|
کدخبر: 333294

علت تفاوت قیمت پلای وود روسی با سایر پلای وودها

 

اگر در بازار فروش محصولات چوبی گشت‌وگذاری کرده‌باشید و یا خریدار انواع چوب‌های پلای‌ وود باشید حتما می‌دانید که در بیشتر موارد قیمت پلای وود روسی بالاتر از سایر پلای وودها است. این تفاوت قیمت باعث شده تا بسیاری از خریداران با این چالش مهم مواجه شوند که؛ علت اصلی تفاوت قیمت پلای وود روسی با سایر پلای وودها چیست؟  در پاسخ باید بگوییم؛ نوع چوب، نحوه تولید و درجه کیفی مهم‌ترین فاکتورهای دخیل در تفاوت قیمت پلای وود روسی مانند پلای وود سگژا با پلای وود ایرانی و سایر نمونه‌های وارداتی آن هستند.

پلای وود روسی عموما از چوب درختان محکم و مقاومی مانند توس، صنوبر، بلوط و ... طی پروسه‌ای کاملا حرفه‌ای و با استفاده از به‌روزترین علوم و تجهیزات روز دنیا در کارخانجات روسی تولید و به بازارهای بین المللی عرضه می‌شود. از این‌رو طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا از جمله بازار چوب ایران دارد. این استقبال گسترده باعث شده تا تجار ایرانی نیز اقدام به واردات پلای وود روسی کنند که در این میان شرکت بازرگانی «پرسال» به عنوان واردکننده برتر انواع چوب به خصوص چوب روسی در ایران شناخته شده و از جایگاهی مهم و مؤثر در صنعت واردات و صادرات کشور برخوردار است.

 

 

چوب

 

مقایسه پلای وود روسی با سایر پلای وودها

پلای وود یا تخته چندلا چوبی باکیفیت، مقاوم، زیبا و کاربردی است که در انواع  سایزها تولید و عرضه می‌شود. قابلیت شکل‌دهی، تحمل بالا در برابر نوسانات دمایی، ضدآب بودن (بسته به نوع روکش) و ... جزو مهم‌ترین ویژگی‌های چوب پلای وود است. سالانه درصد بالایی از نیاز بازار چوب کشور توسط واردات پلای وود از شرکای تجاری ایران مانند روسیه، چین، مالزی، ترکیه، استرالیا، کانادا و ... تأمین می‌شود. همین تنوع در پلای وودهای خارجی باعث شده تا این نوع چوب از نظر درجات کیفی، کمی و قیمتی دارای تفاوت‌های قابل توجهی باهم باشند که موارد زیر جزو مهم‌ترین آن‌ها است:

 

نوع و کیفیت چوب

چوب اصلی‌ترین متریالی است که در ساخت پلای وودهای باکیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه نوع چوب و درجه کیفی الوار درختی که برای این منظور برداشت می‌شود نقش مهمی در قابلیت‌های نهایی پلای وود دارد‌. پلای وودهای داخلی که اکثرا حاصل چوب درختان ایرانی مختلف به خصوص صنوبر یا چوب سفید هستند، به دلیل نداشتن بستر جغرافیابی مناسب، آب‌وهوای خشک و ... اغلب از نظر کیفی با تنه درختان مناطق سردسیر روسیه یا کانادا قابل مقایسه نیستند، به همین علت پلای وودهای داخلی عموما تخلخل و گره‌های زیادی داشته و به اندازه پلای وود روسی مقاوم نیستند. برای ساخت پلای وود روسی چوب درختان سخت و تنومندی مثل توس، بلوط، زبان گنجشک و ... را برداشت کرده و طی فرآیندی تکنولوژیک، مورد آنالیز قرار داده سپس وارد مراحل بعدی تولید می‌شوند. چوب پلای وود روسی نسبت به بسیاری از دیگر پلای وودها رنگی زیباتر، ظاهری طبیعی‌تر، سطحی یکدست، بدون گره و نرم‌تر دارد.

شیوه تولید

برای ساخت پلای وود روسی از شیوه‌های نوین برش، پرس‌کاری و چسب‌‌زنی استفاده می‌کنند، به همین علت این نوع چوب‌ها در برابر نمونه‌های ایرانی و چینی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار هستند. در سیستم تولید پلای وود روسی از تکنیک اعمال درزگیرهای اضافه برای افزایش مقاومت لایه‌های چوب در برابر فشار و پوسیدگی نیز استفاده می‌کنند، در نتیجه پلای وود روسی به خصوص پلای وود سگژا که به صورت مستقیم توسط شرکت بازرگانی پرسال با کیفیت ممتاز و قیمت رقابتی به ایران وارد می‌شود از نظر درجه استحکام و تحمل فشار بسیار بهتر از بقیه پلای وودهای موجود در بازار عمل می‌کند. 

 

چوب-روسی 

 

 

کیفیت چسب

برای ساخت پلای وود لایه‌های نازک چوب را در جهات مختلف روی هم قرار داده و آن‌ها را با استفاده از چسب یا رزین مخصوص بهم چسبانده و در نهایت پرس می‌کنند. باتوجه به این فرآیند، نوع و کیفیت چسب نیز عامل دیگری است که قیمت پلای وود روسی و سایر پلای وودها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کارخانجات روسی تلاش می‌کنند تا از بهترین چسب‌های موجود مانند رزین فنولیک فنلاندی برای بهم چسباندن ورقه‌های چوب پلای وود استفاده کنند. این نوع چسب‌ها برعکس چسب بسیاری از پلای وودهای ایرانی، چینی و ... کاملا ضدآب بوده و مقاومتی استثنایی به چوب می‌بخشد.

 

چرا قیمت پلای وود روسی گرانتر از بسیاری از دیگر پلای وودها است؟

قیمت پلای وود وارداتی  به عوامل متعدد اعم از هزینه‌های تولید، هزینه حمل‌ونقل، میزان عرضه و تقاضا، تعرفه‌های گمرکی، رویدادهای جهانی، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی، نرخ ارز و مواردی از این دست وابسته‌است که البته این فاکتورها در نوسان قیمت تمام چوب‌های خارجی دخیل هستند اما همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بیشترین دلیل قیمت بالاتر پلای وود روسی نسبت به سایر پلای وودها را باید در کیفیت بی‌نظیر، مقاومت و استحکام قابل توجه، انعطاف‌پذیری بیشتر، قابلیت چکش‌خواری مطلوب، ضد آب بودن، پوشش‌دهی بالاتر و تنوع ابعادی آن دانست.

پلای وود سگژا به عنوان یکی از بهترین چوب‌های روسی موجود در بازار ایران در عین زیبایی، حس خوشایند لمس چوب و نزدیکی با طبیعت را تداعی می‌کند. این نوع پلای وود بدون هر نوع گره و نقص ظاهری عرضه می‌شود، به همین علت نه تنها گزینه‌ای ایده‌آل برای دکوراسیون داخلی و فضای باز به شمار می‌آید بلکه به دلیل استحکام و دوام بسیار بالا برای مصارف حرفه‌ای نیز به خوبی عمل می‌کند. برای استعلام قیمت و یا خرید پلای وود سگژا با قیمت بندر از طریق شماره تماس ۷۹۸۸۵_۰۲۱ با کارشناسان فروش شرکت پرسال در ارتباط باشید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها