|
کدخبر: 322533 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس پلیس راهور کشور؛

لزوم همراه داشتن برگه معاینه فنی / رصد تخلفات با پهپاد / هزینه های اقتصادی تصادف در کشور چقدر است؟

طبق گفته های رئیس پلیس راهور کشور، قرار است نرخ جدید جرایم رانندگی ابلاغ شود.

اقتصاد

تصادفات جاده ای دلایل فراوان دارد و حتی کوچک ترین آن ها می تواند هزینه هایی را به همراه داشته باشد. از نظر اقتصادی، تصادف، هزینه های بسیاری را بر دوش رانندگان تحمیل می کند و از خسارات جانی نیز، ماجرا به همین شرایط است. یکی از دلایلی که تخلفات حادثه ساز در کشور صورت می گیرد، پایین بودن نرخ جرایم رانندگی است. شنیده ها حکایت از آن دارد که قرار است پلیس راهور، نرخ جدید جرائم رانندگی را اعلام کند.

باید بازدارندگی ایجاد کرد

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور کشور، در ارتباط با بحث جریمه های رانندگی و بازدارندگی آن ها به خبرنگار گسترش نیوز گفت: یکی از مولفه های بازدارندگی در تخلفات رانندگی، نرخ جریمه یا همان هزینه جرم است. قطعا موارد دیگری را باید در کنار جریمه ها درنظر گرفت که بتوان بازدارندگی را ایجاد کرد. علاوه بر نرخ جرم که فرد متخلف باید پرداخت کند، قطعیت و حتمیت اجرای قانون و مقررات است.

سردار-تیمور

حسینی ادامه داد: لازم به ذکر است که تمام سامانه های ثبت تخلف که ما در کشور داریم که تعداد آن به ۲هزار و ۵۰۰ عدد می رسد، به روزرسانی شده اند و در ارتباط با تخلفاتی مانند سرعت لحظه ای، سرعت متوسط و سایر تخلفات حادثه ساز، کاملا آماده کنترل و ثبت تخلفات است.

وی افزود: علاوه بر این اقداماتی که صورت گرفته است، ما سعی کرده ایم تا از توان تمام بخش ها تحت عنوان بازرسان نامحسوس، پلیس افتخاری و همچنین همیاران پلیس استفاده کنیم. همچنین درنظر داریم تا از توان پهپادی که در اختیار داریم برای کنترل معابر نهایت استفاده را داشته باشیم. پهپاد های ما در طول مسیرهای مواصلاتی اصلی کشور مانند تهران-مشهد، تهران-شیراز و همچنین تهران قزوین فعالیت خواهند داشت و تحت پوشش پلیس راهور قرار دارند.

رئیس پلیس راهور کشور در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ما تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت، تا در نوروز پیش رو، بتوانیم با قطعیت کامل، مسیر ها را کنترل کنیم و با متخلفانی که موجب اخلال در نظم رانندگی می شوند برخورد کنیم. از مسافران نیز می‌خواهم که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرند. حتما قبل از سفر نواقص فنی خودروی خود را رفع کنند. تمام سرنشینان در جاده کمربند ایمنی را ببندند و رانندگان نیز از سرعت و سبقت غیرمجاز، رانندگی در حالت خواب آلودگی و خستگی و ... پرهیز کنند. مردم در ایام نوروز و رمضان به دنبال سفری آرامش بخش و با امنیت هستند و نباید عده‌ای این ایام شاد را به ایام تلخ تبدیل کنند.

معاینه-فنی۱

رانندگان برگه معاینه فنی داشته باشند

سردار حسینی در ارتباط با بحث لزوم معاینه فنی خودروها اظهار کرد: همراه داشتن برگه معاینه فنی از مهم ترین لازمه های رانندگی است و رانندگانی که نسبت به معاینه فنی خودرو اقدام نکرده اند، سریعا باید اقدام کنند. همچنین لازم به ذکر است که خودروهایی که بیش از ۴ سال از تولید آنها گذشته باید معاینه فنی بگیرند. اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، ماموران پلیس راهور، نسبت به توقیف خودرو، اقدام کرده و اعمال قانون خواهند کرد.

رئیس پلیس راهور کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به فعالیت مراکز معاینه فنی اشاره کرد و گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته توسط پلیس راهور و با همراهی وزارت کشور، تصمیم بر این شده است که در تمام ایام نوروز، مراکز معاینه فنی فعالیت خواهند داشت. پس حتما رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر معاینه فنی ندارند، پیش از اقدام برای سفرهای نوروزی، حتما برگه معاینه فنی بگیرند.

وی درباره جریمه های رانندگی اظهار کرد: باید این نکته را درنظر داشت که نرخ جرایم فعلی رانندگی، برای عده ای بازدارنده نیست و باید فکری برای این موضوع شود. در روزهای آینده قطعا نرخ های درنظر گرفته شده برای جرایم رانندگی را ابلاغ خواهیم کرد.

وی چندی پیش و درحاشیه برگزاری رزمایش طرح نوروزی پلیس راهور اظهار کرده بود که نزدیک به ۵۰۰ نقطه حادثه خیز رفع مشکل شده است که رقمی خوبی برای افزایش ایمنی محورهای مواصلاتی است ولی حتما باید در بازه ۲تا ۳ساله دولت اراده لازم را برای برطرف کردن همه موانع و نقاط حادثه خیز داشته باشد تا به جایی برسیم که استانداردهای حداقلی ما را پاسخ دهد.‌

تصادفات-جاده ای

هزینه های اقتصادی تصادف

طبق گزارشات منتشر شده و آمارهای موجود، هزینه اقتصادی در ایران بسیار بالا است. یک گزارش نشان می دهد که هزینه اقتصادی و اجتماعی تصادفات در کشور، رقمی معادل ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. طبق آمار های موجود از هزینه های اقتصادی تصادفات که در سال ۹۰ منتشر شد، بیش از  ۵۱۹ هزار میلیارد ریال خسارت اقتصادی به افراد وارد شده است. آمارهای سال گذشته، رقم عجیبی را از خسارات اقتصادی تصادفات در کشور ثبت کرد. بررسی ها و گزارشات نشان داد که در سال ۴۹ هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده‌ای شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها