|
کدخبر: 335280

تاثیر مبلمان شهری در جذب توریست

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در صنعت گردشگری تأثیر مستقیم و گاها غیر مستقیمی داشته باشند. فرهنگ، آداب و رسوم منطقه، جغرافیا، طبیعت و... از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار در جذب گردشگر هستند. ولی یکی از اصلی‌ترین و مهمترین عواملی که می‌تواند در جذب توریست و گردشگر تأثیر بسزایی داشته باشد، مبلمان شهری و نحوه چیدمان آنها در سطح شهر است.

صنعت گردشگری برای هر کشور و ملتی دارای اهمیت زیادی است و می‌تواند باعث رشد و پیشرفت اقتصاد آن کشور شود. به همین دلیل امروزه بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با استفاده از راهکارهای موثری در زمینه طراحی و ساخت مبلمان شهری خلاقانه، گامی بزرگ در این زمینه بردارند. به عنوان مثال کشور عربستان در طی سال‌های پیش سرمایه گذاری عظیمی در زمینه چیدمان مبلمان شهری کرد و توانست در عرض دو سال به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند و حدود 27 میلیون گردشگر را 2023 به کشور خود جذب کند.

پس با توجه به اهمیت این موضوع، امروز در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی تأثیر مبلمان شهری بر صنعت گردشگری بپردازیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

تلفیق گردشگری با فرهنگ و هنر، با برگزاری رویدادها در گذرهای فرهنگی

رابطه مبلمان شهری و جذب گردشگر

برای درک بهتر این موضوع، تنها کافی است خاطرات خود را در زمان ورود به یک شهر جدید مرور و بازبینی کنید. به عنوان مثال فرض کنید وارد شهری شده‌اید که هیچ پیشینه‌ای از آن نمی‌دانید. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند چیست؟

در شهرسازی و صنعت مبلمان شهری، رعایت استانداردهای تعیین شده و همچنین استفاده از بالا تری کیفیت مواد اولیه، رویکرد صحیح و خوبی است. مبلمان شهری نه تنها برای ایجاد احساس راحتی و آسایش برای تمامی شهروندان طراحی و ساخته می‌شوند، بلکه می‌توانند یک عامل موثر در زمینه جذب گردشگر و توریست به شهر باشند.

یکی از مهمترین چالش‌هایی که در زمینه طراحی و تولید مبلمان شهری در حال حاضر وجود دارد، میزان کیفیت و دوام آنها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و به خصوص نور خورشید است. از این رو باید در زمان خرید مبلمان شهری به کیفیت و مرغوب بودن مواد به کار رفته در ساخت آنها توجه داشت.

همچنین با توجه به این موضوع که در حال حاضر، کشورهای زیادی هستند که در زمینه طراحی و تولید انواع مختلف مبلمان شهری فعالیت می‌کنند، باید بر پایه آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردها اقدام به طراحی و ساخت انواع مختلف مبلمان شهری کرد.

چه راهکارهایی برای بهبود مبلمان شهری وجود دارند؟

طراحی و توسعه انواع مبلمان شهری یکی از بهترین و اصلی‌ترین عوامل موثر در ایجاد فضای شخصی مطلوب برای جذب توریست و گردشگر به حساب می‌آید. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، راهکارهایی برای بهبود و توسعه مبلمان شهری در صنعت گردشگری و توریست وجود دارند که باید مورد توجه قرار داده شوند از جمله:

  1. مهمترین عاملی که می‌تواند در بهبود مبلمان شهری برای بالا رفتن کیفیت تأثیر داشته باشد، استفاده از مواد با کیفیت و با دوام است. مبلمان شهری که با استفاده از مواد اولیه مثل چوب، سنگ یا فلز طراحی و ساخته شده‌اند، نه تنها مقاومت و دوام بالایی را می‌توانند از خود نشان دهند، در شرایط آب و هوایی مختلف نیز در طولانی مدت مقاوم هستند.

  2. استفاده از مبلمان شهری مثل نیمکت پارکی با طرح‌های متنوع و جذاب یکی دیگر از راهکارهایی است که در جذب گردشگر و توریست می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. می‌توان با تنوع بخشی در طرح و اندازه انواع مختلف مبلمان شهری، نیازهای مختلف گروه‌های سنی جامعه را برطرف کرد. همچنین به کارگیری طرح‌های جذاب و متنوع می‌تواند در نوع خود تأثیر زیادی در جذب گردشگران بیشتر داشته باشد.

  3. یکی از مهمترین راهکارها که هم در مصرف انرژی و هم در جذب توریست‌ها و گردشگران بیشتر می‌تواند تأثیرگذار باشد، استفاده از سوئیچ‌های هوشمند برای روشنایی مبلمان شهری است.

  4. طراحی مبلمان شهری باید بر پایه اصول مهندسی شهری باشد. در واقع باید از اصول مهندسی در کنار دیگر اصول و عوامل بهره گرفت تا در نتیجه شاهد وجود مبلمان شهری زیبا و در خور شأن باشیم. به عنوان مثال طراحی مبلمان شهری با توجه به فاصله گذاری ها و دسترسی به خدمات مختلفی مثل ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی شهری، پارکینگ‌ها از جمله اصولی مهندسی شهری هستند که رعایت شده‌اند.

  5. یکی دیگر از راهکارهای مهم و اساسی که در رشد جذب توریست تأثیرگذار است، به کارگیری طراحی پایدار شهری است. با استفاده از مواد دورریختنی و بازیافتی، می‌توان فضای شهری را پاک‌تر و برای مدت زمان بیشتری زیبا نگهداشت!

  6. همچنین با به کارگیری طراحی مبلمان شهری چند منظور نیز می‌توان گامی بزرگ در جذب گردشگر و توریست برداشت! در واقع با این راهکار می‌توان از مبلمان‌های شهری با قابلیت تغییر شکل در فضای‌های مختلف شهری استفاده کرد.

  7. نورپردازی مناسب در مبلمان شهری نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل تأثیر گذار در جذب گردشگر است. با نصب چراغ پارکی مناسب در پارک‌ها و فضاهای سبز شهری، می‌توان فضاهای مختلف شهری را در شب‌های تیره و کم نور، به فضایی شگفت انگیز و زیبا تبدیل کرد. همین موضوع نیز می‌تواند تأثیر زیادی در جذب گردشگر داشته باشد.

با توجه به راهکارهای ارائه شده، طراحان و مهندسان می‌توانند ظاهر مبلمان شهری را تا حد زیادی بهبود بخشیده و فضای شهری مناسبی را برای گردشگران به وجود بیاورند. همچنین باید در این راستا به نیازهای گروه‌های مختلف جامعه نیز توجه داشت که در نتیجه باعث جذب گردشگران و توریست‌های بیشتر می‌شود.

فانوس زاگرس | مبلمان شهری چگونه میتواند باعث تقویت هویت و فرهنگ شهری شود؟ -  فانوس زاگرس

 

بررسی دو نوع مبلمان شهری دائمی و موقت

به صورت کلی در طراحی مبلمان شهری، دو نوع مبلمان دائم و موقت وجود دارد. مبلمان شهری دائم می‌توانند باعث بهبود فضای شهری شده و کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهند و مبلمان شهری موقت نیز معمولا در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر کدام از این نوع مبلمان شهری می‌توانند روی جذب گردشگران و توریست‌ها تأثیر داشته باشند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با تأثیر مبلمان شهری در جذب گردشگران و توریست‌ها آشنا کنیم. راهکارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث زیباتر شدن مبلمان شهری و در نتیجه جذب گردشگران بیشتر شوند. با استفاده از هر کدام از راهکارهای ارائه شده می‌توان گام بزرگ‌تر صنعت طراحی مبلمان شهری برداشت. اگر شما نیز راهکاری مناسب در این خصوص دارید خوشحال می‌شویم تا در بخش با ما در میان بگذارید.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها