|
کدخبر: 40280

در گفت‌و‌گو با مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودرو مطرح شد:

تفاوت و ویژگی معاینه فنی برتر نسبت به معمولی چیست؟

فاز دوم طرح کاهش که مرتبط با دریافت معاینه فنی توسط انواع وسایل نقلیه است با کمی تاخیر آغاز شده است و این طرح می‌تواند تاثیرات مثبتی در زمینه کاهش حوادث و آلایندگی در شهرها باشد. در این گزارش قصد داریم به تفاوت معاینه فنی برتر و معمولی و همچنین میزان مردودی‌ها در زمینه دریافت معاینه فنی بپردازیم.

گسترش‌نیوز: ضرب‌العجل دریافت معاینه فنی باعث شد بسیاری از صاحبان خودرو یک‌باره به سمت مراکز معاینه فنی هجوم بیاورند چرا که جریمه‌ای ۵۰ هزار تومانی در انتظار وسایل فاقد معاینه فنی خواهد بود. جریمه‌ای که توسط دوربین‌هایی که در سطح شهر قرار دارد انجام می‌شود ضمن این که نیروهای پلیس راهور نیز همچنان به فعالیت خود در زمینه کنترل خودورها ادامه می‌دهند. زمانی که برای دریافت معاینه فنی در شهر تهران مراجعه کنید متوجه این موضوع خواهید شد که در بالای برگه، معاینه فنی برتر خورده است، موردی که بسیاری از افراد تفاوت و ویژگی‌های آن را نمی دانند. در این زمینه گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با محمدرضا گویا، مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

moayene.jpg

سخت‌گیری بیشتر برای تهرانی‌ها

گویا در رابطه با معاینه فنی برتر و ویژگی‌های آن اظهار کرد: دریافت معاینه فنی برتر تنها در حال حاضر در شهر تهران انجام می‌شود. تفاوت اصلی معاینه فنی برتر با معاینه فنی معمولی تنها در نوع تست آلایندگی است. تست آلایندگی این نوع معاینه به صورت سخت‌گیرانه‌تر در دو دور آرام و ۲۵۰۰ انجام می‌شود. در تهران تمامی خودروها صاحب معاینه فنی برتر می‌شوند و در صورتی که خودرویی نتوانست معاینه فنی برتر را دریافت کند به صورت اختیاری این امکان وجود دارد که معاینه فنی معمولی را بگیرد. برای دریافت معاینه فنی معمولی نیز خودرو باید شرایط لازم برای کسب این معاینه فنی را داشته باشد. لازم به ذکر است که برای تشویق و ترغیب مردم هر خودرویی که معاینه فنی برتر داشته باشد تخفیف ۲۰ درصدی در زمینه دریافت طرح ترافیک برای آن لحاظ می‌شود.

gooya-1-1.jpg

نیسان وانت صدرنشین مردودی

این نکته که دریافت معاینه فنی تاثیر به سزایی در کاهش آلایندگی و کاهش حوادث ناشی از استفاده از خودرو است غیر قابل انکار است. پی بردن به این مورد را می‌توان تنها از طریق میزان مردودی‌ها در زمینه تست‌های مختلف مشاهده کرد.

گویا در رابطه با میزان مردودی‌ها از سال ۹۵ الی پایان مهر امسال اشاره کرد: ۲۷ درصد از وسایل نقلیه در زمینه گازهای خروجی، ۸ درصد در همراستایی چرخ‌ها، ۵ درصد در کمک فنر، ۱۲ درصد در ترمز و ۱۳ درصد در زمینه وضعیت ظاهری مردود شده‌اند. همین موارد نشان‌دهنده این است که معاینه فنی می‌تواند نقش به سزایی در کاهش آلایندگی شهرها داشته باشد.

وی در رابطه خودروهایی که بیشترین مردودی را داشته‌اند گفت: بر اساس تحلیل اطلاعات خودروهای مراجعه کننده به مراکز شهر تهران در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد از خودروهای نیسان وانت، ۴۷ درصد از پیکان وانت و ۴۳ درصد از پژو آردی در تست آلایندگی مردود شده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها