|
کدخبر: 98882

دلایل رکود و کسادی در بازار طلای سرخ

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: ویروس کرونا، نبود مبادلات تجاری و صادارت، نبود تقاضا در بازار داخل و خارج منجر به رکود و کسادی بازار طلای سرخ شده است.

گسترش‌نیوز: غلامرضا میری با بیان اینکه قیمت زعفران در بازار به‌سبب قرنطینه خانگی و کاهش قدرت خرید خانوار در رکود است، گفت: «متأسفانه بازار زعفران از ۲۰ اسفند تاکنون، دچار رکود شده است. ۸۰ تا ۸۵ از محصول زعفران، صادراتی است و باید حتما صادر شود.به‌دلیل اینکه کشور‌های واردکننده زعفران از کشور ما دچار ویروس کرونا هستند و در تعطیلات و قرنطینه به سر می‌برند، طبیعی است که در این مدت تقاضا و درخواستی برای زعفران نبوده است.»

وی با بیان اینکه مصرف داخلی زعفران نیز به همان نسبت کاهش داشته است، افزود: «زعفران در طی سال، بازار‌های ثابت‌شده‌ای دارد که بازار شب عید، ماه رمضان و مناسبت‌های خاص از جمله این بازار‌ها هستند. متأسفانه امسال زعفران تمام این بازار‌ها را از دست داد و در رکودی بی‌سابقه به سر می‌برد. فروش زعفران تقریبا صفر بوده و اگر هم بوده قابل‌توجه و چشمگیر نبوده است.»

به گفته میری، اگر در نظر بگیریم در فروردین و اردیبهشت سال ۹۸ ما ۴۰ تن زعفران فروخته‌ایم، اما امسال هنوز آمار گمرک دریافت نکرده‌ایم. مطمئنا آمار ما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل، صادارت و فروش زعفران ۷۰ درصد کاهش داشته است.

میری ادامه داد: از طرفی در بحث فروش زعفران، همیشه موضوع عرضه و تقاضا مطرح است. با اینکه عرضه محصول زعفران درمقایسه‌با سال گذشته بیشتر بوده، اما تقاضا کمتر است. فروش زعفران کاهش داشته و تنها امیدمان به این است که بازار‌های جهانی به‌زودی بازگشایی شوند و در کشور ما نیز ویروس کرونا از بین برود و مبادلات تجاری انجام شود تا بازار زعفران از حالت رکود در بیاید و به رونق برسد. زیرا ایران به‌عنوان تولیدکننده منحصر به‌فرد -و بهتر است بگوییم بی‌رقیب زعفران- در دنیا مطرح است.

وی حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت آن را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد.

منبع: شهرآرا نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها