|
کدخبر: 52037

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو خبر داد؛

ریزش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو

حذف قیمت‌های کاذب از سایت‌های مجازی فروش خودرو موجب ریزش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها در بازار شد.

گسترش‌نیوز : رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بابیان این مطلب افزود: ‌طی چند روز گذشته نرخ خودروها در بازار روند کاهشی داشته است و این موضوع در خودروهای مونتاژی بیشتر بوده است.

سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی با دست‌کاری نرخ و ارائه قیمت‌ها غیرواقعی به‌صورت هماهنگ قیمت‌ها را بالا می‌بردند و عده‌ای نیز ناخواسته به این دام افتادند این موضوع در مسکن هم اتفاق افتاد فضای مجازی خوب است اما باید هویت آگهی‌دهنده و اصالت کالا محرز شود تا متقاضیان واقعی تحت تأثیر این تبلیغات منفی قرار نگیرند فضای مجازی بدون فرهنگ‌سازی گسترش زیادی یافته و به محلی برای فرصت‌طلبی و دلالی برخی افراد تبدیل‌شده است.

کسانی که اکنون برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند از فردا شروع می‌کنند به درج قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی برای بالا بردن نرخ خودرو فروش محصولات خود و کسب سود بیشتر طی چند روز گذشته قیمت‌ها به‌طور مصنوعی و غیرواقعی باعث تحریک بازار شده‌اند سایت‌ها بسته‌شده اما در کانال‌های تلگرامی همچنان درج قیمت‌های غیرواقعی خودرو ادامه دارد که موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند کسی که ۵۰۰ دستگاه خودرو دپو کرده است به دنبال فروش آن با قیمت‌های بالا است و به این سایت‌ها اعلام می‌کند که شما اگر با این نرخ بفروشید این مقدار پول می‌دهم.

او ادامه داد: افرادی که در بازار هستند صنف فروشندگان خودرو نیز آنها را نمی‌شناسند این افراد با تشکیل کانال‌های تلگرامی در نقاط مختلف کشور خودروهای دپو شده برخی افراد را می‌فروشند و درج قیمت‌های بالا تأثیر خود را در بازار می‌گذارد وقتی ۴ سایت نرخ یک میلیارد و ۲۰۰ تومانی برای سانتافه را اعلام می‌کنند قیمت‌ها در بازار بالا می‌رود.

سعید مؤتمنی همچنین بابیان اینکه قانون پیش‌بینی کرده تا واردکننده سقف نرخ بر مبنای نرخ جهانی تعرفه گمرک و هزینه و ۱۵ درصد سود مصوب باید به بازار عرضه شود و نرخ قابل‌کنترل است اما در بازار خودروهای داخلی قیمت‌گذار نداریم تصریح کرد: وقتی ورودی و خروجی خودروسازان مشخص باشد و عرضه خودرو از مراکز دارای پروانه کسب صورت گیرد و امکان تعویض پلاک بدون مهر و امضای مراکز عرضه دارای مجوز صورت نگیرد نمی‌توانند تخلف کنند. قرار بوده تا سامانه خودرو از سال ۸۷ راه‌اندازی شود تا مبنای قیمت‌گذاری خودرو با توجه به سود مشخص ۱۵ درصدی و هزینه تمام‌شده تولید و فروش فراهم شود اکنون دست کسانی که خودرو وارد کرده‌اند را باز گذاشته‌ایم تا تخلف کنند و حتی نمایندگی‌ها نیز برای این افراد خودرو را به‌صورت صلح و کارتکس عرضه می‌کنند اکنون فعالانی در بازار خودرو فعالیت می‌کنند که اطلاعی از شرایط بازار نداشته و تنها به دنبال گرانی بیشتر خودرو برای فروش خودروهای دپو شده هستند.

با بزرگ کردن فضای مجازی و تعیین نشدن نرخ منطقی برای خودرو عملاً به شتاب قیمت‌ها در بازار خودرو دامن زدیم باید خودروسازان نیز بی‌محابا قیمت‌ها را افزایش ندهند وقتی یک خودروساز ۱۹ فروردین ۲۶ میلیون تومان یک خودرو را گران می‌کند تأثیر منفی بر بازار دارد باید سؤال شود که نرخ تمام‌شده تولید، مونتاژ یا واردات یک خودرو چقدر است اما اجازه می‌دهند تا مشکل ایجادشده و در عرضه ۲۰روز خودروهای دخلی ۲۰ و خارجی‌ها ۳۰ درصد با اقدام هماهنگی برخی افراد افزایش یابد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نرخ کنونی ایران‌خودرو برای پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ واقعی نیست درجایی که انحصار در عرضه خودرو وجود دارد باید نظارت هم وجود داشته باشد با این شرایط بازار باید نرخ تمام‌شده مشخص باشد سال گذشته همین ۲۰۶ حدود ۳۳ میلیون بود اما اکنون ۲ برابر شده است و باید نهاد ناظر که همان ستاد تنظیم بازار است بر قیمت‌های اعلام‌شده خودروسازان نظارت کند چگونه است که پراید ۲۲ میلیون و ۴۰۰ تومان سال گذشته به نرخ ۳۷ میلیون تومان توسط خودروسازان فاکتور می‌شود.

سیر نزولی نرخ خودرو در بازار

مؤتمنی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: ‌پس از الزام برخی سایت‌های فضای مجازی به حذف قیمت‌های غیرمعقول خودروهای داخلی و خارجی و جایگزینی این قیمت‌ها با اصطلاح «نرخ توافقی»، طی روزهای اخیر نرخ خودروهای مونتاژ داخل و وارداتی به‌طور میانگین نسبت به قیمت‌های ۴ روز قبل حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد و خودروهای داخلی نیز ۵ تا ۱۰ درصد کاهش نرخ داشته است اما حتی با کاهش نسبی نرخ خودرو نیز اکنون مشتری در بازار وجود ندارد و مشتریان در انتظار کاهش بیشتر و واقعی شدن قیمت‌های خودرو در بازار هستند.

با این قیمت‌ها نیز متقاضی در بازار خودرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه داشته باشد. در بازار خودروهای خارجی نیز نرخ سانتافه از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون به ۹۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است. گرچه این کاهش نسبی نرخ تفاوت چندانی در میزان خریدوفروش خودرو در بازار ایجاد نکرده و طی ۲۰ روز گذشته به دلیل ترویج قیمت‌های کاذب و غیرمنطقی در بازار خریدوفروشی انجام‌نشده است. علاوه بر آن قیمت‌های مذکور موجب شده تا اندک متقاضیان بازار خودرو نیز رغبتی به خریدوفروش نداشته باشند و با این روند ریزش نرخ خودروها تندتر خواهد شد.

به گفته او باید عوامل مؤثر در گرانی خودرو ریشه یابی و از افزایش سلیقه‌ای قیمت‌ها جلوگیری شود و انجام این کار با ایجاد سامانه‌ ثبت نرخ خودرو میسر خواهد بود اما منافع عده‌ای در همین نابسامانی نرخ خودرو است. با راه‌اندازی این سامانه روند عرضه و خریدوفروش خودرو به‌راحتی قابل رصد خواهد بود و از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی خودرو که فضای بازار را آشفته کرده‌ و قیمت‌ها را دست‌کاری می‌کردند، خلع ید می‌شود.

منبع: عصر خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها