به این موضوع صنایعی که انرژی برق مورد نیاز خود را از شرکت انرژی پاک خریداری می‌کنند علاوه‌ بر قرار گرفتن در آخرین اولویت خاموشی، از جریمه با نرخ ۱.۲ حداکثر قیمت بازار نیز، در امان هستند.

در صورتی که مصرف متوسط ساعتی در هر بازه مصرف با یکدیگر برابر باشد، بار مصرفی بعنوان بار پایه شناخته می شود. بازه های کم بار شامل ۸ ساعت، میان بار شامل ۱۲ ساعت و اوج بار شامل ۴ ساعت بوده که بسته به نوع صنعت و حوزه جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد، اما ساعات کشوری معاملاتی ثابت است. معاملات و خریدهای مشتریان با دیماند (قدرت) قراردادی بالای یک مگاوات با شرکت انرژی پاک بصورت بازه‌های کم بار، میان بار، اوج بار و همچنین بار پایه قابل انجام است. کافیست مصارف لحظه‌ای را از کنتور خود در هر سه بازه قرائت کرده و در اختیار کارشناسان این شرکت قرار دهید. جهت مشاهده و دریافت راهنمایی در خصوص آیتم‌های قبض خود بر روی این لینک کلیک نمایید.

 مزایای قراردادهای دوجانبه تأمین برق عبارتند از :

  • جلوگیری از اعمال جریمه با ضریب ۱.۲ حداکثر قیمت بازار برق
  • امکان اعلام میزان مصرف هر دوره در پایان دوره مصرف
  • تعیین قیمت توافقی که از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر بوده و منجر به کاهش چشمگیر هزینه ها می‌گردد
  • تعیین سررسید پرداخت به صورت توافقی و منعطف
  • عدم کشف قیمت
  • امکان خرید برق از عرضه کننده مورد نظر
  • قرار گرفتن در اولویت آخر اعمال مدیریت مصرف (خاموشی)
  • تضمین تامین برق توسط مدیریت شبکه برق ایران در صورت قطع تولید برق توسط تولید کننده طرف قرارداد

 

تامین انرژی با قرارداد دو جانبه

قرارداد دو جانبه برق خارج از بورس

این نوع‌ قرارداد در بازه زمانی معمولاً یک ساله خواهد بود و برق مورد نیاز صنایع را تامین می‌کند. برای عقد این نوع قرارداد ابتدا باید قرارداد الحاقیه بین مالک شبکه و متقاضی، منعقد شود. پس از گذشت این مرحله عرضه کننده برق باید میزان و زمان شروع قرارداد تامین برق را در سامانه ثبت کند تا با نظارت مدیریت شبکه برق ایران، انرژی مورد نیاز تامین شود.

نکته مهم راجع به این مدل قرارداد، محرمانه بودن تمامی جزئیات و توافقات میان دو طرف قرارداد است‌. با توجه به اینکه قرارداد دو جانبه خرید برق توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران کنترل می‌شود، حتی اگر عرضه‌کننده برق مورد نظر را تامین نکند، این انرژی توسط شبکه سراسری تامین خواهد شد.

خرید برق به کمک قرارداد دو جانبه برق از شرکت انرژی پاک پویش پرشین

شرکت انرژی پاک پویش پرشین این قابلیت را دارد تا برق را از طریق هر دو شیوه قرارداد دو جانبه و بستر بورس انرژی در اختیار مصرف‌کنندگان و صنایع بالای یک مگاوات، قرار دهد. با توجه به این موضوع، خریداران برق می‌توانند برق مورد نظر را دقیقاً مشابه با عملکرد کنتور خریداری کنند. همچنین در سه بازه کم بار، میان بار و اوج بار، مانع از جریمه با ضریب ۱.۲ حداکثر بازار عمده فروشی شوند.

میزان سود‌ و کاهش هزینه نسبت به‌ خرید از اداره برق، توسط قرارداد دو جانبه برق از شرکت انرژی پاک پویش پرشین در تیرماه 1403 برای صنایع پرمصرف مانند پالایشگاه‌ها، فولاد، پتروشیمی و کانی‌های فلزی 13 درصد است.‌ همچنین میزان این سود برای صنایع شمش آلومینیوم 22 درصد و برای صنایع سیمان و سایر صنایع با قدرت قرارداد بالای یک مگاوات 45 درصد کاهش هزینه به همراه خواهد داشت.

 

خرید برق با قرارداد دو جانبه از شرکت انرژی پاک پویش پرشین

جمع‌بندی

قرارداد دو جانبه برق از شرکت انرژی پاک پویش پرشین از مزایا و فواید بسیاری برخوردار است که مانع از ایجاد ضرر و آسیب به صنایع می‌شود. به عنوان مثال طبق این قرارداد صنایع در آخرین اولویت خاموشی قرار می‌گیرند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها