|
کدخبر: 72201

حل مشکلات آموزش و پرورش، منوط به بودجه کافی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش در آموزش و پرورش دانست و گفت: آموزش و پرورش برای حل مشکلات خود بودجه کافی ندارد.

گسترش‌نیوز: محمدجواد ابطحی با اشاره به تعداد زیاد بازماندگان از تحصیل در کشور اظهارکرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش بازماندگان و بی‌سوادان هستند که متاسفانه با برآورد انجام شده توسط خود وزارتخانه نزدیک به ۷.۵ میلیون نفر در این حوزه وجود دارند.

amozeshvparvaresh.jpg

وی افزود: دولت به علت اینکه ساماندهی نیروها در سیستم آموزش و پرورش شکل درستی ندارد از دادن ردیف استخدام خودداری می‌کند و از طرفی آموزش و پرورش نیز با کمبود نیرو و بودجه کافی روبه‌رو است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی از تلاش‌های انجام شده در جهت رسیدگی به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خبر داد و عنوان کرد: ایجاد مجتمع‌های آموزشی و سرویس‌های ایاب و ‌ذهاب برای دانش‌آموزان مخصوصاً در مناطق محروم و دور از مراکز شهرها از جمله کارهایی است که انجام شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از بودجه کافی برخوردار نیست، گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش سیزدهمین وزارتخانه در ردیف بودجه است نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت از این بهتر شود با این حال تلاش‌های بسیاری برای بهبود عملکرد انجام شده و در این زمینه وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون نیز حاضر شده است.

ابطحی بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی وجود حتی یک نفر بی‌سواد هم قابل تحمل نیست و باید برای ساماندهی این افراد تلاش شود.

وی توجه به آموزش‌یاران نهضتی را مهم دانست و گفت: فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد تا افرادی هم که به صورت نهضتی در امر آموزش فعالیت می‌کنند دلسرد نشوند چراکه بسیاری از آموزش‌دهندگان و آموزش‌یاران در کشور در محل تجمع بی‌سوادان مثل سیستان و بلوچستان نیستند تا بتوانند فعالیت کنند و از لحاظ معیشتی نیز دچار مشکل هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد ریاست نهضت سواد آموزی در این حوزه تصریح کرد: از طرف نهضت سواد آموزی تدبیر و تلاش‌های بسیاری برای رفع این معضل و به کارگیری این افراد انجام شده است.

وی نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش در آموزش و پرورش دانست و اظهارکرد: در بحث قوانین مشکلی وجود ندارد و بزرگترین معضل درحال‌حاضر نیروی انسانی و زیرشاخه‌های آن است.

ابطحی در ارتباط با عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حوزه افزایش بودجه آموزش و پرورش گفت: تلاش کمیسیون برای افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش است و در صورت تخصیص، بودجه امسال از سال گذشته نیز بیشتر شده است.

وی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات، افزود: مجلس باید ریل‌گذاری کرده و دولت را ملزم به تخصیص بودجه بیشتر کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید آموزش و پرورش را تقویت کند، تصریح کرد: اخیراً قانون دادن درصدی از درآمد شرکت‌های دولتی به آموزش و پرورش در مجلس تصویب اما با مخالفت دولت روبه‌رو شد در صورتی که دولت باید برای تقویت آموزش و پرورش مجلس را یاری کند.

وی کوچک‌شماری آموزش و پرورش را مهم‌ترین معضل کشور دانست و گفت: باید به این امر توجه داشت که آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای زیر بنایی است و هرچه در آن هزینه شود به کشور بازمی‌گردد اما دیدها متفاوت است و برخی معتقدند که این وزارتخانه ابزاری است و آن را کوچک می‌شمارند و این بزرگترین مشکل کشور است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها