|
کدخبر: 92512

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن خودروسازان ایران:

گران تمام شدن تولید خودروی یورو ۵ / قیمت کاتالیست ۱۰ برابر شده است

دبیر انجمن خودروسازان گفت: درخواست کردیم که تولید خودرو با پیشرانه یورو ۵ برای امسال انجام نشود چرا که سوخت آن هنوز در دسترس نیست و هزینه تولید بیشتری نسبت به خودروی یورو ۴ دارد. هنوز تولید خودرو شروع نشده و وضعیت مشخص نیست.

گسترش‌نیوز: مسئله تولید خودروی یورو ۵ از سال گذشته مطرح شد و آنطور که به نظر می‌رسید قرار بود امسال این کار عملی شود. ایران‌خودرو نیز به نوعی در این زمینه پیش قدم شد و طی مراسمی از خودروی پژو ۲۰۶ که مجهز به پیشرانه یورو ۵ بود رونمایی کرد و تولید آن را به صورت آزمایشی شروع کرد. موارد و مباحث مختلفی در این خصوص منتشر شد و برخی از افراد و کارشناسان بر این باور بودند که تولید خودروی یورو ۵ باعث افزایش حتی ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو در سال ۹۹ خواهد شد. علاوه بر مسئله‌ای که در خصوص قیمت این خودروها وجود داشت مورد دیگر مربوط به سوخت آن می‌شود چرا که عده‌ای مسئولان اظهار کردند که خودروی یورو ۵ حتی با سوخت یورو ۴ نیز بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما در مقابل عده دیگر نظر متفاوتی داشتند. با توجه به این که تولید خودرو هنوز شروع نشده این مسئله نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که خودروهای یورو ۵ امسال وارد بازار خواهند شد یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

NematBakhsh.jpg

نبود سوخت مناسب

نعمت‌بخش در این رابطه گفت: ما به دولت پیشنهاد دادیم به دلیل این که سوخت مناسب پیشرانه یورو ۵ به صورت سراسری تامین و توزیع نشده و کاتالیست یورو۵ نسبت به یورو ۴ خیلی گران‌تر است از انجام این کار صرفه نظر شود چرا که به نوعی در حق مصرف‌کننده ظلم خواهد شد. وقتی ما خودروی یورو ۵ تولید کنیم اگر سوخت مناسب آن وجود نداشته باشد کاتالیست دچار آسیب خواهد شد. کاتالیست یورو۴ حدود ۹۰ هزار کیلومتر می‌تواند فعالیت کند و کاتالیست یورو ۵ حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید دارد. تمام این موارد در حالی است که سوخت مناسب برای آن‌ها استفاده شود.

افزایش آلایندگی با آسیب به کاتالیست

وی ادامه داد: زمانی که سوخت یورو ۵ داخل خودروی با کاتالیست به روز ریخته نشود ممکن است این کاتالیست بیشتر از ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر کار نکند. کاتالیست‌ها بعد از این که آسیب می‌بینند آلایندگی خودرو به شدت بالا می‌رود و حتی از یورو ۴ نیز استاندارد آن پایین‌تر خواهد آمد. نامه‌ای در این رابطه از طریق وزارتخانه به دولت نوشتیم که هر زمان سوخت یورو ۵ تامین و توزیع سراسری شد ما نیز اقدام به تولید خودرو با این استانداردها خواهیم کرد. هنوز منتظریم که دولت در کمیسیون‌های زیربنایی تصمیم‌گیری لازم در این خصوص را انجام دهد.

۱۰ برابر شدن قیمت کاتالیست از سال ۹۵

دبیر انجمن خودروسازان ایران در مورد افزایش قیمت کاتالیست‌ها اظهار کرد: در حال حاضر که سوخت مناسب وجود ندارد به نوعی تولید خودروهای یورو ۵ هدر دادن پول است. برخی از شرکت‌های خودروساز داخلی محصولات یورو ۵ تولید کرده‌اند همچنین خودروهای وارداتی نیز یورو۵ هستند. اما در مورد همه آن‌ها مشکلاتی وجود دارد. وقتی سوخت یورو ۵ داخل این خودروها ریخته نمی‌شود مرتب پیغام‌هایی در مورد مراجعه به تعمیرگاه ظاهر می‌شود و خودرو به مشکل فنی بر می‌خورد. پیشرانه آسیب می‌بیند و به نوعی خسارت به آن وارد می‌شود. فلزات گران قیمتی در کاتالیست‌ها استفاده می‌شود و نرخ آن‌ها حدود ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است.بنابراین به عنوان مثال کاتالیست سال ۹۵ موتور tu۵ ایران‌خودرو ۲۴۰ هزار تومان بود امسال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها