|
کدخبر: 41576

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

فساد و ناهنجاری، نتیجه سهمیه‌بندی بنزین

مدتی است که صحبت‌ها در مورد احیا کارت سوخت صورت می‌گیرد و این عمل در حال انجام شدن است. با این وجود همچنان اطلاعات صحیحی در مورد نحوه استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی وجود ندارد.

گسترش‌نیوز: همچنان زمزمه‌هایی در مورد افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین شنیده می‌شود اما صحبت‌های قاطعانه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. موردی که تا کنون به قطعیت رسیده احیای کارت سوخت است که همه صاحبان خودرو ملزم به ثبت‌نام آن شدند و روز گذشته ثبت‌نام کارت سوخت به پایان رسید. حال مسئله اینجاست که نحوه استفاده از کارت سوخت، اتصال آن به کارت بانکی و به کارگیری آن در جایگاه‌ها به چه صورت خواهد بود. سوال‌هایی در این باره به ذهن مردم می‌رسد که آیا بنزین سهمیه‌بندی می‌شود و یا افزایش قیمتی در کار خواهد بود؟ به همین بهانه گفتگویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با ناصر رئیسی‌فر، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

raeesifar1.jpg

بنزین، یک کالای مصرفی نه سرمایه‌ای

رئیسی فر در خصوص سهمیه‌بندی بنزین و اتفاقات آینده گفت: هیچ اطلاعی نداریم چه اتفاقی قرار است بیفتد. بسیار مخالف با اجرای سهمیه‌بندی به صورت گذشته و عرضه سوخت با کارت هستیم. برای بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از اسراف راهکارهای بهینه و علمی بسیاری وجود دارد تا از ایجاد مشاغل کاذب، ناهنجاری و فساد در این زمینه جلوگیری شود. زمانی که بنزین سهمیه‌بندی شد، سهمیه یک عهده مالکانه ایجاد کرد و افراد به سمت فروش سهمیه خود رفتند و در نتیجه مصرف کنترل نشد. بنزین یک کالای مصرفی است اما در برخی موارد جا افتاده که بنزین یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. نفت را می‌توان یک کالای سرمایه‌ای تلقی کرد اما بنزین که مشتقی از نفت است، کالای مصرفی محسوب می‌شود. اگر اجازه داده نشود که مردم به مقدار مورد نیاز خود بنزین را مصرف کنند،‌ نتیجه آن ایجاد راه‌های انحرافی خواهد بود.

ادغام کارت بانک و کارت سوخت

kartsookht123-1.jpg

وی در خصوص نحوه استفاده صحیح از کارت سوخت و کارت بانکی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مصرف بنزین را کنترل کنیم، در سال ۸۵ پیشنهاد دادم، بهترین روش این است که کارت‌های شبکه شتاب در جایگاه‌ها استفاده شود و از همین طریق سوخت‌گیری انجام شود. در حال حاضر با کارت جایگاه سوخت‌گیری انجام می‌شود و با کارت بانکی مبلغ پرداخت می‌شود. بهترین حالت این است که با کارت بانک سوخت‌گیری شود و مبلغ نیز از طریق همین کارت پرداخت شود. یکی از نکات مهم در این زمینه این است که افراد می‌توانند کارت سوخت را به یکدیگر واگذار کنند اما هیچ کس کارت بانک خود را به فرد دیگری نمی‌دهد. این کار باعث می‌شود پیگیری نحوه سوخت‌گیری افراد به درستی نیز انجام شود. صحبت‌هایی شده که قرار است کارت سوخت به کارت بانکی متصل می‌شود و وب‌سایتی نیز برای همین کار اعلام شده اما این وب‌سایت به درستی عمل نمی‌کند. به صورت کلی می‌توان گفت بررسی میدانی صحیحی در این زمینه صورت نگرفته و اطلاعی نیز در مورد نحوه استفاده از کارت‌ها داده نشده است.

عدم نظارت صحیح

رئیس فر در پایان به این نکات اشاره کرد: اگر افزایش قیمت به صورت واقعی انجام و مابه‌التفاوت این افزایش قیمت در زیرساخت‌ها استفاده شود می‌توان افزایش قیمت را منطقی و کار صحیحی دانست. اعلام می‌شود که اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند، اتفاقات فاجعه‌باری رخ خواهد داد اما این مورد قابل قبول نیست چرا که یک جو روانی برای بنزین ایجاد شده است. ۶ الی ۷ سال است که قیمت فرآورده‌های نفتی تغییر پیدا نکرده است اما همچنان با تورم و افزایش قیمت در بخش‌های مختلف دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. بنزین کمتر از یک درصد در سبد هزینه خانوار اثر دارد و اگر افزایش قیمت داریم باید این افزایش قیمت در بخش‌های مختلف مصرف شود. بهتر است در صورت گرانی بنزین، این مسئله صادقانه به مردم گفته شود و این مورد ذکر شود که در صورت گرانی، ما‌به‌التفاوت در کدام بخش‌ها استفاده می‌شود تا مردم به خوبی تغییرات را لمس کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها