|

گفتگوی گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

تهران درگیر یک معادله نابرابر / آرادکوه یک معضل بزرگ محیط زیستی است

شربیانی گفت: تهران و شهرستان‌های اطراف تهران، درگیر یک معادله نابرابر و ناپایدار شده است.

جامعه تهران درگیر یک معادله نابرابر / آرادکوه یک معضل بزرگ محیط زیستی است

همانطور که در گزارش‌های قبلی در ارتباط با مشکلات پایتخت، گزارشی برایتان نوشتیم و قرار بر این بود که این گزارشات ادامه دار باشد، در این گزارش به مشکلات جنوب تهران، کهریزک و شهر ری پرداخته‌ایم. در جای جای این کلانشهر، روزانه شاهد مشکلات بسیاری هستیم اما جنوب پایتخت، درگیر مشکلات جدی است که یکی از آن موارد بحث مرکز زباله سوزی آرادکوه است. مجتمع زباله سوزی آرادکوه، وسعت بسیار زیادی دارد و اهالی این منطقه گفته‌اند که از بوی زباله و شیرابه‌ها در عذاب هستند.

آراد-کوه

درگیر یک معادله نابرابر هستیم

جعفر شربیانی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: تهران و شهرستان‌های اطراف تهران، درگیر یک معادله نابرابر و ناپایدار شده است. همان‌طور که می‌دانید تهران یک منطقه بزرگ شهری و درواقع امروزه به یک ابرشهر تبدیل شده است. تهران، با مشکلات بزرگی که دارد، سبب شده است آثار مخربی را در اطراف خود داشته باشد.

شربیانی ادامه داد: یکی از همین نقاطی که درگیر حواشی شده است، شهرستانی در جنوب تهران به نام ری است. اگر بخواهیم به این معادله نابرابر و نا پایدار بپردازیم، باید ببینیم که پایتخت به عنوان یک کلانشهر، چه چیزهایی را به شهرستان ری داده است. همانطور که مطلع هستید، به دلیل مهاجرت هایی که از نقاط مختلف کشور به تهران صورت می‌گیرد و همچنین افزادی از کشورهای همسایه که به صورت قارچ گونه در این منطقه زندگی می‌کنند، سبب شده است تا شهر ری، چالش‌های بسیاری پیدا کند.

وی افزود: حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی و همچنین مشکلات بزرگ حمل‌ونقلی، بدون زیرساخت و بدون توجه به سرانه هایی که وجود دارد، چیزهایی است که تهران به شهر ری داده است. همانطور که می‌دانید، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بسیار زیادی را برای شهر ایجاد می‌کند و این آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد هم می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: یکی دیگر از مسائلی که تهران به شهر ری داده، آرادکوه است. در این مرکز، زباله‌ها پردازش، بازیافت، کمپوست، سوزانده و یا دفن می‌شوند، که معضلات زیست محیطی بسیاری را برای مردم منطقه ایجاد کرده و بارها توسط مسئولان مرتبط به عنوان یکی از متهم‌های اصلی بوی نامطبوع پایتخت نامگذاری شده است.

جعفر-شربیانی

شربیانی ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم که امروز بیش از ۵هزار تن زباله در آرادکوه و در ۵ دهه گذشته دفن می‌شود و هیچ گونه پیامدها و مضراتی که برای مردم کهریزک و شهر ری و حسن آباد دارد، در نظر گرفته نمی‌شود. در هر صورت مجتمع آرادکوه که خود روزگاری به محلی برای زدودن زباله و آلودگی‌ها از پایتخت تبدیل شده بود، امروز به معضل بزرگی از نظر مشکلات محیط‌زیست تبدیل شده است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه اظهار کرد: آیا در این معادله نابرابری که گفته شد، پایتخت هزینه دفن این حجم از زباله را در آرادکوه پرداخته کرده است؟ هزینه نه به معنای آنکه پولی پرداخت کرده باشد؛ بلکه هزینه از این بابت که آسیب‌های جانی و جسمی که به افراد این منطقه از پس انباشت زباله رسیده است را آیا پرداخته کرده است؟ بوی نامبطوع و شیوع بیماری هایی که از دفن زباله در این منطقه صورت می‌گیرد، بسیار زیاد است.

معضل سیمان تهران و پالایشگاه ها برای مردم ری 

وی گفت: مشکلاتی دیگری که تهران به شهر ری و جنوب پایتخت داده است را می‌توان، وجود پالایشگاه‌ها، سیمان تهران و همچنین وجود فاضلاب نام برد. این مسائل، مشکلاتی است که به سمت جنوب تهران سراریز شده است. در یک معادله ناپایدار و نابرابری، اعلام شده است که موضوع مشکلات جنوب تهران در دست بررسی است. این امر واقعا جای ناراحتی دارد.

شربیانی خاطرنشان کرد: باید گفت که جنوب تهران، خودش را به پایتخت با بحث گسترش سازمان بهشت زهرا، نشان داده است. در ۵ دهه گذشته و همچنین سال ۸۳، شاهد آن بودیم که سازمان بهشت زهرا گسترش زیادی پیدا کرده است.

آرامستان-جدید

وی درباره ایجاد آرامستان جدید در پایتخت اظهار کرد: قرار است که مکانی برای آرامستان جدید پایتخت درنظر گرفته شود اما بنده درخواست کرده ام حتی اولویت آخرشان هم جنوب پایتخت نباشد. شهر تهران بسیار کلان است و برای ایجاد این آرمستان جدید می‌توانند مطالعا و اولویت خود را در یک نقطه دیگری به غیر از جنوب تهران انجام دهند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: در یک چنین معادله نابرابری که سبب پایین آمدن کیفیت زندگی شده است، بنده خواسته‌ام که آرامستان جدید در نقطه‌ای دیگر باشد. البته روی صحبت بنده با شهرداری و سیستم مدیریت شهری نیست. بنده از وکلای مجلس و دولت محترم درخواست دارم که این موضوع را پیگیری کنند. بسیاری از مشکلاتی که روانه جنوب پایتخت می‌شود، به علت تدابیری است که یا اندیشیده نشده و یا به آنها پرداخت نشده است.

شربیانی عنوان کرد: آنچه که از دست ما بر می‌آید این است که از شهرداری تهران بخواهیم تا احداث آرامستان جدید پایتخت را حتما در شهرستان ری نداشته باشند و از سایر فضاهای شرق و غرب پایتخت استفاده کنند. فضاهای بسیار زیادی وجود دارد که این احداث آرامستان را می‌توانند در آن نقاط بارگذاری کنند. ما می‌خواهیم، شهر تهران حق خود را در قبال شهر ری ادا کند و با خدماتی که ما از ابتدای این دوره هدف‌گذاری کرده‌ایم و زحماتی که در ری کشیده است، انشاالله بتوانیم خدمتی را به مردم کرده باشیم.

درباره آرادکوه بیشتر بدانید

آراد کوه یک مجتمع پردازش و بازیافت زباله است که در جنوب تهران واقع شده و در بخش کهریزک شهرستان ری قرار دارد. حدود ۶۷ سال است که مجتمع پردازش و بازیافت زباله «آرادکوه» با مساحتی یک هزار و ۴۰۰ هکتاری در ابتدای جاده قدیم تهران- قم زباله‌های تولیدی شهر تهران را در خود جای می‌دهد، دفن و یا سوزاندن زباله در این منطقه که از نظر تقسیمات کشوری در جنوب بخش کهریزک، از توابع شهرستان ری واقع شده طی یک دهه است که انتقادات متعددی را در سطح مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در پی داشته، اما این انتقادات تا به امروز منجر به تصمیم گیری و یا اقدام خاصی برای رفع معضل نشده است.

به گفته شهروندان در محله کهریزک، مردم کهریزک همواره در تمام فصول سال با معضلات ناشی از انتقال پسماند کلانشهر تهران به این منطقه مواجه هستند، این معضلات در فصل تابستان با ازدیاد بوی نامطبوع و حشرات و جانوران موذی همراه است و در فصل زمستان به واسطه بارندگی، آلودگی‌های زیست‌محیطی را تشدید و موجب لغزندگی خیابان‌ها به دلیل انباشت شیرابه‌ها می‌شود.

کدخبر: 307902 امیرمحمد درویش

ارسال نظر