|
کدخبر: 47479

قم؛ از گنبد نمکی تا کوه دو برادران + تصاویر

شهر قم این پایتخت مذهبی و قطب فرهنگی ایران در کنار رودخانه ی قمرود در محدوده ی پارک ملی کویر واقع شده است.

گسترش‌نیوز : قم از شهرهای کویری ایران است که شاهراه ارتباطی بین شهرهای شمالی و جنوبی کشور می‌باشد. این شهر محل اقامت بسیاری از روحانیون بلند پایه ی شیعه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ایران است. قم را با القاب مختلفی نظیر شهر علم، پایتخت جهان تشیع، قطب تولید موتور سیکلت، آشیانه ی آل محمد، پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان، مرکز تجمع اقوام مختلف ایران، قطب نرم افزارهای علوم اسلامی و غیره می‌شناسند.

در ادامه قصد داریم به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر قم بپردازیم پس با ما همراه شوید:

گنبد نمکی

namaki.jpg

گنبد نمکی قم در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب شهر قم در محور قم-جعفریه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران شناخته شده است. بلورهای نمک گنبد به صورت تیغه‌های مشخص و کنگره‌مانند دیده می‌شود، بخش شمالی گنبد تا طول سه کیلومتر ادامه دارد، روی نمک لایه‌هایی از مارن قرمز، ژیپس و رس قرمز قرار گرفته است.

روستای کهک

kahak.jpg

روستای کهک قم با آب‌ و هواى معتدل و خشک، در ۳۰ کیلومترى جنوب قم در منطقه‌ای کوهپایه‌اى قرار دارد. آنچه اهمیت تاریخى این روستا را دو چندان می‌کند، وجود خانه قدیمى ملاصدرا و غار معروف کهک است. غار کهک به دلیل برخورداری از غارسنگ‌های عجیب، پرتگاه‌های فراوان، آبشارسنگ‌های بلند و چکیده‌های رنگارنگ و عظیم‌الجثه، یکی از منحصربه‌فردترین و قدیمی‌ترین غارهای زایش‌یافته کشور به‌شمار می‌رود. خانه ملاصدرا نیز در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. از دیگر دیدنی‌های روستای کهک قم می‌توان به امام‌زاده شاه محمد اشاره کرد.

کوه دوبرادران

2baradaran.jpg

کوه دو برادران یکی از ارتفاعات استان قم است که در مشرق شهر قم پشت مسجد جمکران و در نزدیکی کوه خضر قرار دارد. این کوه در واقع از دو کوه هم شکل و هم ارتفاع که به یکدیگر متصل هستند، تشکیل یافته و به همین دلیل به «کوه دو برادران» معروف شده است. این کوه با نام کوه نیایش نیز خوانده می‌شود.

این کوه اگرچه کم‌ارتفاع است اما دارای صخره‌ها و پرتگاه‌های خطرناکی است. قرارگیری کوه دوبرادران در کنار کوه خضر و مسجد جمکران جلوه خاصی به آن بخشیده است، مردم استان نسبت به این کوه علاقه خاصی دارند و برای برنامه‌های کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی از آن استفاده می‌کنند.

هتل بین‌المللی

hotel.jpg

هتل بین‌المللی قم همانطور که از نامش قابل حدس است، به دلایل متعدد برای مسافران خارجی گزینه‌ی بسیار خوبی است. مسئولان هتل بین‌المللی سعی داشته‌اند خدماتی مطابق با استانداردهای روز دنیا ارائه دهند و از این جهت فضای راحتی را برای اقامت مسافران خارجی فراهم کرده‌اند. رستوران هتل با سرو غذاهای ایرانی و فرنگی آماده‌ی پذیرایی از مهمانان با هر نوع ذائقه‌ غذایی است. هتل بین‌المللی سالن‌های همایش و کنفرانس مجهزی برای برگزاری مراسم‌ رسمی دارد و از این جهت برای مسافرانی که با مقاصد تجاری به قم سفر کرده‌اند مناسب است. هتل بین‌المللی علاوه بر نزدیکی به مکان‌های زیارتی و مذهبی به مراکز خرید مهم و بازارها نیز نزدیک است و در کل رونق زیادی به صنعت توریسم قم بخشیده است.

تیمچه بازار

timche.jpg

تیمچه بازار قم از نظر وسعت، هنر معماری و تزیینات از جمله بناهای منحصر‌به ‌فرد به شمار می‌رود. تیمچه‌ی بزرگ قم، ۲۰ حجره در طبقه‌ی پایین و ۱۲ غرفه در طبقه بالا دارد و آثاری ارزنده از هنر گچ‌بری و مقرنس را در خود جای داده است. گنبد این بنا از نوع عرق‌چینی محسوب می‌شود و پوشش زیر آن شمسه‌کاری با روزنه‌هایی برای تامین روشنایی داخل بنا است. تیمچه بازار قم را برای تجارت فرش ساخته‌اند. احداث تاق تیمچه بزرگ با دهانه ۱۶ متر و ارتفاع ۱۵ متر از جمله شاهکارهایی است که با تیمچه امین‌الدوله در کاشان برابری می‌کند. تیمچه بزرگ به طور کلی متشکل از دو بخش اصلی و تیمچه‌سرا است و دو ورودی از راسته بازار نو به تیمچه و یک ورودی از کوچه سیداسماعیل به سرا دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها