|
کدخبر: 81385

جهانگیری: آموزش و پرورش با مشارکت جامعه پیش رود

معاون اول رئیس‌جمهوری در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش‌وپرورش اظهار کرد: کمیت و کیفیت شوراهای آموزش ‌و پرورش می‌تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشد و مشارکت مردم را جلب کند.

گسترش‌نیوز: اسحاق جهانگیری در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش‌وپرورش که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با اشاره به اینکه سرمایه انسانی در آموزش‌وپرورش تربیت می‌شود، اظهار کرد: سرمایه انسانی مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرمایه کشور است و کشورهایی که به توسعه رسیده‌اند از سرمایه انسانی مناسبی برخوردار بودند و وقتی سرمایه‌های بلندمدت در حوزه‌های مختلف انجام دادند به کشور توسعه‌یافته تبدیل شدند بنابراین در موضوع سرمایه انسانی، آموزش‌وپرورش کانون تربیت این سرمایه است.

jahangiriieshaghh.jpg

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاهی است که نسلی را باید تربیت کند. آموزش و پرورش باید ببیند و درک کند که آینده دنیا و کشور به چه سمت و سویی حرکت می‌کند و باید نیروی توانمند تربیت کند که در مقابل موج‌های مختلف مقاومت کند و به توسعه کشور کمک کند و این رسالت بر دوش آموزش و پرورش است.

جهانگیری بابیان اینکه به سمت علمی‌تر شدن و فناوری‌های جدید می‌رویم و عصر دانایی حاکم می‌شود، گفت: نیروهایی که در آموزش‌وپرورش و نهایتاً در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند می‌توانند در جامعه و توسعه کشور نقش‌آفرین باشند.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران در طول یک قرن گذشته به‌صورت جدی به دنبال توسعه بوده است، گفت: از انقلاب مشروطیت تاکنون مشخص‌شده که مردم در هر حرکتی به دنبال استقلال و آزادی کشور به دنبال گنج‌های گمشده‌ای بوده‌اند که فکر می‌کردند آنها را در این حرکت‌ها می‌توانند پیدا کنند.

وی بابیان اینکه چرا ایران عقب‌مانده‌تر از کشورهایی است که برنامه‌های توسعه خود را دیرتر از ما آغاز کرده‌اند، گفت: در ریشه‌یابی متوجه می‌شویم آن کشورها سیاست‌گذاری‌های مناسب انجام داده‌اند و استمرار در کار دارند چراکه سیاست‌گذاری‌های علمی دقیقی داشتند و آن را ادامه داده‌اند حتی اگر با مشکلات زیادی مثل کودتا روبه‌رو شدند، بازهم ادامه دادند.

جهانگیری اذعان کرد: شاه‌کلید اصلی قطعاً نظام تعلیم و تربیت است و باید ضعف‌ها را شناسایی کنیم و حتی اگر بخواهیم از سمت مثبت حرکت کنیم و تحول را پیگیری کنیم و همچنین ساختارها و روندهای مناسب با توسعه طراحی کنیم دوباره به این نقطه می‌رسیم که باید بر روی آموزش‌وپرورش تمرکز کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امیرکبیر به‌محض شروع کارهای توسعه‌ای، دارالفنون را تأسیس می‌کند، تصریح کرد: به کارهای کلیدی و نقطه‌ای که می‌رسیم، متوجه می‌شویم اگر کاری در مقطعی در توسعه ایران انجام ‌شده است، ماندگار شده است و حتی پس از شرایط قحطی جنگ جهانی اول برای خروج از آن شرایط نخستین کاری که انجام می‌شود تأسیس دارالمعلمین است.

جهانگیری تأکید کرد: باید موضوع آموزش‌وپرورش را به موضوع کلیدی و مهم جامعه تبدیل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط کشور تصریح کرد: در این شرایط اگر بخواهیم اولویت‌های کشور را مشخص کنیم، آموزش ‌وپرورش در اولویت اول کشور است و نباید از اولویت اول کشور خارج شود چراکه آموزش‌وپرورش با تربیت نیروی انسانی مناسب آینده کشور را می‌تواند تضمین کند و به نقطه مناسب برساند.

تبدیل آموزش‌وپرورش به دستگاه فرابخشی

وی بابیان اینکه برای رسیدن به این هدف باید دو کار را پیگیری کنیم، گفت: باید آموزش‌وپرورش به حالت فرابخشی تبدیل شود چراکه سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش جز هزینه‌های سرمایه‌ای است و باید بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در آن انجام بگیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: اقدام و کار دیگر که باید انجام بگیرد این است که آموزش‌وپرورش را بدون مشارکت عموم نمی‌توان پیش ببرد و همه باید احساس کنند در برنامه‌های آموزش‌وپرورش شریک هستند و شوراهای آموزش‌وپرورش ظرفیت مهمی است که شکل‌گرفته و می‌تواند برای تعریف و تحقق مشارکت عمومی برنامه‌ریزی کند.

وی بابیان اینکه کمیت و کیفیت شوراهای آموزش‌وپرورش می‌تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشد و مشارکت مردم را جلب کند، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در بخش فضاهای آموزشی به‌خوبی توانسته است از مشارکت مردم بهره ببرد لذا شورایی موفق است که والدین درآن منطقه هیچ دغدغه‌ای از لحاظ امنیتی، ایمنی و آموزشی برای فرزندان خود نداشته باشند.

وی بابیان اینکه شوراهای آموزش‌وپرورش باید خود را مسئول آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها بدانند و برهمین اساس نظام مدیریت متمرکز که مطابق قانون اساسی وجود دارد باید اصلاح شود، اظهارکرد: اختیارات خوبی در قانون شوراهای آموزش‌وپرورش داده‌ شده است که وزیرآموزش‌وپرورش می‌تواند آنها را به استان‌ها تفویض کند و فقط سیاست‌های کلان از مرکز تدوین شود.

وی بابیان اینکه دستگاه‌ها با آموزش‌وپرورش همکاری کنند و در شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها این کار می‌تواند انجام بگیرد و شهرداران کمک و همکاری با آموزش‌وپرورش را در دستور کار خود قرار بدهند، اظهار کرد: هیچ کار توسعه‌ای واجب‌تر و مهم‌تر از اینکه به آموزش‌وپرورش کمک کنیم وجود ندارد. مسئولیت اجتماعی آموزش‌وپرورش در رأس است و باید به آن توجه شود.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها